شناسهٔ خبر: 67946315 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

بازیگر نمایش «زیگموند» مطرح کرد؛

چالش‌های بازی چند نقش در یک نمایش/ کارم ارائه جلوه‌های متفاوت شخصیت‌های مقابل فروید است

بازیگر نمایش «زیگموند» مطرح کرد؛ یکی از بازیگران فصل دوم اجراهای نمایش «زیگموند» معتقد است آنچه در این اثر نمایشی پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد، دربرگیرنده مفاهیم و جذابیت‌هایی است که می‌تواند تجربه متفاوتی برای تماشاگران محسوب شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، «زیگوند» یکی از جدیدترین نمایش‌های روی صحنه تهران است که اجراهای خود را از سی و یکم تیرماه در تالار حافظ تهران آغاز کرده است. 

نویسندگی و کارگردانی این اثر نمایشی را مهرداد کوروش‌نیا به عهده دارد و فرنوش نیک‌اندیش و شهروز دل‌افکار در آن ایفای نقش می‌کنند. از دیگر عوامل این تئاتر می‌توان به جلال امیری‌مرند (طراح گریم)، الهام شعبانی (طراح لباس) و فرزاد هدایت (طراح صحنه) اشاره کرد. 

فرنوش نیک‌اندیش درباره حضورش در نمایش «زیگوند» و جزییات نقشی که در این اثر ایفا کرده، گفت: گمان می‌کنم حضور یک بازیگر برای ایفای چند نقش در یک نمایش برای هر بازیگری چالش برانگیز و جذاب است. فرآیندی که حضور در در اثری که سوژه اصلی آن چهره برجسته‌ای چون زیگموند فروید و کابوس‌ها و رویاهای او باشد قطعا ارزش آن را برای من دو چندان می‌کند. 

وی افزود: آنچه من به واسطه هدایت‌های نویسنده و کارگردانی نمایش «زیگموند» روی صحنه ارائه دادم، ارائه جلوه‌های متفاوتی از شخصیت‌هایی بود که در فواصل زمانی مختلف روی صحنه پیش روی شخصیت زیگموند فروید قرار می‌گیرند. فضایی که هر ی بار دیگر، دارای تفاوت‌هایی است. 

او افزود: بازی در نمایش «زیگموند»، مسیری است که برای من چالش زیادی داشت و بسیار خوشحالم که توانستم چنین چالشی را روی صحنه تجربه کنم. 

این بازیگر درباره نحوه تعامل و هدایت مهرداد کوروش نیا در کارگردانی نمایش «زیگموند» گفت: مهرداد کورش‌نیا در ردیف کارگردان‌هایی است که اجازه می‌دهد بازیگر روی نقش که به عهده او گذاشته شده، الگوها و تمرین‌های متعددی را امتحان کند و از بین همین اتودها با همراهی خودش بهترین را انتخاب نماید. 

نیک‌اندیش در ادامه بیان کرد: کوروش‌نیا همچنین دست بازیگر را برای بهره گرفتن از خلاقیت شخصی نمی‌بندد. به عبارتی می‌توان گفت ما دقیقا «تئاتر» کار می‌کنیم. ما با راهنمایی کارگردان انتخاب می‌کنیم و سعی می‌کنیم به بهترین حالت ممکن به کاراکتر نزدیک شده و آن را به درستی روی صحنه پیش روی مخاطب قرار دهیم. 

نیک اندیش درباره بازخوردی که از مخاطبان نمایش در فصل دوم اجراها به دست آورده نیز گفت: با وجود اینکه ما در شب‌های اول اجرا هستیم، هنوز برای پاسخ دادن به این سوال کمی زود است، اما فکر می‌کنم که تاکنون این استقبال خوب و مطلوب بوده است. 

وی اذعان داشت: ما «تئاتر» کار می‌کنیم و در تئاتر آنچه می‌تواند در گستردگی تعداد مخاطب نقش مهمی ایفا کند، خود تماشاگران هستند که وقتی از اثری راضی باشند آن را به دیگری تبلیغ می‌کنند. پس این خود مخاطب است که می‌تواند موفقیت یک نمایش را تضمین کند؛ مسیری که خوشبختانه در این چند روز باعث شده واکنش‌های خوشحال‌کننده و انرژی‌بخش را از آن‌ها دریافت کنم. 

این بازیگر تصریح کرد: من برای رسیدن به نقش بیشتر به سراغ فهم اطلاعاتی مبنی بر اینکه این کاراکتر در چه موقعیتی قرار دارد و در چه سبکی است و چه می‌کند، می‌روم. به عبارتی خیلی به شناسنامه نقش معتقد نیستم که چه گذشته‌ای داشته است. بنابراین چنین مواردی برایم خیلی مهم نیست و بیشتر موقعیت فعلی کاراکتر و امکان ارائه مطلوب نمایشی برایم مهم است که امیدوارم تاکنون مورد پسند مخاطبان قرار گیرد. 

فصل دوم اجراهای عمومی نمایش «زیگموند» به نویسندگی و کارگردانی مهرداد کورش نیا و بازی بهروز پناهنده، شهروز دل افکار و فرنوش نیک اندیش ساعت ۲۰ در تالار حافظ (از مجموعه‌های تحت پوشش بنیاد فرهنگی هنری رودکی) پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/

نظر شما