شناسهٔ خبر: 67948616 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور | لینک خبر

کتابدار برتر نهمین جشنواره روستاهای دوستدار کتاب مطرح کرد؛

لزوم نهادینه شدن فرهنگ مطالعه با استفاده از شیوه‌های نو و خلاقانه

زهرا قاسمی، کتابدار کتابخانه شهید سبزعلیپور روستای زرج آباد گفت: نهادینه شدن فرهنگ مطالعه با استفاده از شیوه‌های نو و خلاقانه در بین مردم و علی‌الخصوص کودکان و نوجوانان باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان اردبیل، زهرا قاسمی، کتابدار کتابخانه شهید سبزعلیپور روستای زرج آباد با بیان ویژگی های جغرافیایی و فرهنگی روستای زرج آباد در شهرستان کوثر اظهار داشت: این روستا به لحاظ جغرافیای در جنوب غربی استان اردبیل واقع شده و یکی از روستاهای دورافتاده شهرستان کوثر در مرز بین استان آذربایجان شرقی و اردبیل قرار دارد.

زهرا قاسمی با اشاره به آغاز فعالیت خود از سال ۱۳۹۳ در این روستا گفت: وجود کتابخانه های عمومی در روستاها نقش مهمی در برگزاری برنامه‌های فرهنگی و نهادینه شدن فرهنگ مطالعه در بین مردم روستاها دارد و کتابخانه عمومی روستای زرج‌آباد با داشتن ۶ هزار نسخه کتاب در موضوعات مختلف چون فلسفه، روانشناسی، تاریخ و جغرافیا، علوم اجتماعی، زبان، هنر، ادبیات و... ویژه گروه‌های سنی بزرگسال، جوان، نوجوان و کودک در اختیار مردم این روستا است.

لزوم نهادینه شدن فرهنگ مطالعه با استفاده از شیوه‌های نو و خلاقانه

وی با اشاره به عضویت ۴۰۰ نفر در کتابخانه عمومی روستای زرج‌آباد گفت: بیشترین اعضا مربوط به گروه سنی کودک و نوجوان است و این نشان دهنده لزوم ضرورت توجه و سرمایه‌گذاری بیشتر بر روی این گروه سنی از جامعه است.

این کتابدار نمونه با اشاره به نوع فعالیت‌هایی که از سوی کتابخانه عمومی در این روستا اجرا شده، ادامه داد: نشست‌های کتابخوانی، جمع‌خوانی، نقد و بررسی کتاب، قصه‌گویی و معرفی کتاب، برگزاری دوشنبه‌های قصه‌گویی، پیاده روی با طعم کتاب و برگزاری کارگاه‌های آموزشی و... از عمده برنامه‌ها و فعالیت‌های اجرا شده از سوی کتابخانه عمومی روستای زرج‌آباد با همکاری کانون‌های مساجد و پایگاه مقاومت بسیج در این روستا است که توانسته جایگاه کتابخانه را در بین مردم ارتقا دهد.

لزوم نهادینه شدن فرهنگ مطالعه با استفاده از شیوه‌های نو و خلاقانه

وی همچنین در توضیح بیشتر نهمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب گفت: این جشنواره با هدف ارائه طرح‌های خلاقانه و توجه ویژه به کودکان و نوجوانان و استفاده از ظرفیت‌های روستا برای ترویج فرهنگ مطالعه در بین روستاییان برگزار شد که ما از روستای زرج‌آباد با سه طرح با عناوین کتابخانه مهمان خانه‌ها، پرواز با کتاب و ایتام با کتاب شرکت کردیم. طرح کتابخانه مهمان خانه‌ها با گروه هدف پدران و مادران به صورت مقدماتی در روستا اجرا شده و سفیران کتاب فهرستی از کتاب‌های نورسیده را در فضای مجازی در اختیار خانواده‌ها قرار می‌دهند. پرواز با کتاب طرح دیگری است که در این طرح روستاهای فاقدکتابخانه شناسایی شده و ما با حضور در مدارس این روستاها تلاش کردیم تا خدمات کتابخانه‌ای به صورت عادلانه در این روستاها نیز ارائه شود. طرح ایتام با کتاب با هدف توجه به معلولین، افراد بی سرپرست، ایتام و افراد با شرایط خاص طرح دیگر ارائه شده از سوی کتابخانه عمومی روستای زرج‌آباد شهرستان کوثر در نهمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب بوده است. 

لزوم نهادینه شدن فرهنگ مطالعه با استفاده از شیوه‌های نو و خلاقانه

وی به یکی از خاطرات فراموش نشدنی از دوران خدمت خود اشاره کرد و گفت: در یکی از طرح‌های پیاده روی با طعم کتاب که در انتهای مسیر مشارکت کنندگان به مطالعه می‌پرداختند، بارش باران و مطالعه زیر باران خاطرات فراموش نشدنی را در این روستا برای اهالی رقم زد.

لزوم نهادینه شدن فرهنگ مطالعه با استفاده از شیوه‌های نو و خلاقانه

نظر شما