شناسهٔ خبر: 67956392 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آشفته‌بازار میدان ارگ کرمان/ کسبه می‌گویند از شلختگی و خلف‌وعده معترضند

کرمان- ایرنا- صدای اعتراض کسبه میدان ثبت ملی ارگ کرمان به چگونگی و مدت زمان اجرای پیاده‌راه‌ و بهسازی تمامی ندارد و می‌گویند پاسخ شهردار نیز برایشان قانع کننده نیست؛ شهرداری را به شلختگی، ضعف مدیریت و خلف‌وعده متهم می‌کنند و می‌پرسند اگر در خانه خودمان هم بخواهیم کار عمرانی انجام دهیم، همین طور اقدام می‌کنیم؟.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، به علت ادامه‌دار شدن اعتراض‌ کسبه که معتقدند فروش آنان تحت تاثیر قرار گرفته و گرفتار مشکلات مالی شده‌اند، شهردار کرمان به همراه برخی از معاونان و مدیرانش عصر دوشنبه (هشتم مرداد)، باز و در ادامه جلسات قبلی، در جمع کسبه بازار یا نمایندگان آنان در مسجد قائم این شهر حضور یافت تا هم شنونده مسائل باشد و هم اگر بتواند آنان را قانع کند.

این چندمین بار است که محسن تویسرکانی شهردار کرمان در جلسه مستقیم با این معترضان شخصا حضور می یابد و به قول خودش، بارها نیز در میدان ارگ برای بررسی نحوه اجرا حاضر شده است.

در این جلسه کسبه میدان ارگ کرمان بار دیگر از دغدغه‌های خود بابت بهسازی میدان و جلو نرفتن کار گفتند، تاکید داشتند وقتی هنوز مصالح تامین نشده، کنده‌کاری صورت می‌گیرد و میدان مسدود می‌شود، مصداق شلختگی و ضعف مدیریت است؛ حال آنکه شهردار به آنان تاکید کرد این مشکلات لازمه دوران گذار است و شرایط تغییر می‌کند.

اصل موضوع به آنجا بر می‌گردد که مدیران شهر و استان تصمیم گرفتند با هدف زیباسازی و بهسازی، دستی به سر و روی میدان ها و خیابان های تاریخی بکشند، برخی را پیاده راه سازی یا بهسازی کنند. تجربه‌ای که هرجا در شهر کرمان رخ داده با صدای اعتراض کسبه همراه بوده زیرا در نحوه اجرا و زمان اتمام کار، همواره به مشکل می خورند. این مشکل در خیابان تجلی در ضلع دیگر بازار نیز بارها واکنش های رسانه ای برانگیخته بود.

میدان ارگ شهر کرمان نیز یکی از همین فضاهای اجتماعی و تاریخی است که به دلیل وضعیت نامناسب نه تنها برای مردم شهر کرمان بلکه برای گردشگران هم زیبایی خاصی ندارد؛ این بنای تاریخی که مربوط به دوره قاجار است در خیابان غزه شهر کرمان واقع شده و در تاریخ ۲۸ فروردین ۸۰ با شماره ثبت ۳۷۱۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

حدود چهار ماهی است که مدیریت شهری کرمان برای این میدان برنامه‌هایی دارد؛ به گفته مسئولان شهرداری قرار است اطراف این میدان را پیاده راه سازی و کف‌سازی کنند و رنگ و لعابی به آن ببخشند که آن را از انزوای تاریخی دربیاورند تا بیشتر به چشم آید و دیده شود.

اما اوایل سال جدید موضوع بهسازی میدان ارگ کرمان در حالی مطرح شد که از همان روز نخست رسانه‌ای شدن این موضوع، کسبه اطراف این میدان تاکید داشتند با این عملیات عمرانی، شرایط کسب و کار برای آنان سخت و دشوار می‌شود.

کسبه میدان ارگ کرمان برای رساندن صدای اعتراض خود از اجرای پروژه بهسازی میدان ارگ خیلی زود دست به کار شدند، از همان ابتدا جلسات متعددی با شهردار کرمان داشتند و حتی یک بار هم جلو شهرداری تجمع کردند، البته ناگفته نماند چندین بار با خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز تماس گرفتند و دغدغه های خود را بیان کردند که انتشار یافت.

آشفته‌بازار میدان ارگ کرمان/ کسبه می‌گویند از شلختگی و خلف‌وعده معترضند نمای ورودی بازار از میدان ارگ

مدیریت شهری هم در پاسخ به دغدغه کسبه میدان ارگ وجود این بهسازی را ضرورتی برای شهر کرمان معرفی کرد که در بسیار از کلانشهرهای بزرگ کشور مثل یزد و اصفهان نیز اجرا شده است؛ هرچند کسبه معتقدند اینگونه قیاس این میدان یا شهر کرمان با دیگر شهرها مثل اصفهان و میدان نقش جهان، مناسب نیست و استدلال های خود را دارند که ایرنا در نوبت های بعدی بیشتر به آنها خواهد پرداخت.

البته مدیریت شهری هر بار در جلسات متعدد تعهداتی به کسبه اطرف میدان ارگ کرمان داد تا خیالشان را از اجرای پروژه راحت کند. تویسرکانی شهردار کرمان که از اواخر سال گذشته که در این مسئولیت معرفی شده، تغییرات در اجرای پروژه ها و ارتقای فعالیت های شهری نیز هویداست، در یکی از همین نشست‌ها گفته بود که برای آبادانی کرمان باید همه وارد میدان شویم و تاکید کرده بود شاید کسبه میدان در یک دوره گذار، آسیب ببینند اما به طور قطع این طرح در بلندمدت به سود آنها خواهد بود.

وی اشاره کرده بود که تابلوهای کسبه میدان ارگ را ساماندهی و مغازه‌هایی که درِ نامناسب دارند، با هزینه شهرداری تعمیر و بهسازی می شوند.

همچنین شهردار در آن نشست به‌صراحت گفته بود، سعی می کند طرح پیاده‌راه‌سازی میدان ارگ با کمترین ضربه و زیان به کسبه به پایان برسد.

در همین زمینه بخوانید:

حالا اما کسبه می گویند این وعده های شهرداری عملیاتی نشده اند؛ قرار بوده ۱۵ مردادماه جاری این عملیات تمام شود اما پیمانکار پروژه تازه در این زمان که یک هفته به آن مهلت باقی مانده می گوید که مصالح ندارد؛ نحوه کار اجرا خوب نیست و حالاحالاها کار تمام نمی‌شود؛ حرف کسبه خیلی ساده است، می گویند ما وقتی در خانه خودمان هم مثلا می خواهیم یک کار عمرانی مثل حمام یا سرویس و دیگر بخش ها انجام دهیم، ابتدا مصالح را آماده و سایر نیازمندی ها را تهیه می کنیم سپس پروژه را کلید می زنیم؛ اما گویا در شهرداری در بر چنین پاشنه هایی نمی چرخد.

هرچند شهردار هم البته به بخشی از چرایی این مشکلات اشاره کرده، به طور مثال گفته که پول به پیمانکار داده شده و پیمانکار نیز برای خرید مصالح اقدام کرده اما کارخانه گفته به علت قطع برق، تولیداتش به موقع به مشتری نرسیده است؛ مساله ای که کسبه آن را قبول ندارند و می گویند این استدلال نمی شود و پاسخگوی زیان حدود چهار تا پنج هزار نفری که از طریق حدود ۲ هزار مغازه واقع در بازار ارتزاق می کنند، نیست.

حالا روز گذشته دوشنبه( هشتم مرداد ماه) در دیدار مردمی شهردار کرمان و اعضای شورای شهر با اهالی خیابان‌های امام خمینی، طالقانی، معلم، عدالت، سعدی، شهید مطهری، پیروزی قلعه، بازار قدیم، ارگ، جوی مویدی و گلبازخان، جمعی از کسبه میدان ارگ هم حضور داشتند و نماینده خود را به این دیدار مردمی رساندند تا گلایه‌های مجدد خود را از پروژه بهسازی میدان ارگ مطرح کنند که در ادامه به جزییات برخی سخنان ردوبدل شده می پردازیم.

وعده ای که وفا نشد

از آنجا که این نشست به صورت بیان دغدغه و دریافت پاسخ بود ابتدا در بیان مشکلات میدان ارگ سعید حاج مرادعلی از اعضای هیات امنای بازار شروع به صحبت کرد و خطاب به شهردار کرمان گفت: ۲ ماه قبل جلسه‌ای در دفتر شما(شهردار) با اعضای شورای شهر داشتیم و همان موقع مقرر شد شما بازسازی و کف سازی میدان ارگ را شروع کنید تا اینکه ۶ روز آینده(۱۵ مرداد) که موعدش می‌رسد، تحویل دهید.

وی ادامه داد: ولی متاسفانه ما الان چیز دیگری مشاهده می کنیم؛ به یک مرحله‌ای رسیده ایم که همه چک‌های ما نزدیک به برگشت خوردن است و همه دارند ورشکست می‌شوند اما حتی شهرداری نتوانسته مصالح مورد نیاز این میدان را تامین کند.

این عضو هیات امنای بازار تاکید کرد: پیمانکار می‌گوید به وی پول نمی‌دهند و زیان این مساله نصیب م ا می شود؛ پیمانکار به ما می‌گوید اگر به ما پول می دادند ما تا الان مصالح خریداری کرده بودیم.

شهرداران طی این سال‌ها بد قولی کردند

وی ادامه داد: آقای شهردار در مدت‌های متمادی و طولانی (دوره های قبلی) هر قولی که به ما دادند بد قولی شده؛ بعد از جریان کرونا بازسازی وسط میدان ارگ چند سال ما درگیر بودیم، ۲ سال و نیم درگیر وسط میدان ارگ شدیم.

حاج مرادعلی خاطرنشان کرد: اکنون کف سازی میدان ارگ با ناهماهنگی در حال انجام است و من مطمئنم اگر باران ببارد یک جای آن نیم متر آب می ایستد(ایراد به نحوه اجرا)؛ وقتی مصالح هنوز تامین نشده چرا ورودی بازار را کندند و کف برداری کردند؟؛با پیمانکار صحبت می کنیم که وقتی مصالح ندارید چرا اینکار را کردید، می گوید قرار بوده مصالح بدهند اما هنوز مصالح نداده اند؛ شما اگر بخواهید یک سرویس در خانه‌هایتان تامین هم کنید، اول می روید سنگ آن را می خرید، بعد سرامیک و بعد از آن می‌گویید استاد و کارگر بیاید کار کند.

وی تاکید کرد: ولی متاسفانه شهرداری ابتدا آمد میدان را بست، مردم و کسبه را بیکار و ورشکست کرد، الان تازه می گوید می‌خواهم دور میدان را ببندم؛ چنین اقدام هایی سبب متروکه شدن میدان و بازار و زیان کسبه می شود.

این عضو هیات امنای بازار بیان کرد: اینکه ما فکر کنیم میدان ارگ با این اقدامات در سالیان آینده جای بهتری خواهد شد، چنین نیست.

کف‌سازی و ساخت‌وساز میدان ارگ متوقف شود

وی اظهارداشت: داریم به فصل مدارس نزدیک می شویم؛ اگر باید کف سازی و ساخت و ساز را متوقف کنند همین الان متوقف کنند، راه هم باز شود که مردم بتوانند تردد خود را انجام دهند.

آشفته‌بازار میدان ارگ کرمان/ کسبه می‌گویند از شلختگی و خلف‌وعده معترضند تویسرکانی شهردار کرمان نفر دوم از سمت راست

شهردار: با شهر کرمان بیگانه نیستم

شهردار کرمان هم بعد از شنیدن صحبت‌های حاج مراد علی از اعضای هیات امنای بازار کرمان در بخشی از صحبت‌های خود به میدان ارگ و مسائل آن اشاره

کرد و گفت: اعتقاد ما این است که اولین رسالت ما جلب رضایت همشهریان است.

تویسرکانی با اشاره به اینکه من کرمان را خوب می شناسم و اینگونه نیست که بیگانه باشم ادامه داد: ترازی که شهر کرمان باید ارتقا پیدا کند و در شان مردم کرمان باشد را در ذهن خودم ترسیم کرده ام.

وی اظهارداشت: همیشه گفته ام با توجه به مزار سپهبد شهید سلیمانی وضعیت شهر کرمان تغییر کرده و باییدآن را بپذیریم؛ همه می دانیم وقتی یک مسافر وارد شهر می شود اولین کاری که می‌کند در ذهن خود این شهر را با سایر شهرها قیاس می‌کند.

شهردار کرمان با اشاره به اینکه باید بدانیم دوره های تحول یکسری دوره‌های گذار است و چاره‌ای نیست جز تحمل آن گفت: روزانه براساس آمار ۴۰ تیم عملیات عمرانی در سطح شهر کرمان مشغول کار هستند که این آمار در نوع خود بی‌سابقه است.

وی تصریح کرد: خودم سابقه کاسبی در بازار کرمان را دارم و حق ندارم بگویم آقای کاسب میدان ارگ تو اصلا حق نداری؛ اصلا این نیست؛ انصاف و عقل این موضوع را نمی پذیرد.

تویسرکانی با اشاره به جلسات متعددی که با کاسبان میدان ارگ داشته است، گفت: ما شاید بیش از ۱۰ جلسه با عزیزان در میدان ارگ داشتیم، ما متولی امر و متولی کیفیت کار هستیم و پیمانکار متولی اجرا است.

در اجرا خدشه ای نیست

وی که تاکید داشت اصول فنی و کیفیت پروژه را به متخصصان آن بسپاریم بیان کرد: در حوزه طراحی و اجرا هیچ خدشه‌ای نیست و باید اصول را به متخصصان این کار سپرد گفت: من بیش از ۱۰ بار به میدان ارگ آمدم، باوجود اینکه بعضی(همکاران) می‌گویند هر روز آنجا می روی چکار کنی زیرا یک عده دور شما جمع می‌شوند، پاسخ دادم ما یک کاری کرده ایم و مردم باید بدانند؛ ما به هر حال همراه مردم هستیم.

شهردار کرمان تصریح کرد: در جلسه‌ای که با نماینده کسبه داشتیم گفتم آقا مهمان ما باشید برویم اصفهان را بررسی کنیم.

درهای جدید برای مغازه‌های میدان ارگ طراحی می‌شود

وی اظهارداشت: ما الان در دوره طراحی درهای مغازه های کسبه هستیم؛ همکاران ما از اصفهان یکسری طرح‌ها گرفتند، تا اینکه درهای مغازه‌ها چوبی و مشبک شود.

تویسرکانی اظهارداشت: ضمن اینکه من می دانم کاسبی و درآمد شما با مشکل مواجه شده است، ضمن اینکه بسیاری از مالکان راجعه و از بهسازی میدان تشکر می کنند. به هر حال نقطه نظر جوامع بشری نسبی است، ضمن اینکه این تصمیم من نیست، این بهسازی میدان ارگ، طرحی از گذشته بوده و در وضعیت بد اقتصادی، شورای تامین استان و شهرستان باید اینگونه طرح‌ها را مصوب کنند و شورای شهر نیز حمایت داشته باشد.

آبرویم را برای پروژه میدان ارگ گذاشتم

وی ادامه داد: این پروژه با مدیریت خود من دارد راهبری می‌شود و من آمدم آبرویم را گذاشتم؛ اعضای شورا نیز آبرویشان را گذاشتند.

شهردار کرمان بیان کرد: پول مصالح به پیمانکار واریز شده، وی هم به کارخانه واریز کرده اما می گویند به علت خاموشی ها تولید به موقع انجام نشده است.

وی تاکید کرد: تا هفته آینده مصالح تامین می شود.

کمک مالیاتی و بخشودگی عوارض کسبه

تویسرکانی همچنین گفت: برای حل مشکلات کسبه میدان ارگ ما جلساتی با امور مالیاتی و امور صنفی نیز داشتیم؛ در بحث عوارض نیز برای کاسبان میدان پیشنهادهایی به شورای شهر دادیم تا بخشودگی عوارض کسبه این میدان اعمال شود.

به گزارش ایرنا آنطور که عضو هیات امنای بازار کرمان گفته، معاون شهردار کرمان در این جلسه وعده داده که تا دهم شهریورماه این پروژه تمام شود.

حاج مرادعلی عضو هیات امنای بازار همچنین به عملکرد مدیریت شهری درباره بازار در دوره های قبل، اجرای وعده های همین دوره شهرداری و نحوه مقایسه کرمان با دیگر شهرها نیز نقدهایی دارد که در مصاحبه دیگری منتشر خواهد شد.

نظر شما