شناسهٔ خبر: 67957167 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

متن و حاشیه مراسم تحلیف رئیس جمهور چهاردهم؛

رئیس جمهور سوگند یاد کرد/ پزشکیان: تدبیر رهبر انقلاب و رای مردم فرصتی نو برای ایران و جهان گشود/ قالیباف: مجلس و تمام ارکان کشور در کنار دولت خواهند بود + عکس و فیلم

آیین تحلیف رئیس جمهور دولت چهاردهم با حضور مهمانان داخلی و خارجی در مجلس شورای اسلامی برگزار شد و مسعود پزشکیان به‌ عنوان رئیس دولت چهاردهم سوگند یاد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، مراسم تحلیف چهاردهمین دوره ریاست جمهوری از ساعت ۱۶ امروز در مجلس شورای اسلامی آغاز خواهد شد.

جمع زیادی از مقامات کشوری و لشکری از جمله رؤسای قوا، اعضای شورای نگهبان، فرماندهان عالی رتبه نظامی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این مراسم حضور دارند و رئیس جمهور منتخب در صحن علنی مجلس و با حضور نمایندگان سوگند را انجام می‌دهند.

بر اساس آئین‌نامه داخلی مجلس، بعد از نواخته شدن زنگ جلسه علنی توسط ریاست مجلس شورای اسلامی، در ابتدا سخنرانی رئیس مجلس و بعد سخنرانی رئیس قوه قضائیه انجام می‌شود و پس از آن انجام سوگند ریاست جمهوری و در آخر سخنرانی رئیس جمهور منتخب دکتر پزشکیان صورت خواهد گرفت.

تکیه مقامات خارجی بر صندلی‌های بهارستان/ جای خالی شهید جمهور + عکس و فیلم

عکس یادگاری جمعی از مهمان‌ها و سران قوا

ورود مهمان‌های خارجی به مجلس شورای اسلامی
مهمان‌های خارجی جهت حضور در مراسم تحلیف رئیس جمهور ایران وارد مجلس شورای اسلامی شدند.

آغاز مراسم تحلیف رئیس جمهور چهاردهم تا دقایقی دیگر/ مهمانان خارجی تحلیف وارد مجلس شدند+ عکس و فیلم

آغاز مراسم تحلیف رئیس جمهور چهاردهم تا دقایقی دیگر/ مهمانان خارجی تحلیف وارد مجلس شدند+ عکس و فیلم

آغاز مراسم تحلیف رئیس جمهور چهاردهم تا دقایقی دیگر/ مهمانان خارجی تحلیف وارد مجلس شدند+ عکس و فیلم

مراسم تحلیف با حضور ۱۱۰ هیأت خارجی برگزار خواهد شد.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری وارد مجلس شورای اسلامی شدند
آیت الله محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری وارد مجلس شورای اسلامی شد.

مخبر وارد مجلس شورای اسلامی شد

محمد مخبر وارد مجلس شورای اسلامی شد.

رئیس مجلس خبرگان رهبری وارد مجلس شورای اسلامی شد
آیت الله موحدی کرمانی برای شرکت در مراسم تحلیف وارد مجلس شورای اسلامی شد.

رئیس جمهور با استقبال قالیباف وارد مجلس شورای اسلامی شد
مسعود پزشکیان، رئیس جمهور چهاردهم جمهوری اسلامی ایران برای حضور در مراسم تحلیف وارد مجلس شورای اسلامی شد.

سردار باقری وارد مجلس شورای اسلامی شد
سردار محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح وارد مجلس شورای اسلامی شد.

حسن روحانی وارد مجلس شورای اسلامی شد
حسن روحانی، رئیس جمهور اسبق برای شرکت در آئین تحلیف رئیس دولت چهاردهم وارد مجلس شورای اسلامی شد.

رئیس قوه قضاییه وارد مجلس شورای اسلامی شد
حجت الاسلام اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه وارد مجلس شورای اسلامی شد.

اسماعیل هنیه وارد مجلس شورای اسلامی شد
اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس وارد مجلس شورای اسلامی شد.

عارف وارد مجلس شورای اسلامی شد.
محمدرضا عارف، معاون اول رئیس جمهور وارد مجلس شورای اسلامی شد.

آیت الله آملی لاریجانی وارد مجلس شورای اسلامی شد
آیت الله آملی لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام وارد مجلس شورای اسلامی شد.

جمعی از مسئولین ارشد نظام برای شرکت در مراسم تحلیف در مجلس شورای اسلامی حضور یافتند
محمد مخبر، محمد شریعتمداری، سید عباس عراقچی، حجت الاسلام محمد محمدی گلپایگانی، جمعی از دولتمردان دولت سیزدهم، سردار رادان، سرلشکر باقری، سردار قاآنی، سردار رحیم صفوی، محمد امیر آشتیانی، محمدرضا باهنر، غلامعلی حدادعادل، آیت الله سید احمد خاتمی، محمد جواد ظریف علی طیب‌نیا، حجت الاسلام ناطق نوری، محمدرضا عارف، آیت الله آملی لاریجانی، حجت الاسلام حسن روحانی، علی لاریجانی، حجت الاسلام سید حسن خمینی از جمله مقاماتی هستند که تا این لحظه وارد صحن مجلس شورای اسلامی شدند.

تصویری از سردار قاآنی و بارزانی پیش از شروع رسمی مراسم تحلیف

مراسم تحلیف توسط رئیس مجلس شورای اسلامی آغاز شد
مراسم تحلیف توسط محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

قرائت آیاتی از کلام الله مجید در ابتدای مراسم
در ابتدای مراسم تحلیف رئیس جمهور، آیاتی از کلام الله مجید قرائت شد.

سخنرانی قالیباف آغاز شد
محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم تحلیف رئیس جمهور کشورمان که با حضور مهمانان و نمایندگان داخلی و خارجی در صحن مجلس شورای اسلامی برگزار شد طی سخنانی اظهار داشت: امروز نمایش وحدت کلمه و صدای واحد ایرانیان برای همه دنیا روشن است که ما ایستاده‌ایم و بر سر عهدی که با مردم و شهدای انقلاب بسته‌ایم خواهیم ماند و ایران را با همدلی همه ایرانیان از هر طیف و قوم و گروه و مذهب خواهیم ساخت.

وی ادامه داد: امروز روز تاریخی است روزی که نه تنها جناب دکتر پزشکیان به عنوان رییس جمهور برای خدمت به مردم قسم می‌خورند بلکه ما هم متعهد می‌شویم که در راه پیشرفت و اعتلای کشور تامین رفاه مردم و تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی قوه مجریه را یاری کنیم.

وی گفت: مجلس شورای اسلامی از تمامی ابراز های تقنینی و نظارتی و مشورتی خود استفاده خواهد کرد تا از دولت محترم برای مسیر دشوار پیش رو برای خدمت به مردم شریف ایران حمایت کند.

مشروح سخنان قالیباف را اینجا بخوانید

سخنرانی حجت الاسلام اژه‌ای آغاز شد

حجت الاسلام «غلامحسین محسنی اژه ای» رییس قوه قضائیه در مراسم تحلیف «مسعود پزشکیان» رییس جمهور کشورمان، گفت: یاد بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام رضوان الله علیه و شهدای گرانقدر و شهید بزرگوار سپهبد عزیز حاج قاسم سلیمانی و همچنین یاد شهدای خدمت و رییس جمهور شهیدمان آیت الله رییسی را گرامی می‌دارم و از خداوند متعال علو درجات مسالت دارم.

وی ادامه داد: خدا را سپاسگزاریم در شرایطی که مردم ایران اسلامی در غم و اندوه از دست دادن رییس جمهور بودند و بدخواهان و معاندین بر فتنه گری خود می‌افزودند، انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در کمال آرامش و امنیت و سلامت و رقابت برگزار شد و مردم در ۱۵ تیر ماه ۱۴۰۳ مسعود پزشکیان را برگزیدند.

حجت الاسلام اژه ای یادآور شد: این انتخاب در روز یکشنبه ۷ تیرماه در مراسم رسمی توسط رهبری تنفیذ و رییس جمهور به عنوان عالی‌ترین مقام کشور پس از رهبری مسوولیت اجرای قانون اساسی و ریاست قوه مجریه، به جز اموری که مربوط به رهبری است، را عهده دار شد.

رییس قوه قضاییه افزود: امروز رییس جمهور در مجلس و با حضور قوه قضاییه و اعضای شورای نگهبان در پیشگاه قران کریم و در برابر نمایندگان ملت سوگند یاد می‌کند که پاسدار نظام جمهوری اسلامی ایران و قانون اساسی کشور باشد.

مشروح سخنان رئیس قوه قضاییه را اینجا بخوانید

رئیس جمهور برای ادای سوگند به جایگاه رفت

رئیس جمهور برای ادای سوگند به جایگاه رفت

رئیس جمهور با حضور در جایگاه سخنرانی، سوگند یادکرد
مسعود پزشکیان، رئیس جمهور دولت چهاردهم برای ادای سوگند به جایگاه رفت.

سخنان پزشکیان آغاز شد

مسعود پزشکیان، رئیس جمهور کشورمان در مراسم تحلیف خود در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی اظهار داشت: با سلام و ادب به مردم بزرگ ایران، نمایندگان محترم، سران و نمایندگان کشورهای دوست ایران و سراسر جهان و با درود به روان پاک بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، شهدای گرانقدر به ویژه سردار شهید قاسم سلیمانی و شهدای دولت، شهید باهنر، شهید رجایی و شهید رئیسی؛ حضور در خانه ملت و ادای سوگند برای به عهده گرفتن بار امانت ریاست جمهوری اسلامی ایران، چنانچه اصل ۱۲۱ قانون اساسی مقرر داشته است، لحظه‌ای تاریخی و مسئولیت آفرین است.

وی افزود: با لطف پروردگار مهربان، تدبیر رهبر انقلاب و رای هوشمندانه مردم، انتخابات دوره چهاردهم ریاست جمهوری فرصتی نو برای ایران و جهان شد. فرصت وقوف به شرایط خطیر کشور و دشواری‌های زندگی مردم. فرصت شنیدن صدای همه آحاد ملت و خواست آنها برای تحول و تغییر. فرصت اصلاح رویکردها و رویه‌های ناکارآمد در حکمرانی؛ فرصت خلق امید و وفاق برای عبور از تنگناها و بحران‌های پیچیده پیش رو، فرصت اصلاح برخوردهای ناپسند قدرتمندان جهان با مردم دلاور ایران.

پزشکیان گفت: فرصت برآمده از انتخابات میدان جدید همکاری و همراهی ملی در درون حکومت، میان حکومت و جامعه و درون جامعه است. دولتی که با رای اعتماد نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی عهده‌دار مسئولیت اجرایی خواهد بود، دولت وفاق ملی است. دولتی که خود را دولت همه ملت ایران و موظف به تامین حقوق شهروندی همه ایرانیان و ملتزم به اولویت منافع ملی بر هر امر دیگر است.

رئیس جمهور عنوان کرد: محور همگرایی، التزام به قانون اساسی، سند چشم انداز و سیاست‌های کلی مصوب مقام معظم رهبری خواهد بود. قانون اساسی میثاق ملی ما است؛ چشم انداز آینده مشترک ما را ترسیم می‌کند و سیاست‌های کلی روش مورد توافق ما برای رسیدن به چشم انداز را مشخص می‌نماید. آنچه امروز نیاز داریم بازخوانی چشم انداز و طراحی راهکارها بر اساس سیاست‌های کلی برای دستیابی به ویژگی‌هایی است که چشم انداز برای جامعه ایران ترسیم نموده است.

مشروح سخنان رئیس جمهور را اینجا بخوانید

پایان مراسم تحلیف رئیس جمهور نهم با اعلام رئیس مجلس
رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن بیان سخنان پایانی خود، ختم جلسه را اعلام کرد.

نظر شما