شناسهٔ خبر: 67953247 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رییس شبکه دامپزشکی قوچان:

۳۵۰۰ قلاده سگ صاحب‌دار علیه بیماری هاری در قوچان واکسینه شدند

رییس شبکه دامپزشکی قوچان گفت: از ابتدای سال‌جاری تاکنون بیش از ۳۵۰۰ قلاده سگ صاحب‌دار علیه بیماری هاری واکسینه شده است.

صاحب‌خبر -

حامد شمس در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه براساس دستورالعمل‌های دامپزشکی کانون شهرستان کمتر از ۴۸ ساعت واکسیناسیون انجام شده است، افزود: دامپزشکی متولی واکسیناسیون سگ‌های صاحب دار روستایی است.

وی با اشاره به اینکه آمار دقیقی از سگ‌های صاحب دار در روستاها نیست، تصریح کرد: زمانی که برای واکسیناسیون دام سبک و سنگین به روستاها مراجعه می‌شود، واکسیناسیون سگ‌های گله هم همزمان انجام می‌شود.

رییس شبکه دامپزشکی قوچان در ادامه به نمونه‌گیری از یک قلاده سگ مشکوک به هاری توسط کارشناسان دامپزشکی این شهرستان اشاره کرد و افزود: به دنبال دریافت گزارش مرکز بهداشت شهرستان قوچان مبنی بر وجود یک قلاده سگ مشکوک به هاری در یکی از روستاهای توابع این شهرستان بلافاصله کارشناسان شبکه دامپزشکی به محل مورد نظر عزیمت کردند.

۳۵۰۰ قلاده سگ صاحب‌دار علیه بیماری هاری در قوچان واکسینه شدند

وی خاطرنشان کرد: بر اساس علائم ظاهری و حالت توحشی به بیماری هاری مشکوک شدند در نتیجه اقدام به انجام نمونه‌گیری از مغز سگ مد نظر کرده و نمونه اخذ شده به جهت انجام آزمایش‌های لازم به آزمایشگاه مرجع ارسال می‌شود.

شمس در ادامه گفت: بیماری هاری از جمله بیماری‌های ویروسی حاد و بسیار کشنده مشترک بین انسان و حیوان است که درصد مرگ و میر این بیماری در صورت نداشتن سابقه واکسیناسیون و در معرض قرار گرفتن این ویروس بالا است.

مسئول شبکه دامپزشکی قوچان افزود: برای پیشگیری هاری هرساله سگ‌های صاحب دار باید تحت پوشش واکسن هاری قرار بگیرند و همچنین به طور کلی به جهت جلوگیری از حیوان گزیدگی باید از نزدیک شدن به حیوانات و تحریک حیوانات به ویژه سگ و گربه خودداری شود.

وی گفت: کارشناسان دامپزشکی با در معرض قرار گرفتن با حیوانات مشکوک به هاری و نمونه‌گیری از آن‌ها حتی با توجه به رعایت تمامی مسائل ایمنی فردی بازهم در معرض این بیماری هولناک قرار می‌گیرند که خود نمونه‌ای از خود گذشتگی این عزیزان و سخت بودن شرایط این شغل است که لزوم توجه به این شغل را بیش از پیش می‌کند.

انتهای پیام

نظر شما