شناسهٔ خبر: 67957205 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

نایب رئیس انجمن جنگلبانان ایران:

اگر جنگلبان نباشد، جنگل غارت می شود

طاهره رفعتی

نایب رئیس انجمن جنگلبانان ایران، جنگل را یکی از منابع با ارزش کشور دانست که در صورت از دست رفتن، امکان بازگشت ندارد و خاطرنشان کرد: جنگل گنج بزرگی است و اگر جنگلبان نباشد، منابع طبیعی غارت می شود.

صاحب‌خبر -

هادی کیادلیری در گفت وگو با ایسنا، جنگلبانان را حافظان مهمترین ثروت کشور دانست و اظهار کرد: اهمیت کار جنگلبانی ناشی از اهمیت منابعی است که جنگلبانان از آن حراست می کنند.

وی منابع طبیعی را ضامن پایداری سرزمین ما دانست و افزود: جنگلبانان انسان های ارزشمندی هستند، زیرا زندگی خودشان را وقف حفظ و حراست از منابع طبیعی می کنند.

نایب رئیس انجمن جنگلبانان ایران، با بیان اینکه همه کشورها برای حفاظت از ثروت های مادی و معنوی خودشان از نیروی انسانی استفاده می کنند، گفت: منابع انسانی بسیار حائز اهمیت بوده و یکی از ارکان توسعه محسوب می شود و لذا باید در کنار حفظ و ارتقای منابع انسانی، به رشد دانش و آگاهی و جایگاه آنان نیز توجه کنیم.

کیادلیری تلاش جنگلبانان را بیشتر از وظیفه شان دانست و خاطرنشان کرد: جنگلبانان در حال ایثار هستند و شاهد مشقت فراوان جنگلبانان در مبارزه با قاچاقچیان چوب و آتش سوزی جنگل ها و تخریب و تصرف اراضی ملی در جای جای ایران هستیم که فراتر از انجام وظیفه است.

وی شغل جنگلبانی را مواجه با کمبودهای مادی و معنوی دانست و تاکید کرد: متاسفانه با جنگلبان برخورد در شان این شغل نمی شود؛ این در حالی است که جنگلبانی یکی از مشاغل سخت بوده و حضور فیزیکی در عرصه ها بسیار سنگین و طاقت فرساست.

عضو هیئت علمی دانشگاه، با بیان اینکه جامعه ما هنوز نسبت به ماموریت جنگلبانان آن آگاهی کافی را ندارد و جنگلبانی را صرفا حضور در طبیعت معنا می کند، ادامه داد: متاسفانه جنگلبانان دغدغه یک زندگی معمولی را دارند و درآمد آنان جوابگوی معیشتشان نیست؛ جنگلبانان عمدتا از قشر آسیب پذیر جامعه هستند، اما صادقانه و فداکارانه از جنگل ها حفاظت می کنند و مسئولیت پذیری بسیار بالایی دارند.

وی یکی از مسائل جنگلبانی در ایران را بازنشسته شدن جنگلبانان قدیمی تر دانست و یادآور شد: عدم تناسب در جذب جنگلبانان جدید موجب شده شاهد برخی خلاء ها در این بخش باشیم؛ البته حفاظت از جنگل ها الزاما فیزیکی نیست و باید از امکانات و تجهیزات و تکنولوژی ها و فناوری های روز برای پایش عرصه های ملی استفاده کنیم؛ همان کاری که در دنیا انجام می شود.

کیادلیری، با تاکید بر لزوم تقویت کمی جنگلبانی، اضافه کرد: فرایند انتقال دانش و تجربه از جنگلبانان قدیمی به جنگلبانان تازه نفس الزامی است؛ در واقع نسل جوان جنگلبان باید در کنار نسل گذشته خود در عرصه ها حضور پیدا کند تا تجربیات ارزشمند جنگلبانی از بین نرود.

نایب رئیس انجمن جنگلبانان ایران، با اشاره به ارزش بالای منابع طبیعی از نظر اقتصادی، زمینه های فساد در این بخش را بالا دانست و عنوان کرد: اگرچه با مافیای قاچاق منابع طبیعی مواجه هستیم، اما در مقابل باید به نیازهای جنگلبانان پاسخ داده شود تا خدای ناکرده شاهد خطا نباشیم؛ البته جامعه جنگلبانی کشور جامعه اخلاقی بوده و بیش از وظیفه، مسئولیت پذیر است، اما یک سیستم تعریف شده باید جنگلبان را تامین کند.

وی بسیاری از قوانین را مناسب برای حوادث پیش آمده برای جنگلبانان دانست و گفت: قانون وظیفه مهمی را به جنگلبانان سپرده و لذا متناسب با این وظیفه باید از آنان حمایت کند تا دچار حادثه نشوند.

کیادلیری، جنگل را یکی از منابع با ارزش کشور دانست که در صورت از دست رفتن، امکان بازگشت ندارد و خاطرنشان کرد: جنگل گنج بزرگی است و اگر جنگلبان نباشد، منابع طبیعی غارت می شود.

دبیر مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی کشور، با بیان اینکه از اهمیت جنگل ها بسیار گفته ایم، اما از اهمیت حافظان جنگل ها صحبت نمی کنیم، افزود: جنگلبانی درد و رنج و خطر زیادی دارد که اهمیت کار را نشان می دهد و جنگلبانان در این مسیر گاهی جانشان را می گذارند و لذا باید از جنگلبانان بیشتر بگوییم و جنگلبانی را مورد حمایت جدی قرار دهیم و آگاهی مردم را نسبت به اهمیت کار جنگلبانان بالا ببریم.

انتهای پیام

نظر شما