شناسهٔ خبر: 67950718 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

سه هت‌تریک در دو المپیک، رکورد تاریخی باربارا!

باربارا باندا، فوتبالیست باتجربه زامبیایی، با وجود حواشی عجیبی که پشت سر گذاشته، همچنان به درخشش خود ادامه می‌دهد.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 باربارا باندا یکشنبه در دیدار زامبیا و استرالیا در رقابت‌های فوتبال زنان المپیک پاریس به طرز چشمگیری درخشید. این بازیکن زامبیایی در این مسابقه سه گل به ثمر رساند که البته این هت‌تریک برای پیروزی کشورش کافی نبود و زامبیا در نهایت با نتیجه ۶-۵ شکست خورد.

این بازیکن ۲۴ ساله با فوتبال زنان المپیک غریبه نیست. او در المپیک ۲۰۲۰ توکیو نیز در دو بازی متوالی مقابل چین و هلند هت‌تریک کرد و به اولین بازیکن زن در تاریخ بازی‌های المپیک تبدیل شد که به این رکورد دست پیدا می‌کند. با این حال، در آن دوره نیز زامبیا با وجود درخشش باندا پیروز نشد و در مرحله گروهی حذف شد.

باربارا باندا پس از هت‌تریک در بازی مقابل استرالیا به اولین فوتبالیست زن تبدیل شده است که در تاریخ بازی‌های المپیک سه بار هت‌تریک کرده است. او که حالا تعداد گل‌های خود را در این مسابقات به ۹ گل افزایش داده، گلزن‌ترین بازیکن آفریقایی در بازی‌های المپیک محسوب می‌شود و در حال حاضر تنها ۵ گل با رکورد بهترین گلزن زن تاریخ المپیک (کریستین برزیلی- ۱۴ گل) فاصله دارد.

2060435

باندا که متولد ۲۰ مارس ۲۰۰۰ است، فوتبال را از هفت سالگی در خیابان‌های لوساکا، پایتخت زامبیا، آغاز کرد؛ جایی که فوتبال برای زنان تابو بود، اما پدرش که خود فوتبالیست بود، او را تشویق کرد که این رشته را دنبال کند.

باربارا باندا در یک آکادمی فوتبال پسرانه در زامبیا ثبت‌نام کرد، چراکه در زامبیا هیچ آکادمی فوتبالی برای دختران وجود نداشت. او در خاطراتش می‌گوید والدینش نگران بودند که تمرکز او روی ورزش در تحصیل او اختلال ایجاد کند و به همین دلیل گاهی اوقات پنهانی کفش‌هایش را از پنجره بیرون می‌انداخت و سپس از در بیرون می‌رفت تا فوتبال بازی کند.

او در نهایت موفق شد به تیم فوتبال بوفالوهای سبز راه پیدا کند و بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ برای این تیم به میدان برود. باندا سپس با انتقال به لگرنیو اسپانیا، تبدیل به اولین بازیکن زامبیایی شد که در اروپا بازی می‌کند. او همچنین در سال ۲۰۲۰ به باشگاه شانگهای شینگلی رفت و عنوان بهترین گلزن سوپرلیگ زنان چین را به دست آورد.

این بازیکن سپس در سال ۲۰۲۴ به اورلاندو پراید در لیگ زنان آمریکا منتقل شد و درخشش خود را با به ثمر رساندن ۱۲ گل در ۱۲ بازی ادامه داد و باعث شد این تیم در رده اول جدول قرار بگیرد.

2060436

باندا در سپتامبر ۲۰۲۲ نقش مهمی در ترکیب تیم ملی زنان زامبیا ایفا کرد و باعث شد این تیم جام زنان کوزافا ۲۰۲۲ را که یک تورنمنت بین‌المللی فوتبال برای تیم‌های ملی زنان آفریقای جنوبی است، به دست بیاورد. او در این تورنمنت ده گل به ثمر رساند و به عنوان بهترین بازیکن مسابقات انتخاب شد.

نکته عجیب درباره باربارا باندا این است که او دو سال قبل از شرکت در جام ملت‌های زنان آفریقا ۲۰۲۲ محروم شد، چرا که آزمایش‌ها نشان می‌داد سطح هورمون مردانه تستوسترون در او بسیار بالاست. این موضوع حواشی عجیبی را پیرامون این بازیکن ایجاد کرد و باعث سوءظن درباره جنسیت او شد.

با این حال، سال گذشته فیفا اعلام کرد این ستاره زامبیایی واجد شرایط شرکت در مسابقات است و به او اجازه داد تا در جام جهانی زنان ۲۰۲۳ شرکت کند. او در حال حاضر نیز در المپیک به درخشش خود ادامه می‌دهد.

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما