شناسهٔ خبر: 67956414 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

رئیس جدید دادگستری دزفول معرفی شد

رئیس جدید دادگستری شهرستان دزفول با حضور رئیس کل دادگستری خوزستان، معاونین وی و نیز جمعی از مسئولان و مدیران این شهرستان معرفی شد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان-علی دهقانی در آیین تکریم و معارفه رئیس دادگستری دزفول، با سلام و درورد به روح بلند ۲۷۰۰ شهید این شهرستان به‌ویژه فرماندهان شهید، گفت: امنیت کشور و استان مرهون این عزیزان است.

دهقانی افزود: دزفول شهر ایمان، عمل و اخلاص، مقاومت و شهادت و زادگاه عالمان، مشاهیر و دانشمندانی همچون شیخ علامه مرتضی انصاری است که فقیهان و علوم انسانی و پژوهشگران وامدار ایشان هستند و نیز بزرگانی همچون آیت الله قاضی دزفولی است، که به مردم تشیع و اسلام خدمت کردند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های موجود در این شهرستان، اظهار کرد: دزفول شهرستانی است که علاوه بر ظرفیت عظیم انسانی، فرصت‌های گرانبهایی دارد و قطب اقتصادی و کشاورزی کشور و یکی از ستون‌های اقتصاد مقاومتی کشور است. این ظرفیت و سرمایه ارزشمند باید از سوی مدیران چه در استان و چه در دزفول مورد حمایت قرار گرفته و اولویت اول مدیران این شهرستان باشد.

دهقانی افزود: باتوجه به فرمایشات رهبر انقلاب که اولویت امور کشور را مسائل اقتصادی مطرح فرموده‌اند، باید همه در این مسیر و برای تحقق اقتصادی مقاوم و خودکفا هم عزم و هم اراده شوند که زمینه این موضوع در دزفول وجود دارد و دستگاه قضایی نیز در این راستا حامی است و در کنار سایر مدیران قرار گرفته است.

وی با اشاره به مجاهدت‌ها و مقاومت‌های مردم شهرستان دزفول در طول هشت سال جنگ تحمیلی و دوران سازندگی، گفت: مردم بزرگواری که همواره در پایداری و مقاومت و دفاع از ارز‌ش‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی و کیان ایران عزیز در دوران دفاع مقدس ایستادند، مقاومت کردند و همچنان همراه نظام و ولایتمدار هستند، شایسته خدمت صادقانه هستند.

 انقلاب اسلامی دنباله انقلاب حسینی است

رئیس کل دادگستری خوزستان با بیان این که مردم استان در ایام تاسوعا و عاشورای حضرت اباعبدا.. الحسین (ع)، عشق و دلدادگی‌شان را به امام خود نشان دادند و امروز نیز در سراسر استان، در حال آمادگی برای میزبانی از زائران هستند، تصریح کرد: انقلاب اسلامی ما نسخه‌ای از انقلاب حسینی و قیام عاشوراست. انقلابی که با حضور و مجاهدت مردم و به رهبری امام راحل (ره) به ثمر نشست و امروز ما در مقابل مردم مدیون و نسبت به آنان بدهکاریم و باید دین خود را به این ملت ادا کنیم.

دهقانی گفت: در نظام جمهوری اسلامی، خدمتگزاری صادقانه، مشفقانه و شبانه‌روزی وظیفه و تکلیف هر خدمتگزاری است و این خدمتگزاری باید در زندگی و تغییر شرایط مردم اثر داشته و محسوس باشد. از این رو همه مدیران و مسئولین و خدمتگزاران باید برای رسیدن به هدفی که رضایتمندی مردم را در پی دارد، دست به دست هم دهند.

توجه به تواضع و گشاده‌رویی در برخورد با مردم

وی ادامه داد: یکی از عالی‌ترین فضائل اخلاقی، فروتنی و تواضع است و اگر مسئولیتی به ما سپرده و فرصتی برای خدمتگزاری داده می‌شود، عامل آن مردم هستند و اگر این مجاهدت‌ها نبود و این انقلاب به ثمر نمی‌نشست، اکنون این فرصت نیز در اختیار ما قرار نمی‌گرفت.

دهقانی افزود: عامل دوم مسئولیت، اعتقاد و مبانی به اسلام و تشیع است و این دو عامل موجب شده که مسئولیتی به ما واگذار شود تا در قبال این وظایف نسبت به مردم خدمت کنیم. این مسئولیت و خدمتگزاری همانگونه که مولایمان در نامه ۲۷ نهج البلاغه فرمودند، باید همراه با تواضع و فروتنی و نرم‌خویی باشد.

وی گفت: امروز هر مدیری مکلف است که در مقابل مردم متواضع، فروتن، نرم‌خو و گشاده‌رو باشد و همه خدمتگزاران به ویژه در عرصه قضا، اجرای قسط و عدالت باید در رفتار و اعمال خود این ویژگی‌ها را مدنظر قرار دهند.

 ضرورت نظارت بر امور زندانیان، مجازات‌های جایگزین حبس و صلح و سازش

رئیس شورای قضایی استان با تاکید بر نظارت ویژه بر امور زندانیان، گفت: کسانی که به هر جهت در بند هستند باید زمینه بازاجتماعی شدنشان فراهم شود و برخی از مددجویان نیز که به واسطه جرایم غیرعمد در زندان هستند، باید کمک شوند تا زمینه آزادی‌شان فراهم و به جامعه بازگردند.

دهقانی افزود: در کنار این موارد باید نظارت مستمر بر حقوق زندانیان صورت گیرد و پرونده‌هایی که متهم آنان در زندان است، با سرعت بیشتری مورد رسیدگی قرار گیرد.

وی ادامه داد: در برخی جرایم که در قانون مشخص شده است، ضرورتی به اعمال مجازات حبس نیست و می‌توان از ظرفیت مجازات جایگزین حبس و نیز استفاده از ظرفیت بزرگان و سران عشایر جهت ایجاد مصالحه استفاده و زمینه آزادی مددجویان را فراهم کرد.

 تسریع در رسیدگی به پرونده‌های کثیرالشاکی، مسن و معوق

رئیس کل دادگستری خوزستان گفت: پرونده‌های کثیرالشاکی که به واسطه برخی آگهی‌ها و اطلاع رسانی‌ها و عدم توجه سرمایه‌گذاران تشکیل می‌شود، از پرونده‌هایی است که باید به صورت ویژه مورد توجه شعبه رسیدگی‌کننده قرار گیرد و با رسیدگی سریع همراه با دقت، به وضعیت مالباختگان رسیدگی و اموال آنان بازگردانده شود.

دهقانی اظهار کرد: در دادگستری دزفول، همکاران قضایی به صورت مستمر پیگیر این پرونده‌ها هستند و با رسیدگی، برخورد قضایی و مدیریت لازم در جهت توقیف اموال، هم در جنبه برخورد کیفری و هم در بازگرداندن اموال مردم اقداماتی را در دستور کار قرار داده‌اند تا مردم هرچه سریعتر به اموال خود برسند.

وی همچنین بر سرعت در رسیدگی همراه با دقت و سرعت به پرونده‌های معوق و مسن که مدت زمان زیادی در دادگستری مطرح رسیدگی هستند تاکید کرد و افزود: همچنین اجرای احکام باید به صورت ویژه مدنظر قرار گیرد تا مردم شاهد نتایج رسیدگی‌های قضایی باشند.

حفاظت از عرصه‌های ملی و اراضی کشاورزی

رئیس کل دادگستری خوزستان با بیان این که دزفول قطب اقتصادی کشور است و ظرفیت‌های زیادی در عرصه کشاورزی دارد، گفت: صیانت و حفاظت از حقوق بیت المال در اراضی ملی و منابع طبیعی و جلوگیری از تغییر کاربری در اراضی کشاورزی با تشکیل جلسات شورای حفاظت و صیانت از عرصه‌های ملی و منابع طبیعی و شورای پیشگیری در اولویت کار قرار گیرد تا کمتر شاهد بروز این تخلفات و جرایم در استان باشیم و چنانچه نیاز به برخورد مقابله‌ای باشد با متخلفین قاطعانه و چارچوب قانون برخورد شود.

فرایند رسیدگی در دادگاه سردشت

دهقانی با اشاره به راه‌اندازی دادگاه‌های بخش سردشت و صفی‌آباد در دو سال گذشته، گفت: در بخش سردشت مردم از قبل مطالبه تاسیس دادگستری را داشتند که با تلاش مسئولان قضایی و اجرایی شهرستان این امر محقق شد و به رغم اینکه خدمات قضایی نیز تابع تقسیمات کشوری است، به‌لحاظ مسافتی که برای مردم منطقه وجود داشت، با دستور مسئولان عالی قوه قضاییه مقرر شد رسیدگی به پرونده‌ها در حوزه قضایی نزدیکتر برای مردم این مناطق در نظر گرفته شود که نمونه‌ای از توجه به مردم در استان است.

در پایان این مراسم ضمن تقدیر از زحمات فیصل مزرعه رئیس سابق دادگستری دزفول، مصطفی آباد به عنوان رئیس جدید این دادگستری معرفی شد.

انتهای پیام/

نظر شما