شناسهٔ خبر: 67947262 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

گزارش کنگره: آمریکا برای یک جنگ بزرگ آماده نیست

اکرم ترابی

با وجود لفاظی‌های سران نظامی پنتاگون از «قدرت و برتری» ایالات متحده، یک کمیسیون دو حزبی کنگره در گزارشی فاش کرد که آمریکا برای یک جنگ بزرگ آماده نیست. بر اساس بازنگری رسمی استراتژی دفاعی آمریکا به دستور کنگره، وزارت دفاع باید به منابع و برنامه‌ریزی برای جنگ در مناطق مختلف جهان بازگردد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، «ژنرال چارلز براون» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به‌تازگی در مجمع امنیتی آسپن گفت نیروهای مسلح کشورش «کشنده‌ترین و معتبرترین نیروی رزمی در جهان» هستند. او اعلام کرد: «من برای جایگاه دوم بازی نمی‌کنم.»

اما در واقعیت، موقعیت نظامی آمریکا در حال فرسایش است.

این پیام گزارشی است که در ۲۹ ژوئیه توسط یک کمیسیون دو حزبی کنگره آمریکا منتشر شد که مسوول بررسی دقیق «استراتژی دفاع ملی» دولت «جو بایدن» موسوم به «ان‌دی‌اس» (NDS) است. سند آن ۲ سال پیش منتشر شد.

در سال ۲۰۱۸، کمیسیون قبلی هشدار داده بود که آمریکا «ممکن است در جنگی علیه چین یا روسیه پیروز شود یا شاید ببازد.» این بار لحن گزارش برای واشنگتن، پررنگ‌تر است.

در این گزارش آمده است که تهدیدات علیه آمریکا، از جمله «پتانسیل جنگ بزرگ قریب‌الوقوع»، جدی‌ترین تهدید از سال ۱۹۴۵ است. نشریه اکونومیست با انتشار این مطلب می‌نویسد، با این حال ایالات متحده هم از گستردگی آنها بی‌خبر است و هم برای رویارویی با آنها آماده نیست. جدی‌ترین مشکل چین است.

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در ۶ ژوئیه گفت: «ما حداقل اکنون چین را مات می‌کنیم.» اما کمیسیون مذکور استدلال می‌کند، در واقعیت، چین نه تنها از نظر اندازه، بلکه از نظر «توانایی» نیروهای نظامی و همچنین در تولید دفاعی از آمریکا پیشی می‌گیرد و احتمالا در مسیر رسیدن به هدف خود برای حمله به تایوان تا سال ۲۰۲۷ است. در فضا و امور سایبری، ارتش آزادی‌بخش خلق چین «در سطح همتا یا نزدیک به همتا» قرار دارد.

طبق این گزارش کنگره آمریکا، روسیه نگرانی کمتری ایجاد می‌کند، اما علی‌رغم جنگش در اوکراین، همچنان یک «تهدید جدی» است.

در ۱۹ ژوئیه، «ویپین نارنگ» یکی از مقامات ارشد پنتاگون، گزارش‌هایی مبنی بر اینکه روسیه به دنبال قرار دادن یک سلاح هسته‌ای در مدار زمین است، تایید کرد و آن را «تهدیدی برای تمام بشریت» و «فاجعه‌بار برای کل جهان» توصیف کرد.

این گزارش می‌گوید که آمریکا باید حضور خود در اروپا را به یک سپاه زرهی کامل افزایش دهد؛ تعهدی بسیار بزرگتر از آنچه امروز وجود دارد، همراه با توانمندسازی‌هایی مانند پدافند هوایی و هوانوردی، و با تبدیل برخی از نیروهای چرخشی امروزی به نیروهای مستقر دائمی.

براساس این گزارش، ترکیب این تهدیدها افزایش همسویی سیاسی و نظامی بین چین، روسیه، کره‌شمالی و ایران از جمله انتقال تسلیحات، فناوری و تجربیات میدان جنگ است. این کمیسیون می‌گوید که «این یک ریسک واقعی است، اگر نگوییم احتمال. آن درگیری در هر جایی می‌تواند به یک جنگ چندوجهی یا جهانی تبدیل شود.»

در سال ۲۰۱۸، دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور وقت آمریکا الزام پنتاگون برای مبارزه هم‌زمان با دو جنگ بزرگ، از جمله یکی در اروپا و دیگری در آسیا را کنار گذاشت. تیم بایدن به این رویکرد نرم‌تر پایبند بود. نتیجه این است که یک جنگ در یک جبهه، آمریکا را به شدت ضعیف می‌کند و آن را مجبور می‌کند تا برای جبران خسارت به سلاح‌های هسته‌ای تکیه کند. بر اساس بازنگری رسمی استراتژی دفاعی ایالات متحده به دستور کنگره، وزارت دفاع ایالات متحده باید به منابع و برنامه‌ریزی برای جنگ در مناطق مختلف جهان بازگردد. این توصیه تناقض مستقیم با استراتژی دوران ترامپ است که توسط بایدن تکرار شد.

وقوع یک درگیری باعث می‌شود آمریکا از جنبه‌های دیگر هم مستأصل شود. کمیسیون مذکور هشدار می‌دهد: «جنگ بزرگ زندگی هر آمریکایی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. حملات سایبری به زیرساخت‌های حیاتی از جمله برق، آب و حمل و نقل ضربه می‌زند. دسترسی به مواد معدنی حیاتی برای صنایع نظامی و غیرنظامی به طور کامل قطع خواهد شد. و تلفات بسیار بیشتر از هر تجربه غربی در تاریخ اخیر می‌شود.»

طبق برآوردها، شبیه‌سازی‌های اخیر ارتش آمریکا نشان می‌دهد که در نبردهایی که شامل لشکر و گروه می‌شود، تلفات به ۵۰۰۰۰ تا ۵۵۰۰۰ نفر رسید که شامل ۱۰۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ کشته می‌شود.

این کمیسیون خواستار بازگشت به پیش‌نویسی که در سال ۱۹۷۳ رها شده بود نیست، اما به آن اشاره کرده و می‌گوید که تمام نیروی داوطلبانه با «سوالات جدی» مواجه است.

در پاسخ به این مشکلات، کمیسیون چندین توصیه را ارائه می‌کند، که یکی تقویت اتحادهاست. دیگری اصلاح پنتاگون است که شیوه‌های تدارکات، تحقیق و توسعه آن به‌عنوان «بیزانسی» توصیف می‌شود. سومین مورد، افزایش شدید هزینه‌های نظامی است که پیش‌بینی می‌شود علی‌رغم توصیه کمیسیون قبلی برای رشد سالانه ۳ تا ۵ درصدی، در پنج سال آینده به صورت ثابت باقی بماند.

براساس این گزارش، ایالات متحده نمی‌تواند جنگ با چین یا روسیه یا هر دوی آنها را با هم داشته باشد. این گزارش ۱۱۴ صفحه‌ای که روز دوشنبه منتشر شد، هشدار می‌دهد که این امر غیرممکن است. این کمیسیون هشت نفره همچنین گفت ذخایر مهمات به‌ویژه کم است.

آنها به گزارشی در سال ۲۰۲۲ از ۲ تحلیلگر مرکز امنیت ملی آمریکا استناد کردند که گفته بود ایالات متحده سلاح کافی برای «نقص و شکست تهاجم اولیه» قدرت‌هایی مانند چین را ندارد. این گزارش حاکی از آن است که این کمبود حتی پس از اینکه ایالات متحده اخیرا تولید تسلیحات برای تامین اوکراین را تشدید کرده است، ادامه یافته است.

در گزارش آنها آمده است: «در نتیجه، جنگ‌های عمومی طبقه‌بندی‌نشده نشان می‌دهد که در درگیری با چین، ایالات متحده تا حد زیادی ذخایر مهمات خود را در عرض سه تا چهار هفته تمام خواهد کرد.» کمیسیون مذکور هشدار داد که برخی مهمات مهم مانند موشک‌های ضد کشتی فقط چند روز دوام خواهند آورد.

کمیسیونرها گفتند که میزان ذخایر در میان متحدان ایالات متحده هم نگران‌کننده است. به عنوان مثال، آنها به گزارش سال ۲۰۲۲ از موسسه رویال‌یونایتدسرویسز درباره جنگ در اوکراین اشاره کردند. در این گزارش آمده است: «در اوج نبردها در دونباس، روسیه در عرض ۲ روز از مهمات بیشتری نسبت به موجودی کل ارتش بریتانیا استفاده می‌کرد.»

انتهای پیام

نظر شما