شناسهٔ خبر: 67949109 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه‌ آسیا‌نیوز | لینک خبر

رسانه‌های اسرائیل اعلام کردند؛

تهدید رجب طیب اردوغان به مداخله در جنگ غزه

قریب به ۱۰ ماه از آغاز جنگ غزه می‌گذرد و این جنگ تاکنون، قربانیان بسیاری را از میان زنان و کودکان بی‌گناه فلسطینی گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش آسیانیوز؛ در حالی‌ که تا امروز تلاش‌ها برای آتش‌بس در غزه ناکام مانده است، هر لحظه بیم آن می‌رود آتش این جنگ گسترش یابد و جنگی تمام‌عیار میان حزب‌الله لبنان و اسرائیل آغاز شود. در این میان، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه روز یکشنبه گفته است که می‌تواند مانند قره‌باغ کوهستانی و لیبی در درگیری‌های غزه نیز مداخله کند.

به نقل از یورونیوز، سخنان اردوغان از سوی رسانه‌های اسرائیل، تهدیدی آشکار برای حمله به اسرائیل تفسیر شده است. اردوغان گفت: «ترکیه باید بسیار قوی عمل کند تا اسرائیل نتواند چنین رفتاری با فلسطینی ها داشته باشد. همانطور که ما وارد ماجرای قره‌باغ شدیم، همان‌طور که وارد درگیری‌های لیبی شدیم، ممکن است با آنها نیز همین کار را انجام دهیم. کاری نیست که ما نتوانیم انجام دهیم. ما فقط باید قوی باشیم.»

ترکیه در سال ۲۰۲۰ میلادی، حامی اصلی جمهوری آذربایجان در جریان درگیری ۴۴ روزه این کشور با ارمنستان بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی بود. اگرچه ارتش ترکیه مستقیماً در این جنگ مداخله نکرد، اما کمک‌های نظامی گسترده‌ای را به باکو ارسال کرد؛ از جمله فرستادن جنگجویان سوری و پهپادهایی که از آن‌ها علیه مواضع ارمنی‌ها استفاده می‌شد. ترکیه در سال ۲۰۲۰ میلادی نیز اقدام به استقرار نیرو در لیبی کرد، این کار برای حمایت از «دولت وفاق لیبی» در جنگ داخلی این کشور علیه نیروهای ژنرال خلیفه حفتر انجام شد. دولت وفاق لیبی از سوی سازمان ملل به رسمیت شناخته شده است.

یسرائیل کاتس، وزیر خارجه اسرائیل، در پاسخ به آخرین تهدید اردوغان او را با صدام حسین دیکتاتور پیشین عراق مقایسه کرد که حکومتش در سال ۲۰۰۳ میلادی با تهاجم ائتلاف بین‌الملل به رهبری ایالات متحده سرنگون شد.

نظر شما