شناسهٔ خبر: 67949125 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

در گفتگو با ایلنا مطرح شد؛

ادعاهای غلط در موردِ بیمه کارگران ساختمانی/ دولت جدید مشکل کمبود منابع را حل کند

در گفتگو با ایلنا مطرح شد؛ یک فعال صنفی کارگران ساختمانی گفت: اگر مشکل کارگران ساختمانی حل شده پس آن ۵۰۰ الی ۶۰۰ هزار نفری که در صف دریافت سهمیه بیمه هستند، بروند ثبت نام کنند و بیمه شوند. چرا همچنان کارگران ساختمانی با مشکل بیمه مواجه هستند؟

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد محمدی، معاون فنی و بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی، در مصاحبه‌ای با «ایلنا» قطع بیمه‌ی کارگران ساختمانی را یک ادعای غیرواقعی دانسته و گفته: «تقریبا همه کسانی که تاکنون مشمول قطع بیمه پس از چندبار بازرسی شدند، کارگر ساختمانی نبودند.» ما این ادعا را با عباس شیری، بازرس کانون کارگران ساختمانی، در میان گذاشتیم. ادعایی که پیش‌تر نیز بارها مطرح شده بود اما فعالان کارگریِ این حوزه هیچ زمانی زیر بارِ این دست ادعاها نرفته‌اند. آن‌ها می‌گویند ما در بطن ماجراییم و از آنچه بر سرِ کارگران ساختمانی می‌آید، خبر داریم. 

بیمه کارگران ساختمانیِ بسیاری در بازرسی‌ها قطع می‌شود

شیری با انتقاد از این دست ادعاها به «ایلنا» می‌گوید: ببینید ما منکرِ این نمی‌شویم که در بازرسی‌ها ممکن است کارگرانِ غیرواقعی کنار گذاشته شوند. اصلا بازرسی‌ها برای تشخیص کارگرانی است که به ناحق از سهمیه بیمه کارگران ساختمانی استفاده می‌کنند، اما در واقعیت نوع بازرسی‌ها به گونه‌ای است که بسیاری از کارگرانِ ساختمانی هم قربانی می‌شوند؛ آن‌ها بیمه خود را از دست می‌دهند و باید مدت‌های طولانی به دنبال برقراریِ مجدد بیمه خود باشند و برای بسیاری هم بعد از دوندگی‌های بسیار، بیمه مجددا برقرار نمی‌شود. 

این بازرس کارگران ساختمانی گفت: ما کارگرانی داریم که ده سال ببمه‌پردازی کرده‌اند و ناگهان بیمه‌اشان قطع شده است. چطور در حالی‌که ۳ الی ۴ بار در ماه بازرسی کرده‌اند، بعد از ده سال متوجه شدند که کارگر ساختمانی نبوده؟ 

شیری گفت: نکته‌ی دیگر این است که چرا پیشنهاد انجمن‌های صنفی برای بازرسی پذیرفته نمی‌شود؟ ما در استان قم به یک سازوکارِ نسبتا خوبی رسیدیم. وقتی می‌خواهند بیمه کارگری را قطع کنند، مدارکِ فرد مورد نظر در یک کمیته با حضور بازرس تأمین اجتماعی کل، بازرس شعبه تأمین اجتماعی و بازرس کانون انجمن‌ها بررسی می‌شود. این شیوه را در استان‌های دیگر هم می‌توان اجرا کرد تا احتمالِ بی‌عدالتی در حق کارگرِ ساختمانی کمتر شود. 

این فعال صنفی بیان کرد: سازمان تأمین اجتماعی، نقش انجمن‌ها را نادیده گرفته و می‌گوید ما بازرسان خود را قبول داریم. از طرفی بازرسی‌ها به کارگزاری‌ها واگذار شده و این بازرسان هر چه بیشتر بیمه قطع کنند، پورسانت بیشتری می‌گیرند. چنین سازوکاری به ضرر کارگران است. 

آیا برقراریِ مجدد بیمه کارگران ساختمانی آسان است؟ 

تأمین اجتماعی تأکید دارد که در صورتِ قطع بیمه کارگر، فرد می‌تواند اعتراض کند و بیمه او مجددا برقرار شود. آیا پروسه‌ی برقراری مجدد بیمه کارگران در صورتِ پذیرفته شدن اعتراض به راحتی اتفاق می‌افتد؟ خیر، اصلا اینگونه نیست. ما کارگری داریم که دوسال پیش بیمه‌اش به ناحق قطع شده و اعتراض کرده و ثابت کرده که کارگر ساختمانی است اما هنوز بیمه او وصل نشده است. چون سهمیه‌ای به کارگران اختصاص ندادند. به جز همان سهمیه‌ای که در روز کارگر تخصیص دادند، سهمیه‌ی دیگری به کارگران ساختمانی تخصیص نداده‌‎اند. 

وی گفت: حتی من با یکی از اعضای سازمان تأمین اجتماعی در رابطه با کارگرانی که بیمه آن‌ها به ناحق قطع شده صحبت کردم و ایشان گفتند فعلا گزینه‌ای نداریم که بتوانیم بیمه آن را دوباره وصل کنیم. بخشنامه‌ای در بهمن ماه ۱۴۰۱ صادر کرده بودند که با قطع بیمه‌ی دو نفر باید بیمه یک نفر برقرار شود که متأسفانه این بخشنامه را هم لغو کردند. تأمین اجتماعی به اختیار خود به قانون عمل می‌کند. هر زمان بخواهد بخشنامه صادر می‌کند و هر زمان که دوست نداشته باشد بخشنامه را لغو می‌کند. 

مشکل کمبود منابع را جبران کنید

شیری بیان کرد: قانون می‌گوید کارگری که کارت مهارت بگیرد و احراز اشتغال شود باید به تأمین اجتماعی معرفی شود. از نمایندگان مجلس و دولت جدید می‌خواهیم مسئله‌ی کمبود منابع بیمه کارگران ساختمانی را بررسی کنند و این مشکل را حل کنند تا کارگر بعد از گرفتنِ کارت مهارت به راحتی بیمه شود. 

این فعال کارگری گفت: ببینید از همین قانون فعلی و منابعِ پروانه ساختمانی از شهرداری طلب‌های زیادی برای سازمان تأمین اجتماعی مانده است. باید شفاف‌سازی کنند که منابعی که برای بیمه کارگران ساختمانی در طول سال‌ها گرفته شده کجا هزینه شده است؟ تأمین اجتماعی باید این طلب خود را از شهرداری‌ها بگیرد و بخشی از منابع بیمه کارگران را تأمین کند. همچنین انتظار داریم در دولتِ جدید بدهیِ دولت به سازمان پرداخت شود. 

ادعاهایِ غلطِ معاون وزیر کار

معاونت اقتصادی وزرات کار ادعا کرده که با راه افتادن سامانه بیمه کارگران ساختمانی حدود ۷۰هزار نفر کارگر ساختمانی بیمه شده‌اند؛ آیا چنین ادعایی صحت دارد؟ خیر، این ادعا هم درست نیست. با راه افتادنِ این سامانه، کارگرانی که کارفرمای مستقیم دارند بیمه می‌شوند. این مسائل را در رسانه‌ها مطرح می‌کنند و آن‌ها که اطلاع ندارند، باور می‌کنند؛ در حالیکه ما به موضوع اشراف داریم و می‌دانیم که مشکل کارگران حل نشده است. 

این فعال صنفی گفت: اگر مشکل کارگران ساختمانی حل شده پس آن ۵۰۰ الی ۶۰۰هزار نفری که در صف دریافت سهمیه بیمه هستند بروند ثبت نام کنند و بیمه شوند. چرا همچنان کارگران ساختمانی با مشکل بیمه مواجه هستند؟ 

شیری گفت: ده هزار بیمه‌ای که هفته کارگر برای کارگران ساختمانیِ کل کشور در نظر گرفتند، بسیار ناچیز است. به طور مثال در استان قم ۴هزار و ۶۰۰ کارگر در صف دریافت سهمیه بیمه هستند، اما ۳۰۰ نفر سهمیه تخصیص دادند. ما این سهمیه‌ی ناچیز را چگونه بین بیش از ۴هزار کارگر تقسیم کنیم؟

انتهای پیام/

نظر شما