شناسهٔ خبر: 67951848 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

جنگ لفظی ترکیه و رژیم صهیونیستی؛ ماجرا چیست؟

طی روز‌های اخیر تنش لفظی میان مقام‌های ترکیه و رژیم صهیونیستی پس از تهدید اردوغان درباره مداخله نظامی در جنگ غزه بالا گرفته است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - پس از آنکه رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، تهدید کرد کشورش می‌تواند در جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه مداخله نظامی کند، جنگ لفظی بین مقام‌های آنکارا و تل‎آویو درگرفت.

اردوغان در سخنرانی خود با اشاره به مداخلات نظامی در گذشته در کشور‌های دیگر گفت: دلیلی وجود ندارد که ترکیه نتواند اقدامی کند.

لفاظی‌های بین دو طرف در بحبوحه جنگ غزه معمول بوده است، اما تهدید‌ها در حالی مطرح می‌شود که نگرانی از تشدید تنش‌ها بار دیگر افزایش یافته است.

اندکی پس از سخنرانی اردوغان، یسرائیل کاتز، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی با انتشار پیامی در ایکس، رئیس‌‎جمهور ترکیه را با صدام، دیکتاتور سابق عراق، مقایسه کرد.

در تلافی، ترکیه، نه برای نخستین بار، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، را با هیتلر مقایسه کرد.

اردوغان که در طول جنگ ۱۰ ماهه رژیم صهیونیستی در غزه به‌طور مداوم اظهارات شدیدی را علیه مقام‌های این رژیم بیان کرده است، در سخنرانی اخیر خود در حزب حاکم عدالت و توسعه (AK) پیشنهاد کرد که ترکیه می‌تواند در این جنگ مداخله نظامی کند.

رئیس‌جمهور ترکیه در این سخنرانی خود گفت: ما باید خیلی قوی باشیم تا اسرائیل نتواند این کار‌های مضحک را با فلسطین انجام دهد؛ همان‌طور که ما وارد قره‌باغ شدیم، همان‌طور که وارد لیبی شدیم، می‌توانیم کاری مشابه آن‌ها انجام دهیم.

هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه با انتشار پیامی در ایکس نوشت که اردوغان «صدای وجدان بشریت» شده است.

این مقام ارشد ترکیه یادآور شد: محافل بین‌المللی صهیونیستی به‌ویژه اسرائیل که می‌خواهند این صدا را سرکوب کنند، در بحرانی شدید به سر می‌برند؛ تاریخ برای همه نسل‌کشان و حامیان آن‌ها به همین شکل پایان یافته است.

محدودیت صادرات ترکیه به اراضی اشغالی

ترکیه در ماه آوریل گذشته (فروردین ماه)، ۶ ماه پس از جنگ غزه، برخی از صادرات به اراضی اشغالی را محدود کرد و گفت که در اوایل ماه می (اردیبهشت ماه) تجارت با رژیم صهیونیستی را به‌طور کلی متوقف کرده است.

رژیم صهیونیستی اعلام کرد که در اقدامی تلافی‌جویانه، قرارداد تجارت آزاد این رژیم را با ترکیه لغو خواهد کرد و بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی اعلام کرد که این اقدام «زمانی که اردوغان با یک رئیس‎جمهور عاقل و نه متنفر از اسرائیل جایگزین شود»، برگشت‌پذیر است.

روابط دیپلماتیک بین ترکیه و رژیم صهیونیستی در ماه‌های اولیه جنگ غزه قطع شد و در ماه می، ترکیه اعلام کرد که تمام تجارت با اسرائیل را متوقف می‌کند.

حمایت از مقاومت فلسطین در جامعه ترکیه

با وجود اظهارات اردوغان و سیاست ترکیه درباره اجازه دادن به حضور شخصیت‌های سیاسی حماس در این کشور، ترکیه هیچ نقش نظامی در درگیری غزه ایفا نکرده است، اما حمایت از فلسطینی‌ها و حمایت از پیگرد رژیم صهیونیستی به دلیل جنگ غزه در جامعه ترکیه رایج است.

انتهای پیام/

نظر شما