شناسهٔ خبر: 67952987 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

خیابان‌های پایتخت نروژ زیر فشار سونامی سفید

شهرهای مختلف نروژ در حالی شاهد رشد مصرف آشکار کوکائین از سوی معتادها هستند که پایتخت این کشور به دروازه ورودی جدید سونامی سفید اروپا تبدیل شده است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان – بازار روبه‌رشد کوکائین در اروپا همچنان بزرگ‌تر، غیرقانونی‌تر و سودآورتر می‌شود؛ بخش بزرگی از این بازار مربوط به خرید و فروش کوکائین است.

سونامی سفید بحرانی است که اکنون شمار قابل توجهی از کشور‌های اروپایی با آن مواجه هستند؛ این سونامی را خرید و فروش و مصرف کوکائین رقم زده و به افزایش چشمگیر جنایت‌های خشونت‌آمیز به‌ویژه در شمال غرب اروپا منجر شده است.

آنچه در اروپا رخ می‌دهد، تلاشی هماهنگ و مداوم برای پر کردن اروپا با کوکائین است؛ اروپا بازاری با ۳.۵ میلیون اروپایی مصرف‌کننده کوکائین در سال ۲۰۲۱، یعنی چهار برابر بیشتر از ۲۰ سال پیش، در حال گسترش است و هیچ نشانه‌ای از کند شدن روند‌ها بروز نمی‌دهد.

ارزش کل بازار کوکائین اروپا در سطح خیابان بین ۷.۶ تا ۱۰.۵ میلیارد یورو ارزیابی شده است.

فسادی مارپیچ راه سونامی سفید را در سیستم قضایی، پلیسی، اداری و بنادر اروپا باز می‌کند و به کارتل‌های مواد مخدر فرصت خرید مقام‌های محلی، سیاستمدران ملی و مقام‌های اروپایی را می‌دهد.

در حالی که قاچاقچیان آمریکای جنوبی با باند‌های تبهکار سازمان‌یافته اروپایی برای تقسیم غنایم بازار ۱۰ میلیارد یورویی کوکائین مرتبط هستند، هلند، بلژیک و فرانسه به شکل روزافزونی شاهد قتل‌های قراردادی، شکنجه، بمب‌گذاری، تیراندازی و مرگ‌های ناشی از مواد مخدر هستند.

کارتل‌های کوکائین در اروپا، حتی انبار‌های توقیف شده خود به دست پلیس را نیز با تهاجم‌های یادآور جنگ‌های مواد مخدر آمریکای جنوبی آزاد می‌کنند؛ کارکنان بنادر را ربوده و به گروگان می‌گیرند.

خشونت‌های مرتبط با کوکائین در سراسر اروپا به اوج رسیده و حتی دامن خبرنگاران و روزنامه‌نگاران را نیز گرفته است.

این سونامی که از آمریکای لاتین اروپا را هدف قرار داده، در حال سرریز به همه کشور‌های اروپایی است و آن‌ها را با موجی کنترل ناپذیر از سوءمصرف کوکائین و درگیری‌های خشونت بار مسلحانه مواجه کرده است.

پلیس نروژ می‌گوید در حال تجربه سونامی کوکائین است؛ سونامی که از خارج از مرز‌های این کشور وارد شده و چالش‌های زیادی را ایجاد کرده است.

براساس گزارش‌ها، درگیری‌های میان باند‌های مواد مخدر در نروژ به تهدید و خشونت گسترده در مناطق مختلف این کشور منجر شده است؛ درگیری‌هایی که با سلاح‌های گرم و سرد انجام می‌شوند و در حال حاضر از ویژگی‌های مهم خیابان‌های اسلو، پایتخت نروژ هستند.

مقام‌های نروژی اکنون با واقعیت تلخی مواجه شده‌اند؛ مصرف گسترده و سنگین مواد مخدر در خیابان‌های شلوغ این کشور که پیشتر به این صورت مشاهده نمی‌شد و محدود به شماری از خیابان‌های برخی مناطق خاص بود.

مردم نروژ می‌گویند که با قدم در سطح شهر‌ها می‌توان متوجه افزایش مصرف مواد مخدر شد و معتاد‌ها روز روشن و آشکارا درست در مرکز شهر‌ها مواد مخدر مصرف می‌کنند.

براساس گزارش شبکه دولتی نروژ، نروژ سومین مصرف‌کننده کوکائین در اروپا است؛ پلیس نروژ در سال ۲۰۲۳، مقادیر بی‌سابقه‌ای از مواد مخدر را در قیاس با گذشته ثبت و ضبط کرد.

از سوی دیگر، جوانان نروژی رتبه سوم مصرف کوکائین را در میان همتایان اروپایی خود دارند؛ بررسی‌ها نشان می‌دهند که نرخ مصرف و خرید و فروش مواد مخدر به‌ویژه کوکائین در میان جوانان نروژی افزایش قابل توجهی یافته است.

در عین حال مقام‌های مبارزه با مواد مخدر نروژ می‌گویند که تولید کوکائین در این کشور در حال افزایش است؛ اکنون بازار کاملا پر از کوکائین است، کوکائین ارزان، در دسترس و قوی‌تر از قبل.

عادی شدن قاچاق و مصرف کوکائین در نروژ، اسلو را به یکی از اصلی‌ترین دروازه‌های ورود سونامی سفید به اروپا تبدیل کرده است؛ ضمن اینکه بنادر سابقا مهم در این رابطه مانند آنتورپ بلژیک اکنون با شدت بیشتری کنترل می‌شوند.

شهردار اسلو می‌گوید: محموله‌های مواد مخدر به ارزش ۵۷۰ میلیون پوند از طریق بندر وارد شده است.

وی اظهار کرد: به نظر می‌رسد که بندر اسلو در حال تبدیل شدن به یک بندر ترجیحی در اروپا برای باند‌های جنایت‌کار و سرسخت شده است؛ این در حالی است که حفاظت از بندر اسلو کمی ضعیف است.

نگرانی‌های جدی درباره وضعیت امنیتی ضعیف نروژ در برابر سونامی سفید وجود دارد.

انتهای پیام/

نظر شما