شناسهٔ خبر: 67952661 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۲ هزار قلاده سگ بدون صاحب در بروجرد شناسایی شد

بروجرد - ایرنا - رییس مرکز بهداشت بروجرد با اشاره به افزایش موارد حیوان گزیدگی در این شهرستان گفت: ۲ هزار قلاده سگ بدون صاحب و ولگرد در بروجرد شناسایی شده که عملیات جمع آوری، عقیم سازی و نگهداری آنها در حال انجام است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، زهرا کردی روز سه شنبه در جلسه کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت زنان و خانواده بروجرد در محل فرمانداری شهرستان اظهار کرد: عملیات عقیم سازی و جمع آوری سگ های ولگرد با توجه به آمار بالای این حیوانات در منطقه باید صورت گیرد که این عملیات در مقایسه با این آمار به کندی پیش می رود.

وی با تاکید بر کنترل جمعیت حیوانات زیانبار به خصوص سگ های بدون صاحب بیان کرد: برای کنترل هاری به همکاری بین بخشی نیاز داریم با توجه به اینکه امسال از بین هفت نمونه سگ تلف شده به منظور تشخیص هاری هر هفت مورد مثبت اعلام شده که در مقایسه با سال قبل افزایش نشان می دهد، اهمیت این مسئله بیشتر می شود.

وی اضافه کرد: آمار حیوان گزیدگی در روستاها نسبت به شهرها بالا است که این مهم باید مورد توجه قرار بگیرد.

رییس مرکز بهداشت و درمان بروجرد با اشاره به مواردی از سگ گزیدگی در ماه‌های گذشته در سایر نقاط کشور ادامه داد: میزان مراجعه مردم به مراکز درمانی در این مدت در بروجرد ۲۰ درصد افزایش یافت که این امر ناشی از نگرانی آنها بابت تماس با حیوانات و احتمال ابتلا به بیماری بوده است.

کردی با اشاره به اینکه مواردی از ابتلا به تب دنگی در بروجرد وجود ندارد، افزود: ۲ مورد مشکوک در بروجرد مورد بررسی قرار گرفت که تب دنگی نبود و اکنون به خاطر گرمای هوای نگرانی کمتری بابت فعالیت پشه ائدس وجود دارد زیرا فعالیت این پشه در گرما کم است اما باید آمادگی برای شهریور تا مهرماه وجود داشته باشد.

وی یادآور شد: درمان اولیه برای تب دنگی استامینوفن و مایع درمانی است که در این زمینه کمبودی وجود ندارد و آمادگی کامل برای ارائه دستورالعمل های شرح وظایف دستگاه‌های مختلف در شهرستان وجود دارد.

رییس مرکز بهداشت و درمان بروجرد با اشاره به اینکه پشه ائدس در آب های راکد فعالیت می کند، افزود: حلقه های لاستیک که در بوستان ها در مواردی مورد استفاده قرار می گیرد بهتر است با خاک پر شود تا به مکانی برای زندگی این پشه تبدیل نشوند.

کنترل جمعیت حیوانات زیانبار

معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری بروجرد با تاکید بر ضرورت کنترل جمعیت حیوانان زیانبار گفت: مردم در خصوص افزایش جمعیت سگ های ولگرد معترض هستند و بسیاری از خانواده ها برای حل این مسئله مراجعه می کنند و گلایه مند هستند.

حسن بلوریان افزود: در مورد پشه ائدس نیز آمادگی تمامی دستگاه های اجرایی شهرستان لازم است و اطلاع رسانی لازم در این زمینه از طریق رسانه ها و فضای مجازی باید انجام شود.

وی بیان کرد: ماشین های تخلیه چاه فاضلاب باید تعیین تکلیف شود و این مسئله به یک معضل تبدیل شده به طوری که سال ها حل این مسئله تنظیم می شود اما در عمل هیچ خروجی حاصل نمی شود.

افزایش ۱۸ درصدی موارد حیوان گزیدگی در بروجرد

مدیر گروه بیماری‌های غیرواگیردار شبکه بهداشت و درمان بروجرد گفت: چهار ماه امسال تعداد ۸۲۶ مورد حیوان گزیدگی در بروجرد رخ داده که این آمار در مقایسه با آمار ۷۱۱ موردی حیوان گزیدگی در بازه زمانی مشابه سال گذشته افزایش ۱۸ درصدی را نشان می دهد.

مژگان نوابی افزود: از این میزان ۵۵ درصد حیوان گزیدگی ها در مناطق روستایی و ۴۴ درصد در مناطق شهری به ثبت رسیده که نشان دهنده شیوع بیشتر حیوان گزیدگی در مناطق روستایی است.

وی بیان کرد: بنا بر آمار موارد سگ گزیدگی که سال گذشته ثبت شده، بیشتر گروه سنی که دچار حیوان گزیدگی می شود در مردان در گروه سنی ۱۰ تا ۳۹ سال هستند.

مدیر گروه بیماری‌های غیرواگیردار شبکه بهداشت و درمان بروجرد یادآور شد: از مجموع یک هزار و ۹۸۸ مورد حیوان گزیدگی که در سال گذشته در بروجرد به ثبت رسیده که یک هزار و ۴۷۸ مورد سگ گزیدگی، ۴۸۳ مورد گربه گزیدگی و بقیه حیوان گزیدگی ها سایر بوده است.

نوابی با تاکید بر ضرورت کنترل جمعیت سگ های ولگرد اظهار کرد: برای مقابله با بیماری های منتقل شده از طریق حیوانات زیانبار باید واکسیناسیون و عقیم سازی سگ های ولگرد و نیمه ولگرد صورت گیرد و دراین زمینه شهرداری اقدامات خوبی انجام داده است.

وی با اشاره به اقدام شهرداری در زمینه مرکز نگهداری سگ های ولگرد گفت: اقدام شهرداری در این زمینه خوب است اما این اقدام در درازمدت جواب می دهد در حال حاضر ما با جمعیت بالای سگ های ولگرد مواجه هستیم و با توجه به مساله افزایش موارد حیوان گزیدگی بعنوان یک نگرانی برای سیستم بهداشت و درمان، موضوع مرگ ترح آمیز سگ های ولگرد باید مورد توجه قرار گیرد.

مدیر گروه بیماری‌های غیرواگیردار شبکه بهداشت و درمان بروجرد یادآور شد: با توجه به افزیش بار ویروس در بزاق سگ های هار گاهی حتی تاخیر نیم ساعته در مراجعه به مراکز درمانی جان فرد مورد گزش در معرض تهدید است که همین مساله موضوع سرک تراپی به موقع و شست و شوی به هنگام را بیشتر می کند.

واکسیناسیون ۶۰۰ قلاده سگ توسط دامپزشکی

رییس شبکه دامپزشکی بروجرد گفت: در هشت کانون آلوده به شعاع سه کیلومتر تعداد ۶۰۰ قلاده سگ واکسیناسیون شده است که از مجموع هشت مورد نمونه گیری مشکوک به هاری ، هفت مورد هاری مثبت گزارش شده است .

امین مهدی زاده بیان کرد: ۱۵۰ سگ در مرکز نگهداری سگ های ولگرد شهرداری نگهداری می شود که در این هفته اقدامات کنترلی ، سمپاشی و واکسیناسیون برای آنها انجام و دامپزشک ناظر نیز در مرکز مستقر می شود.

۸۰ مورد عقیم سازی سگ ها توسط شهرداری

مدیر پسماند شهرداری بروجرد با تاکید بر ضرورت کنترل جمعیت سگ های ولگرد گفت: برای این مسئله با مشکلات متعددی مواجه هستیم و سگ های ولگرد از جاهای مختلف در شهر بروجرد آورده و رها می شوند به خصوص در محدوده میدان آیت الله بروجردی این مسئله بیشتر است.

شهاب شعبان افزود: امسال ۸۰ مورد عقیم سازی و ۸۶ مورد اتلاف سگ انجام شده و برای اتلاف سگ های ولگرد مبتلا به انواع بیماری ها با محدودیت هایی از سوی برخی افراد که مدعی حامیان حیوانان هستند مواجه هستیم.

وی تاکید کرد: در خصوص انجام اقدامات پیشگیرانه با پشه آئدس اقدامات پیشگیرانه اعم از لایروبی ۷۵۰ متر طول در کانال، سمپاشی و بهسازی محیطی انجام شده و همه آب نماهای شهری هم در گردش هستند و هیچ کدام آب ساکن ندارند و از این بابت نگرانی وجود ندارد.

آبیاری مزارع با آب های آلوده تهدید برای تولید محصول سالم

رییس جهاد کشاورزی بروجرد با تاکید بر ضرورت رسیدگی به مسئله آلودگی مزارع با آب های آلوده بیان کرد: کانال های کشاورزی مجزا از کانال های آب و فاضلاب است و ورود آب های آلوده به آب های کشاورزی یا از طریق شهرداری یا از طریق تخلیه تانکرهای فاضلاب است که باید مورد رسیدگی قرار گیرد و راهکاری برای آن باید ارائه داد.

جواد گودرزی گفت: محصولی برای ما ارزشمنداست که سالم باشد و ما دنبال تولید سالم هستیم اینکه تولید به هر قیمتی از جمله با استفاده از آب های آلوده صورت گیرد به هیچ وجه برای ما اهمیت و ارزشی ندارد و سلامت محصول اولویت اول ما است.

نظر شما