شناسهٔ خبر: 67946562 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

معاون امور معادن و صنایع معادنی اداره کل صنعت، معدن و تجارت گلستان

هدفگذاری برداشت یُد از معدن تازه کشف‌شده گلستان

معاون امور معادن و صنایع معادنی اداره کل صنعت، معدن و تجارت گلستان گفت: برداشت یُد از معدن تازه کشف شده شمال این استان بعداز پایان مطالعات کارشناسی برای نیمه دوم سال جاری هدفگذاری شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایرنا رضا حسنی‌نسب برآورد کرد سالانه از این معدن جدید ۱۰۰ تُن یُد برداشت و روانه بازارهای داخلی و خارجی شود.

وی یادآور شد: اکنون ۲ معدن یُد در گلستان فعال است و سالانه ۷۰۰ تُن یُد از آن برداشت می‌شود که حدود ۱۵۰ تُن به مصرف داخلی رسیده و بقیه صادر می‌شود.

براساس گزارش اداره کل صنعت، معدن و تجارت گلستان، سال قبل ۵۰۰ تُن یُد به ارزش ۱۲ میلیون دلار از استان صادر شده بود.

پیشتر علی اصغر نیکویی رییس اداره حفاظت و حمایت اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان به خبرنگارایرنا گفته بود که یُد یکی از منابع معدنی منحصربه‌فرد کشور در استان بوده و در پهنای شمال گلستان از کرانه خزر تا شهرستان گنبدکاووس در اعماق زمین نهفته است.

در جهان تنها ۱۰ کشور از جمله ترکمنستان، آذربایجان، آمریکا، چین، روسیه، شیلی، ژاپن و ایران تولیدکننده یُد هستند.

کارخانه تولید ید کانسار خزر در ۲۷ کیلومتری شمال شهرستان آق ‌قلا استان گلستان و در نزدیکی مرز اینچه‌برون قرار دارد.

گلستان تنها تولیدکننده ید ایران است

حداقل ۲۴ نوع ماده یُددار وجود دارد و مصارف این ماده معدنی در صنایع داروسازی (مانند قرص‌های تیروئید)، صنایع پتروشیمی(به عنوان کاتالیزور)، ساخت داروهای ضدعفونی کننده دامی و مواد شیمیایی(کلیه ترکیبات یددار) است.

این ماده معدنی در ساخت اسید استیک، کائوچو، رنگدانه، مواد آلی، تولید فلزات با خلوص بالا، مکمل غذایی، تایر اتومبیل، صنایع هوافضا و الکترونیک به کار می‌رود.

46

نظر شما