شناسهٔ خبر: 67952079 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کاهش ۷ هزار میلیاردی هزینه‌ شرکت‌های بیمه با نانوداروی ایرانی

تهران- ایرنا- شرکت‌های بیمه کشورمان با جایگزین شدن نانوداروی ایرانی به جای داروهای خارجی، ۷ هزار میلیارد ریال کاهش هزینه را طی هفت سال تجربه کرده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا از ستاد ویژه فناوری نانو، از سال ۱۳۹۵ با ورود نانوداروهای ایرانی به بازار کشور و جایگزین شدن برخی داروهای خارجی با مشابه‌های تولید داخل، شرکت‌های بیمه هزینه‌های خود را کاهش دادند که این رقم در حدود هفت هزار میلیارد ریال و معادل ۱.۹ برابر فروش داخلی سه نانوداروی سینادوکسوزوم، پادینکس و پاکلی‌نب بوده است.

همچنین با ورود این ۳ نانو داروی ایرانی، ضمن کاهش قیمت و تسهیل دسترسی بیماران، از خروج ۹۰ میلیون دلار ارز جلوگیری شد. بازار فروش داخلی سه نانو داروی تولید داخل، یعنی سینادوکسوزوم، پکلی نب و پادینکس در سال‌های ۱۳۹۵ تا۱۴۰۱ ۳۷۰۰ میلیارد ریال شده است.

در همین سال‌ها صادرات این داروها به کشورهای منطقه از جمله ترکیه و سوریه بیش از ۹ میلیون دلار گزارش شده و صرفه‌جویی ارزی ناشی از جایگزین شدن این داروها، ده برابر صادرات آن‌ها یعنی بیش از ۹۰ میلیون دلار بوده است.

سینادوکسوزوم یک داروی ضد تومور است که در درمان سرطان سینه متاستاز دهنده به ویژه در بیمارانی که در معرض یا دارای مشکلات قلبی هستند و همچنین درمان سرطان تخمدان پیشرفته استفاده می‌شود. این دارو برای درمان کاپوسی سارکوما در بیماران مبتلا به ایدز نیز به‌کار می‌رود.

نانوداروی ضدسرطان پاکلی نب، برای درمان سرطان‌هایی مانند سینه، ریه و پانکراس تولید شده است. این نانودارو، با نفوذ به بافت سرطانی، از پیشرفت تومور جلوگیری کرده و باعث نابودی بافت سرطانی می‌شود. به‌علت ابعاد نانویی این دارو، اثربخشی آن بالاتر و عوارض جانبی آن کمتر از داروهای مشابه است.

داروی پادینکس یک درمان هدفمند پیشگامانه برای درمان انواع خاصی از سرطان است. این دارو با ترکیب آنتی‌بادی با یک عامل شیمی درمانی، رویکرد هدفمندتر و موثرتری را برای درمان سرطان ارائه می‌کند. این رویکرد هدفمند، اثربخشی دارو را افزایش داده و عارضه‌های جانبی را در مقایسه با شیمی‌درمانی سنتی کاهش می‌دهد.

نظر شما