شناسهٔ خبر: 67951310 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

«راوی قصه‌های رفته از یاد» در گالری نگر

تهران- ایرنا- نمایشگاه نقاشی‌های ترحم سلمانی با عنوان «راوی قصه‌های رفته از یاد» جمعه دوازدهم مردادماه در گالری نگر افتتاح می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، نمایشگاه نقاشی‌های ترحم سلمانی با عنوان «راوی قصه‌های رفته از یاد» که شامل ۲۳ اثر از این هنرمند است جمعه دوازدهم افتتاح می‌شود و تا بیست‌ونهم مردادماه ادامه خواهد داشت. این نمایشگاه دومین انفرادی نقاشی این هنرمند است.

سلمانی سال شصت‌وسه وارد دانشگاه هنر اصفهان شد؛ زمانی که دانشگاه هنر با حضور استادان کارآزموده و پرشور دوران اوج خود را می‌گذراند و بسیاری از نام‌آوران هنر امروز ایران دانش‌آموختگان این دوره‌ی پر بر و بار هستند. سال شصت‌ونه از پایان‌نامه‌اش با موضوع آثار هنری زنان زادگاهش مغان به راهنمایی زنده‌یاد محمدابراهیم جعفری دفاع کرد.

او طی یک دهه بعد از پایان تحصیلاتش کمابیش در فضاهای رسمی هنر حضور داشت اما از دهه‌ی هشتاد تا میانه‌ی دهه‌ی نود به تجربه‌های شخصی در نقاشی پرداخت. ترحم سلمانی از سال نودوسه با حضور در سمپوزیوم‌ها، جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی به فعالیت خود مسیر جدیدی داد.

آثار ترحم سلمانی نوعا نقاشی‌ای تغزلی است. او در لایه‌ی اول صحنه‌هایی عاشقانه را از حضور زنان و مردان عاشق‌پیشه در دل طبیعت با درخت و گل و پرنده و اسب و بربط می‌کشد. اما لایه‌ی اصلی شاعرانگی او نحوه‌ی پرداخت نقاشانه‌اش است که در دیواری سرد و خاکستری نیز لحنی عاشقانه می‌پردازد. ارجاع‌های او به هنر شرق دور و نقاشی مکتب تبریزی صفوی این تصویر تغزلی و عاشقانه را عمق و بعدی نوستالژیک و اجتماعی می‌دهد.

نمایشگاه «راوی قصه‌های رفته از یاد» جمعه دوازدهم امرداد ۱۴۰۳ ساعت پنج تا نه در گالری نگر به نشانی خیابان قائم‌مقام فراهانی، خیابان مشاهیر، کوچه‌ی بهرامی، شماره‌ی پنج افتتاح می‌شود و تا بیست‌ونهم ادامه خواهد داشت. علاقمندان هر روز به‌غیر از شنبه‌ها می‌توانند از ساعت دوازده تا هشت این نمایشگاه را تماشا کنند.

نظر شما