شناسهٔ خبر: 67953205 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

دکتری تخصصی فیزیولوژی و تغذیه ورزش:

آموزش و پرورش برنامه مدونی برای غربالگری ناهنجاری‌های اسکلتی دانش‌آموزان ندارد

دکتری تخصصی فیزیولوژی و تغذیه ورزش با هشدار در زمینه  آمار رو به رشد ناهنجاری‌های اسکلتی در بین دانش‌آموزان گفت: علی‌رغم اینکه بهترین زمان تشخیص ناهنجاری‌های اسکلتی مقطع ابتدایی است، آموزش و پرورش برنامه مدونی برای شناسایی و غربالگری ناهنجاری‌های اسکلتی دانش‌آموزان ندارد. 

صاحب‌خبر -

محمد حسین‌زاده، در رابطه با ناهنجاری‌های اسکلتی و قامتی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ناهنجاری‌های اسکلتی یا ناهنجاری‌های قامتی، تغییراتی است که در ساختار آناتومیکی بدن اتفاق می‌افتد، که باعث بدشکلی اندام درگیر و شکل نامناسب بدن شده و  بدن را از  حالت آناتومیکی صحیح خود خارج می‌کند.

وی افزود: این ناهنجاری‌ها می‌تواند برای سلامتی و کارکرد مناسب بدن خطرناک باشند، تیپ بدنی را تحت تاثیر قرار داده و راست قامتی فرد را از بین ببرد. وقتی شکل طبیعی بدن از وضعیت خود خارج شود، باعث می‌شود فرد در بزرگسالی دچار مشکلات و نارسایی‌هایی در عملکرد ساختار اسکلتی عضلانی ‌شود.

حسین زاده، مطرح کرد: سن بروز این ناهنجاری‌ها معمولاً از دوران کودکی شروع می‌شود، در اوایل کودکی، تا سن ۴ و ۵ سالگی خیلی قابل توجه نیست و معمولا اگر بچه‌ها به سمت یک زندگی سالم بروند، می‌توانند این مشکل را رفع کنند. 

وی ادامه داد: اگر تا سن۶  و  ۷سالگی این ناهنجاری‌ها ادامه یافت، برای اصلاح و جلوگیری از پیشرفت آن، برنامه‌های حرکات اصلاحی، تمرین درمانی، تغییر سبک زندگی، تغذیه سالم، استفاده از کفش و صندلی‌های مناسب و ... توصیه می‌شود، همچنین، بهترین زمان درمان این ناهنجاری‌ها در دوره ابتدایی  است.

این متخصص و مشاور تغذیه ورزش  با بیان اینکه این ناهنجاری‌ها در اوایل به راحتی اصلاح می‌شود، تأکید کرد: در مرحله اول باید این غربالگری انجام شده و  ناهنجاری‌ها شناسایی شود و بعد از شناسایی، نسبت به اصلاح آن اقدامات لازم انجام شود. 

حسین‌زاده خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش برنامه مدونی برای شناسایی و غربالگری ناهنجاری‌های اسکلتی دانش‌آموزان ندارد و به طور محدود یک برنامه غربالگری با پیگیری مدیران مدرسه، کارشناسی تربیت بدنی  و  ارزیابی برخی معلمان تربیت بدنی دلسوز انجام می‌شود که البته جزو وظایف آنان نیست، ولی برنامه منسجم و مدون در این خصوص وجود ندارد.

وی تصریح کرد: بعد از ارزیابی و تشخیص ناهنجاری توسط معلمان و کارشناسان تربیت بدنی، متاسفانه پیگیری برای اصلاح و پیشگیری از طرف خانواده‌ها به صورت جدی دنبال نمی‌شود. 

دکتری تخصصی فیزیولوژی و تغذیه ورزش افزود: لازم است هر سال یک بار حداقل در پایه اول و چهارم ابتدایی و اول متوسطه این غربالگری‌ها انجام شود که می‌تواند نتیجه بخش باشد، ولی متاسفانه این کار در اکثر مدارس اتفاق نمی‌افتد.

علت اصلی این ناهنجاری‌ها تغییر سبک زندگی است

حسین‌زاده  با بیان اینکه علت اصلی این ناهنجاری‌ها تغییر سبک زندگی است، اظهار کرد: فقر حرکتی و یک زندگی بی‌تحرک و ناسالم، عدم انجام تمرینات ورزشی مناسب، پایه و بنیادین در این سنین، باعث ضعف انعطاف پذیری، آمادگی جسمانی پایین، اضافه وزن، چاقی و ایجاد این ناهنجاری‌ها  می‌شود، از طرف دیگر تاثیر وراثت و کمبود ویتامین D  در دوران رشد را نمی‌توان  در ابتلا و تشدید  این ناهنجاری‌ها نادیده گرفت .

وی افزود: این ناهنجاری‌ها، در آینده فرد، قطعا تاثیر منفی داشته و  می‌تواند در آینده باعث شود که سیستم عضلانی اسکلتی نتواند کار خود را به خوبی انجام دهد، و در نهایت  منجر به دردها و مشکلاتی می‌شود که شاید در بزرگسالی نتوان برای آن کاری انجام داد و فقط باید با آن مدارا کرد.

وی ادامه داد: بهترین پیشگیری ازاین ناهنجاری‌ها، تغییر سبک زندگی به خصوص در دوره ابتدایی است که آموزش و پرورش یک وظیفه مهم و اساسی در این خصوص  دارد و باید پیگیر این موضوع باشد.

این متخصص، در خصوص شایع‌ترین ناهنجاری‌های اسکلتی، بیان کرد: این ناهنجاری ها، در قسمت پایین تنه بیشتر خود را نشان می‌دهد. شایع‌ترین این ناهنجاری‌ها کف پای صاف، زانو پرانتزی و ضربدری، لگن نابرابر، لوردوز کمر، اسکلیوز، کیفوز پشتی، شانه نابرابر و سربه جلو به شمار می‌رود. اگر این ناهنجاری‌ها، سریع تشخیص داده شود، در اکثر مواقع به راحتی می‌توان اقدامات لازم را انجام داد و از تشدید عارضه جلوگیری و در بسیاری موارد با تمرینات اصلاحی درمان کرد.

وی در مورد آمار مربوط به این ناهنجاری‌ها در بین دانش‌آموزان افزود: متاسفانه آمار مستندی در مشهد در خصوص این ناهنجاری‌ها، نداریم. اما بر اساس  پژوهشی که چند وقت پیش و قبل از کرونا در تهران انجام شده بود، نزدیک به ۷۰ درصد دانش آموزان دختر متوسطه اول حداقل یکی از این ناهنجاری‌ها را داشتند.

حسین‌زاده یادآور شد: متاسفانه این عوارض بعد از بلوغ قابل اصلاح نیست و فقط در بعضی عارضه‌ها به صورت محدود می‌توان اصلاحاتی انجام داد .

انتهای پیام

نظر شما