شناسهٔ خبر: 67951665 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رشد ۱۰ درصدی اهدای خون قمی‌ها در سال جاری

شیما احمدزاده

اهدای خون استان قم در سال ۱۴۰۲ رشد ۴ درصدی را نشان می‌دهد و به گفته‌ی مدیرکل اداره انتقال خون استان قم در سال جاری بالغ بر ۱۰ درصد جهش را در اهدای خون شاهد هستیم.

صاحب‌خبر -

امروز ۹ مردادماه جمعی از خبرنگاران رسانه‌های مختلف استان قم به مناسبت روز ملی اهدای خون و همزمان با پنجاهمین سالروز تاسیس سازمان انتقال خون ایران با حضور در پایگاه مرکزی انتقال خون واقع در میدان روح الله در اقدامی خداپسندانه خون خود را برای بیماران نیازمند به خون و فرآورده‌های آن اهدا کردند.

در حاشیه این مراسم دکتر مهدی پهلوانی ستوده مدیرکل اداره انتقال خون استان قم با حضور در جمع خبرنگاران عنوان کرد: در استان قم به ازای هر هزار نفر، ۳۰ نفر خون اهدا می‌کنند؛ این در حالی است که میانگین کشوری، ۲۷ نفر به ازای هر هزار نفر است.

وی ادامه داد: شاخص سلامت اهدای خون کشور همتزار و حتی بالاتر از کشورهای پیشرفته قرار دارد از این بابت نگرانی برای سلامتی خون‌های اهدایی به بیماران نداریم.

پهلوانی‌ستوده اظهار کرد: خوشبختانه با تلاش‌های همکاران ما موفق شدیم در سطح کشور و استان قم به پیشرفت‌های خوبی دست پیدا کنیم؛ کمیت و کیفیت زندگی بیماران تالاسمی در حال حاضر نسبت به گذشته بسیار ارتقا پیدا کرده است که تداوم آن نیازمند اهدای مستمر خون است.

مدیرکل اداره انتقال خون استان قم تاکید کرد: برای بیماران هموفیلی توانستیم با تامین فرآورده کرایو برخی کمبودها را برطرف کنیم.

وی گفت: سالانه بالغ بر۵۰ هزار نفر از داوطبین اهدای خون به مراکز ما مراجعه می‌کنند که از این میزان نزدیک به ۴۲ هزار اهدای خون موفق رقم می‌خورد.

پهلوانی‌ستوده اظهار کرد: خون‌های اهدایی به ۹۰ هزار فرآورده تبدیل می‌شود که از این تعداد بالغ بر ۶۰ هزار فرآورده در استان قم مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ به این معنا که در هر ۹ دقیقه یک فرآورده خونی به بیماران تزریق می‌شود.

تأمین ۳ دستگاه اتوماسیون تست‌های غربالگری در قم

وی با اشاره به راه‌اندازی ۳ دستگاه هوشمند غربالگری در قم، تصریح کرد: با راه‌اندازی دستگاه‌های پیشرفته غربالگری نمونه‌های خون در قم، آزمایش نمونه خون‌های اهدایی که تاکنون در خارج استان انجام می‌شد، در حال حاضر در اداره کل انتقال خون استان قم به روش بسیار پیشرفته انجام می‌شود.

مدیرکل اداره انتقال خون استان قم ضمن تاکید بر بهره‌مندی از سلول‌های بنیادی خون ساز، اجرای طرح سپاس را مورد توجه قرار داد و گفت: مراجعه کنندگان می‌توانند سلول‌های بنیادی خود را اهدا کنند.

پهلوانی‌ستوده یادآور شد: انجام آزمایشات غربالگری مولکولی با پیشرفته‌ترین متد روز دنیا به اسم آزمایشات NAT در دولت سیزدهم کلید خورد و استان قم جزء استان‌های اول در بهره‌مندی از آن قرار گرفت.

وی تاکید کرد: انجام آزمایش‌های غربالگری مولکولی NAT و همچنین سلول‌های بنیادی خون ساز با استفاده از سیستم NGS در سازمان انتقال خون کشور آینده خوبی را برای کشور رقم می‌زند.

پهلوانی‌ستوده افزود: در استان قم کمتر از ۴ درصد از اهداکنندگان خانم هستند این در حالی است که تحقیقات نشان داده زنان خون سالم‌تری دارند و از طرفی مصرف خون در مراکز درمانی به ویژه در حوزه زنان و زایمان و اعمال جراحی در بیماران خانم بیشتر است.

وی یادآور شد: طی دوسال آینده با توجه به افزایش تخت‌های بیمارستانی حجم نیاز مراکز درمانی استان به خون دو برابر می‌شود لذا از امروز باید در راستای ترویج فرهنگ اهدای خون تلاش کنیم.

پهلوانی‌ستوده اضافه کرد: استان قم در شاخص اهدای مستمر خون رتبه سوم کشور را دارد که از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا اهداکنندگان مستمر به واسطه‌ی بررسی شرایط جسمانی آن‌ها از سلامت بالاتری برخوردار هستند.

مدیرکل اداره انتقال خون استان قم بیان کرد: اهدای خون استان قم در سال ۱۴۰۲ رشد ۴ درصدی را نشان می‌دهد و در سال جاری بالغ بر ۱۰ درصد جهش را در اهدای خون شاهد هستیم.

وی در پایان اعلام کرد: سازمان انتقال خون استان قم در حال حاضر نیاز صد درصدی مراکز درمانی به خون را تامین می‌کند؛ همچنین سال گذشته قریب به ۱۱ هزار فرآورده را به شبکه ملی خون رسانی تزریق کردیم.

به گزارش ایسنا، در شهر قم دو مرکز انتقال خون واقع در میدان روح‌الله و بلوار ۱۵ خرداد وجود دارد.

انتهای پیام

نظر شما