شناسهٔ خبر: 67955720 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نظامیان رژیم صهیونسیتی در لباس ورزشکار| بایکوت جنوساید

پیش از آغاز المپیک پاریس اعلام شد که امسال قریب به صد نظامی رژیم صهیونسیتی در این مسابقات با عنوان ورزشکار شرکت دارند. این خبر خشم بسیاری از مردم دنیا را به دنبال داشت، به شکلی که قبل از آغاز المپیک فرانسه، پویش های مختلفی با درخواست ممانعت از حضور ورزشکاران یا همان نظامیان اسرائیلی در المپیک ایجاد شد. پویش هایی در سراسر جهان که معتقد بودند بازی های المپیک به دنبال ارزش‌های انسانی است و این با کودک کشی و نسل‌کشی اسرائیل در فلسطین قابل جمع نیست.

صاحب‌خبر -

ایرنا زندگی - یاسمن محمدی - امروز قریب به ۹ ماه از شروع حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به مردم بی دفاع و بی گناه غزه می گذرد. این رژیم کودک کش، از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲) تاکنون بیش از ۳۸ هزار نفر را به شهادت رسانده که ۷۰ درصد آنها کودکان و زنان هستند و بیش از  ۹۰ هزار فلسطینی هم بر اثر حملات این رژیم آواره شده اند. این در حالی  است که بعد از گذشت ۹ ماه از تجاوز بدون نتیجه و دستاورد صهیونیست ها به نوار غزه، این رژیم روزبه‌روز بیشتر در بحران‌های داخلی و خارجی فرو می‌رود. از جمله این بحران ها که در عرصه بین الملل دامنگیر اسرائیل شده کمپین بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم اسرائیل (Boycott, Divestment and Sanctions) است. جنبشی جهانی که هدف آن تحت فشار قرار دادن رژیم اشغالگر با اهرم‌های اقتصادی برای پایان دادن به کشتار فلسطینی ها و اشغال این سرزمین است. اگرچه این جنبش خیلی قبل تر از اینها ایجاد شد اما اتفاقات اخیر غزه چهره واقعی صهیونیست ها را برای جهانیان نمایان کرد و خون بچه ها و کودکان مظلوم و بی دفاع، نقاب دروغین و پرطمطراق آنها را کنار زد تا جهان واقعیت های زشت پنهان و پشت پرده سیاستمداران امریکایی و اسراییلی را آشکارتر ببیند و ضرورت مقابله و رویارویی با آن را به شکل ملموس تری درک کند. 

تحریم فرهنگی و آکادمیک در کنار تحریم کالا

جنبش یا کمپین بی دی اس(BDS) در سال ۲۰۰۵ تأسیس شد، این عبارت اختصار سه کلمه (Boycott) به معنای بایکوت (Divestment) عدم سرمایه گذاری و (Sanctions) به معنای تحریم است. بیش از ۳۷۰ سازمان غیردولتی فلسطینی ، احزاب سیاسی، سندیکاهای حرفه‌ای، هیئت‌ها و اتحادیه‌های مختلف و جنبش‌های مردمی طومار درخواست برای تحریم اسرائیل را امضا کرده اند. پایگاه اینترنتی این جنبش هدف از درخواست تحریم اسرائیل را، اذعان به حق ملت فلسطین در تعیین سرنوشت خود و تسلیم شدن این رژیم در برابر قوانین بین‌الملل دانسته است.

جنبش بی.دی.اس یا همان جنبش تحریم اسرائیل علاوه بر تحریم کالاهای ساخته شده توسط اسرائیل، در سطوح فرهنگی و آکادمیک نیز به تحریم اسرائیل می پردازد. یعنی علیه شرکت های مشارکت کننده در سرکوبگری و استعمارگری رژیم اسرائیل کمپین های بایکوت اقتصادی ترتیب می دهد. چون برخی از شرکت های بین المللی با مشارکت در شهرک ‌سازی های غیرقانونی اسرائیل و به عنوان پیمانکار در سیستم نظامی و دولتی اسرائیل به این رژیم در نقض قوانین بین المللی و مصوبات سازمان حقوق بشر کمک می کنند. این کمپین توانسته است باعث خروج کامل برخی از شرکت ها از معامله با اسرائیل شود. براساس نظر بانک جهانی و سازمان ملل، جنبش بی.دی.اس تاثیر اقتصادی مهمی روی اسرائیل داشته و با توسعه این کمپین این اثرات نیز بیشتر خواهد شد.

این محصول با خون فلسطینی‌ها ساخته شده است

بعد از جنایت های اخیر رژیم اشغالگر در غزه و نسل کشی آنها بسیاری از کشورهای مسلمان کارزار تحریم خرید کالاهای مصرفی ساخت رژیم صهیونیستی به راه انداختند. به عنوان مثال مردم ترکیه در حمایت از مقاومت فلسطین و مردم غزه در اقدامی خودجوش کالاهای اسرائیلی را در ترکیه تحریم کردند. در این چارچوب برخی از شهروندان ترکیه برچسب‌هایی بر روی کالاهای ساخت رژیم صهیونیستی نصب کردند که روی آن نوشته شده: «این محصول با خون فلسطینی‌ها ساخته شده است.» همچنین یک فعال الجزایری به شیوه ای خلاقانه خواستار تحریم کالاهای رژیم صهیونیستی یا کشورهای حامی آن شد. این فعال فضای مجازی با انتشار ویدئویی تحت عنوان "در کشتار مردم بی‌گناه سهیم نباشید" درباره استفاده از لوازم آرایشی ساخت رژیم صهیونیستی یا حامیان آن نوشت: «تحریم از متمدنانه ترین و هوشمندانه ترین رفتارهای یک ملت آگاه برای ابلاغ پیام خود است. این حرکت هوشمندانه را با تحریم لوازم لوکس و غیرضروری آغاز کنید سپس به سراغ تحریم لوازم دیگر بروید. در غیر این صورت در قتل عام انسان های بی‌دفاع سهیم خواهید بود.»

نظامیان رژیم صهیونسیتی  در لباس ورزشکار| بایکوت جنوساید(

بسیاری از کاربران عرب در شبکه های اجتماعی نیز در راستای ترغیب به تحریم کالاهای اسرائیلی تلاش‌های گسترده ای کردند. یکی از کاربران با انتشار تصویری در همین رابطه نوشت: «این تحریم باید برای همیشه ادامه یابد. زیرا دشمن برای همیشه دشمن باقی خواهد ماند. تحریم کالاهای اسرائیلی نباید فقط برای یک لحظه خشم باشد بلکه باید به شیوه زندگی‌مان تبدیل شود. » در ادامه تحریم و بایکوت اسرائیل، کشورهای آفریقای جنوبی، بولیوی، کلمبیا، شیلی ، برزیل و… علاوه بر اعتراضات شدید به نسل کشی فلسطینی ها، این اقدامات را هم ردیف جنایات رژیم نازیستی هیتلری شمردند و ر روابط دیپلماتیک با اسرائیل را تحریم کردند. ۲۲ کشور دیگر شامل افغانستان، الجزایر، بحرین، بنگلادش، برونئی، ایران، عراق، کویت، لبنان، لیبی، مالزی، مراکش، عمان، پاکستان، قطر، سومالی، سودان، سوریه، تونس، امارات و یمن نیز اسرائیل را بایکوت و تحریم سیاسی و اقتصادی کردند.

حضور یکصد نظامی اسرائیلی به عنوان ورزشکار در بازیهای المپیک

اعتراض به اقدامات وحشیانه رژیم صهیونیستی در غزه، به عرصه بزرگ ترین رویداد ورزشی جهان هم کشیده شد و حضور ورزشکاران این رژیم در بازی های المپیک ۲۰۲۴  هم قبل از آغاز و هم در جریان برگزاری آن واکنش های زیادی را برانگیخت. پیش از آغاز مسابقات المپیک فرانسه اعلام شد که امسال قریب به یکصد نظامی از رژیم صهیونسیتی در این مسابقات با عنوان ورزشکار شرکت دارند. این خبر خشم بسیاری از مردم دنیا را به دنبال داشت. به گونه ای که از پیش از آغاز المپیک فرانسه، پویش های مختلفی با درخواست ممانعت از حضور ورزشکاران یا همان نظامیان اسرائیلی در المپیک ایجاد شد، پویش هایی در سراسر جهان که حرف اصلی شان این بود که المپیک به دنبال ارزش‌های انسانی است و این با کودک کشی و نسل‌کشی اسرائیل در فلسطین قابل جمع نیست. 

در همان زمان یعنی قبل از آغاز المپیک پاریس، گروهی متشکل از ۲۶ قانونگذار فرانسوی از کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) درخواست کردند تا اسرائیل را از شرکت در بازی‌های المپیک پاریس حذف کند. آنها اصرار داشتند که ورزشکاران اسرائیلی باید تحت یک پرچم بی طرف در المپیک شرکت کنند، مشابه آنچه برای ورزشکاران روسی به خاطر جنگ با اوکراین در نظر گرفته شد، اما حمایت‌های غرب و آمریکا موجب شد که این مطالبه محقق نشود.

از سوی دیگر باشگاه‌های ورزشی فلسطین، مراکز جوانان و سازمان‌های جامعه مدنی نیز از کمیته بین‌المللی المپیک درخواست کردند تا اصول خود را حفظ کرده و به تعهدات خود عمل کند. آنها خواستار حذف اسراییل از بازی های المپیک بودند. اما مسولان برگزاری المپیک به درخواست‌های میلیونها نفر از مردم جهان برای حذف رژیم صهیونسیتی از بازی‌ها بی‌توجهی کردند. این ماجرا در حالی اتفاق افتاد که پیش از این در جریان جنگ روسیه و اکراین، کمیته بین المللی المپیک تمام ورزشکاران روس را به خاطر نقض قوانین بشردوستانه از حضور در مسابقات محروم کرد. فیفا و یوفا هم فوتبال روسیه را به حالت تعلیق درآوردند اما در مقابل اسرائیل چنین کاری انجام نشد. این استاندارد دوگانه در مقابل چشم همه جهانیان رخ داد و قاتلان مردم فلسطین بدون هیچ محدودیتی در همه عرصه های المپیک حاضر شدند.

نظامیان رژیم صهیونسیتی  در لباس ورزشکار| بایکوت جنوساید(

با این استاندارد دوگانه مسئولان برگزاری المپیک، مردم به این نتیجه رسیدند که به آنها نمی توان امیدی داشت و باید خودشان پا به میدان بگذارند. «قاتل زنان و کودکان نباید در المپیک حضور داشته باشد»، این اظهارات زکریا یابیجی اوغلو، رئیس حزب الهدی ترکیه در اعتراض به حضور وررزشکاران اسرائیل در مسابقات المپیک ۲۰۲۴ پاریس است. او اقدام کمیته بین المللی المپیک (IOC)  در این رابطه را نقض آشکار قوانین بین المللی دانست و تاکید کرد جنایت اسرائیل در غزه و کشتار هزاران ورزشکار توسط این رژیم نباید نادیده گرفته شود. او تصریح کرد اگر مسئولان مسابقات المپیک حضور ورزشکاران اسرائیل را در این تورنمنت تحریم نمی‌کنند باید ورزشکاران مسلمان دنیا به نشانه اعتراض به کشتار زنان و کودکان بی گناه از رویایی با صهیونیست‌ها خودداری کنند.

جودوکار الجزایری حاضر به رقابت با حریف اسرائیلی نشد

 در همین راستا «ادریس مسعود رضوان» جودوکار الجزایری، در حمایت از مردم غزه و مخالفت با عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر صهیونیستی، حاضر به رقابت با حریف اسرائیلی نشد و از این مسابقات کنار کشید. ادریس باید در وزن منهای ۷۳ کیلوگرم در مرحله یک شانزدهم به مصاف «توهار بوطبل» جودوکار رژیم صهیونیستی می‌رفت اما برای اجتناب از رویارویی با او وزن خود را تا محدوده وزن قانونی کاهش نداد. «زینب نوروزی » بانوی ورزشکار ایرانی در رشته قایقرانی رویینگ هم در حمایت از مردم مظلوم فلسطین با پرچم همبستگی ایران و فلسطین حاضر شد و با این کار که قبل از این در المپیک سابقه نداشت، حمایت خود از ملت مظلوم فلسطین را اعلام کرد. سال ۲۰۲۱ هم « فتحی نورین» الجزایری از المپیک توکیو انصراف داد تا از بازی احتمالی مقابل جودوکار رژیم صهیونیستی در دور دوم اجتناب کند. او سپس توسط فدراسیون جهانی جودو به مدت ۱۰ سال محروم شد. محرومیت ورزشکارانی که حاضر به رقابت با حریف اسرائیلی نیستند، درحالی انجام می شود که مسئولان برگزاری المپیک باید از اساس ورود وزرشکاران رژیم صهیونیستی به المپیک را ممنوع می کردند. 

نظامیان رژیم صهیونسیتی  در لباس ورزشکار| بایکوت جنوساید(

علاوه بر همه این مسایل حضور ورزشکاران رژیم صهیونیستی در المپیک ۲۰۲۴ جنجال های سیاسی بسیاری را هم در خود فرانسه ایجاد کرد چون حامیان فلسطین در فرانسه به حضور نمایندگان رژیم صهیونیستی در المپیک اعتراض داشتند. به نظر می رسد تحریم و بایکوت اسراییل جنایتکار باید تا تحقق تمامی مطالبات به قوت خود باقی باشد و همه انسان ها و دولت های آزاده ، عدالتخواه و نوع دوست این کمپین جهانی را تا صلح و آتش بس و محاکمه سران ارتش جنایتکار اسراییل در دادگاه های بین المللی حمایت کرده و آن را ادامه دهند .

نظامیان رژیم صهیونسیتی  در لباس ورزشکار| بایکوت جنوساید(

نظامیان رژیم صهیونسیتی  در لباس ورزشکار| بایکوت جنوساید(

نظامیان رژیم صهیونسیتی  در لباس ورزشکار| بایکوت جنوساید(

نظر شما