شناسهٔ خبر: 67953403 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

اعلام جزئیات مراسم‌ تشییع و تدفین «شهید حسین سامی‌مقام» اعلام جزئیات مراسم‌ تشییع و تدفین «شهید حسین سامی‌مقام»

برنامه آیین و تشریفات تشییع و تدفین پیکر پاک و مطهر امیر سرافراز ارتش جمهوری اسلامی ایران، شهید حسین سامی‌مقام اعلام شد.

صاحب‌خبر -

 برنامه آیین و تشریفات تشییع و تدفین پیکر پاک و مطهر امیر سرافراز ارتش جمهوری اسلامی ایران، شهید حسین سامی‌مقام اعلام شد که به شرح زیر است:

در روز چهارشنبه مورخ ۱۰ مردادماه، مراسم وداع پیکر امیر بزرگوار ارتش، حسین سامی‌مقام، در «لشکر ۲۸» نیروی زمینی، مستقر در شهرستان سنندج (استان کردستان)، با حضور فرماندهان نظامی، مسئولان استانی و مردم شهید‌پرور برگزار می‌شود.

در روز پنج‌شنبه مورخ ۱۱ مردادماه، مراسم وداع با این شهید گران‌قدر، از ساعت ۱۷:۰۰ در «معراج شهدای تهران» با حضور جمعی از همرزمان، فرماندهان عالی‌رتبه نظامی و خانواده شهید حسین سامی‌مقام برگزار می‌شود.

در روز جمعه مورخ ۱۲ مردادماه، به پاس قدردانی از مقام شامخ شهید حسین سامی‌مقام، پس از برگزاری نماز نورانی و پرفیض جمعه در مصلای تهران، مراسم تشییع این شهید عزیز با حضور قشر عظیمی از مردم نمازگزار برگزار می‌شود.

در روز شنبه مورخ ۱۳ مردادماه، مراسم تشییع پیکر این امیر سرافزار نیروی زمینی ارتش، در صبحگاه مشترک یگان‌های چهارگانه ارتش جمهوری اسلامی ایران، در «ستاد نیروی زمینی ارتش» با حضور همرزمان، فرماندهان و با سخنرانی امیر کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش، برگزار می‌شود.

در روز یک‌شنبه ۱۴ مردادماه، آیین بدرقه و انجام تشریفات و احترامات نظامی در «فرودگاه شهر اصفهان» برگزار و آیین تشییع و تدفین پیکر مطهر آن شهید عزیز اسلام، با حضور حماسی مردم شهیدپرور و قدرشناس ایران اسلامی، در «گلزار شهدای شهرستان سمیرم» استان اصفهان انجام می‌شود.

مروری بر زندگی‌نامه «شهید حسین سامی‌مقام»

شهید والامقام نیروی زمینی ارتش، حسین سامی‌مقام، در نهم خردادماه سال ۱۳۱۵ در شهرستان آبادان استان خوزستان دیده به جهان گشود. وی تحصیلات خود را تا پایان مقطع دیپلم طبیعی (رشته علوم تجربی) در آن شهر به پایان رساند.

وی از جمله ورزشکاران توانمند استان بود که در تیم «شاهین» آبادان به عنوان فوتبالیست، نقش‌آفرینی کرد. 

مدتی نیز به عنوان کشتی‌گیری قهار و پرتلاش، به رقابت بر روی تشک‌های این ورزش پهلوانی پرداخت تا آن‌که در سال ۱۳۳۷ به جمع دلاورمردان دانشکده افسری ارتش پیوست. وی با پایان دوره دانشجویی، به نیروی دریایی ارتش اختصاص یافت و در ادامه، دوره‌های تفنگ‌داری دریایی و رزم آبی- خاکی را در کشور انگلستان آموزش دید. 

شهید سامی‌مقام بعد از مدتی به علت اعتراض به فساد در نیروی دریایی، به ساواک احضار شد تا آن‌که نهایتاً به نیروی ‏زمینی ارتش منتقل و در لشگر ۲۸ پیاده کردستان مشغول به خدمت گشت. وی در این اثنا، همواره با اخلاص و اعتقاد، در راه آرمان‌ها و ارزش‌های اسلامی، به تقوای نفس و تقویت معرفت دینی و ایمانی خود، مبادرت ورزید. ‏

پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، در نبرد‌های داخلی با منافقین و ضدانقلاب، دوشادوش دیگر ‏همرزمان مؤمن، مخلص و انقلابی خویش، از بذل جان و ایثار در راه وطن دریغ نکرد و در صحنه‌های نبرد علیه دشمنان و معاندان، حماسه‌ها آفرید. این شهید بزرگوار، با ایمان، اعتقاد و شجاعت وصف‌ناپذیر خود از وطن عزیز و پرگهر ایران اسلامی دفاع کرد و به علت لیاقت و فداکاری‌های متعدد در نبرد با نیرو‌های ضدانقلاب، به شش ماه ارشدیت مفتخر گردید.

این دلاورمرد ارتشی، در سال ۱۳۵۹ با درجه سرگردی و سمت فرماندهی گردان، برابر ‏ابلاغ تیپ ۲ لشگر ۶۴ ارومیه، به همراه ۱۰ نفر دیگر از ‏جان‌بر‏کفان ارتش اسلام و فرزندان ‏وطن، حین الحاق به یگان سازمانی خود، در محور فیض‌آباد سنندج، جهت نجات «سرهنگ نصرت‌زاد» که در محور سنندج- دیوان‌دره با گروهک‌های منحله و ضدانقلاب کومله و دموکرات درگیر بود، شتافت که نهایتاً در تاریخ ۳۱ فروردین ماه سال ۱۳۵۹، به اسارت گروهک منحله دموکرات به سرکردگی عبدالرحمن قاسم‌لو درآمد و به زندان «دولتو»، واقع در منطقه «آلواتان» شهرستان «سردشت»، منتقل و پس از تحمل شکنجه‌های فراوان و رد پیشنهاداتی مبنی بر همکاری با عناصر بیگانه و ضدانقلاب، در پانزدهم مردادماه سال ۱۳۵۹، همزمان با بیست و سوم ماه مبارک رمضان و پس از چند هفته‌روزه داری و اعتصاب غذا به جهت احقاق حقوق گروگان‌های زندانی، به بهانه آزادسازی به جنگل‌های منطقه آلواتان برده و در سن ۴۴ سالگی، توسط جوخه‌های اعدام به درجه رفیع شهادت نائل و به خیل همرزمان انقلابی شهید و میهن‌دوستش پیوست.

بنای یادبود این شهید سرافراز ارتش تا قبل از تفحص، در زادگاه پدرش در گلستان شهدای شهرستان «سمیرم» استان اصفهان نصب شده بود که در نهایت، پس از گذشت ۴۴ سال از شهادت وی، پیکر مطهرش در بیست و چهارم تیرماه سال ۱۴۰۳، در منطقه شمال غرب کشور در حوالی زندان دولتو سردشت، تفحص و هویت وی پس از طی مراحل احراز هویت با کارت شناسایی، مشخص گردید.

نظر شما