شناسهٔ خبر: 67955696 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

شاخص کیفی هوا در زاهدان به ۵۰۰ رسید/ هوای ۱۷ شهر سالم و پاک است

آلودگی هوا زمستان و تابستان نمی‌شناسد و در تمام سال چهره آسمان را کدر می‌کند، بنابراین آمار و میزان آلایندگی‌ها برای شهروندان مهم است تا بدانند هر روز شاخص کیفی شهرها در چه سطحی قرار دارد، از این‌رو امروز هوای هشت شهر آلوده و ناسالم ثبت شده و ۱۷ شهر در وضعیت سالم و پاک است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اگر نگاهی به امروز _سه‌شنبه نهم مرداد_ بیندازیم، می‌توانیم میزان و شدت آلودگی هوا که بر آسمان شهرهای مختلف گسترده شده است را به‌خوبی حس کنیم، از این‌رو خبرگزاری ایمنا به سنجش شاخص کیفی هوا در شهرهای مختلف پرداخته است.

بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، امروز سنجش کیفیت هوا در زاهدان با شاخص ۵۰۰ در وضعیت بسیار خطرناک (قهوه‌ای) قرار دارد، اما روز گذشته هیچ‌یک از شهرها در چنین موقعیتی ثبت نشدند.

در همین راستا، سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه هیچ‌کدام از شهرها در موقعیت بسیار ناسالم (بنفش) قرار ندارد، به طوری که روز گذشته شهر زاهدان در چنین شرایطی قرار داشت.

شایان ذکر است که سنجش کیفیت هوا امروز در کلانشهرهای اهواز با شاخص ۱۵۸ و اصفهان با شاخص ۱۵۲ در وضعیت ناسالم (قرمز) قرار دارد، به طوری که روز گذشته هیچ‌کدام از شهرها بر مدار ناسالم (قرمز) نبودند.

قابل توجه است که امروز دستگاه سنجش کیفیت هوا در کلانشهرهای تهران با شاخص ۱۰۹، شهرکرد با شاخص ۱۳۹، بیرجند با شاخص ۱۱۶، اراک با شاخص ۱۰۶ و یزد با شاخص ۱۰۲ بر مدار ناسالم (نارنجی) قرار دارد، اما روز گذشته شهرهای اصفهان، اهواز و یزد در شرایط ناسالم (نارنجی) ثبت شدند.

بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، امروز کلان‌شهرهای کرج با شاخص ۷۷، ایلام با شاخص ۶۵، بوشهر با شاخص ۵۳، مشهد با شاخص ۸۴، بجنورد با شاخص ۷۷، سمنان با شاخص ۷۷، قم با شاخص ۷۹، کرمان با شاخص ۸۵، کرمانشاه با شاخص ۶۵، رشت با شاخص ۹۲، بندرعباس با شاخص ۹۸ و همدان با شاخص ۷۱، وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

لازم به یادآوری است که سنجش کیفیت هوا روز گذشته هشتم مرداد در کلانشهرهای کرج، بوشهر، تهران، شهرکرد، بیرجند، مشهد، بجنورد، سمنان، قم، کرمان، کرمانشاه، اراک، بندرعباس و همدان در وضعیت هوای سالم (زرد) ثبت شده بودند.

به این ترتیب، دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه‌ها شهرهای تبریز با شاخص ۲۵، اردبیل با شاخص ۳۱، زنجان با شاخص ۵۰، شیراز با شاخص ۴۵ و سنندج با شاخص ۳۶، در وضعیت پاک (سبز) قرار دارد، اما روز گذشته شهرهای تبریز، ایلام، زنجان، شیراز، قزوین، سنندج و رشت، در وضعیت پاک (سبز) قرار داشتند.

لازم است بدانیم که امروز ایستگاه سنجش کیفیت هوا در کلانشهرهای ارومیه، یاسوج، گرگان، خرم‌آباد و ساری، ثبت نشده است، در حالی که روز گذشته شهرهای ارومیه، اردبیل، یاسوج، گرگان، خرم‌آباد و ساری، بدون داده ثبت بودند.

در نهایت بر اساس داده‌های موجود سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست و مقایسه شاخص کیفی هوا، امروز هیچ‌کدام از شهرها در وضعیت بسیار ناسالم (بنفش) ثبت نشدند، اما یک شهر بسیار خطرناک (قهوه‌ای)، دو شهر ناسالم (قرمز)، پنج شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۲ شهر سالم (زرد)، پنج شهر پاک (سبز) و پنج شهر بدون داده ثبت شدند، به طوری که روز گذشته یک شهر بسیار ناسالم (بنفش)، سه شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۴ شهر سالم (زرد)، هفت شهر پاک (سبز) و شش شهر بدون داده ثبت بودند.

براساس داداه‌ها، شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

نظر شما