شناسهٔ خبر: 67946299 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مهارت‌آموزی اقشار آسیب پذیر در مازندران؛ ترسیم آینده‌ روشن

ساری-ایرنا- ارتقای سطح مهارتی در افراد و اقشار آسیب پذیر جامعه می تواند بسترسازی مناسب برای خودکفایی و به قول عامیانه "روی پای خود ایستادن" این افراد شود و در این زمینه افراد در معرض تهدیدات اجتماعی مازندران با برنامه ریزی اصولی مسوولان امر آموزش مهارت های حرفه ای فرا گرفتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، توسعه و رشد اقتصادی در دنیای کنونی مستلزم کسب مهارت و تخصص های مورد نیاز است تا افراد با توان و تخصص جهت ارائه خدمات کیفی در بازار کار به فعالیت بپردازند و بتوانند با تکیه بر تخصص و مهارت های کسب شده فعالیت قابل توجه و مشتری پسندی را ارائه دهند.

امروزه در دنیای اقتصاد به خوبی اثبات شده که بدون تخصص و مهارت تدوام حضور در عرصه پررقابت اقتصادی وجود ندارد و مهم تر از همه اینکه بدون مهارت و تخصص های جدید نمی توان حرفی برای گفتن و امید به بقای کسب و کار داشت و در این میان به روز رسانی مهارت ها و آشنایی علوم و فنون است که بقای کسب و کار پایدار را تضمین خواهد کرد.

سالانه تعداد زیادی از فارغ التحصیلان دانشگاهی بدون مهارت چندانی متقاضی اشتغال و بازار کار می شوند و نبود تخصص و مهارت برای حضور در این بازار پرمخاطب و پر رقابت بیش از پیش خودنمایی می کند و پس از سال ها تحصیل در دانشگاه، تازه فارغ التحصیلان باید روانه مراکز مهارت آموزی شوند تا بتواند جایگاهی در بازار کار برای خود کسب کنند در صورتی که همراه بودن تحصیلات دانشگاهی با کسب مهارت ها می تواند علاوه بر کاهش هزینه های اقتصادی ازدحام برای ورود به بازار کار را کاهش دهد و از طرفی امکان کارآفرینی و ایجاد شرایطی برای اشتغال افراد دیگری را نیز فراهم کرد.

بر کسی پوشیده نیست که رشد و توسعه اقتصادی به ایجاد اشتغال وابسته است و در میان عوامل موجود در ایجاد اشتغال، نقش مهارت‌آموزی و کارآفرینی بسیار پررنگ است، بنابراین توانمندسـازی نیروی انسانی از طریق آموزش مهارت‌های شغلی و تخصصی، در راسـتای ترغیـب و توسـعه کارآفرینی، به ویژه در مراکز آموزش مهارتی، یکی از این راهکارهای اساسی محسوب می‌شـود که می‌تواند به تربیت نیروی انسانی توانمند و کارآفرین کمک کند که علاوه بر کاهش مشکلات اقتصادی، اشتغال تاثیر مستقیمی بر افزایش بهره‌وری و کارایی شاغلان در بخش های گوناگون دارد.

براین اساس فقدان مهارت لازم برای ورود به بازار کار از موانع مهم بهبود وضعیت اشتغال است که با ارائه آموزش های مهارتی در سازمان فنی و حرفه ای به اقشار مختلف جامعه و متقاضیان افراد می توانند با کسب مهارت ها و فنون مورد نیاز به راحتی در بازار کار وارد شوند و در مواردی حتی در مسیر کار آفرینی نیز گام بردارند.

هدف اصولی در اجرای طرح‌های مهارت‌محور و آموزش فنی و حرفه‌ای تربیت نیروی انسانی ماهر و ایجاد اشتغال پایدار است که با رویکرد آموزش های مهارتی مخاطبان بسیاری را هر ساله در زیر چتر آموزش های خود پوشش می دهد و با ارائه به روزترین و نوین ترین فنون نیروی کار ماهر را به واحدهای صنعتی و فنی و حتی بازار کار روانه می کند.

در همین راستا اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان مازندران آموزش اقشار آسیب پذیر برای افزایش توان مهارتی انجام داده است و بنا به گفته مدیر کل این نهاد پارسال بیش از پنج هزار نفر از این افراد آموزش های لازم را فرا گرفته اند.

مهارت‌آموزی اقشار آسیب پذیر در مازندران؛ ترسیم آینده‌ روشن

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان مازندران روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد:‌ از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۱۲ هزار نفر از آموزش‌های فنی و حرفه‌ای بهره‌مند شدند.

سید حسین درویشی ادامه داد: ۱۲ هزار و ۷۸۹ متقاضی فراگیری آموزش های فنی و حرفه ای این دوره ها را طی کردند که از این تعداد ۳سه هزار و ۲۱۴ نفر ویژه بانوان و ۹ هزار و ۵۷۵ نفر نیز مربوط به آقایان بوده است.

وی تعهد آموزشی امسال این اداره کل در بخش‌ دولتی را پنج میلیون و ۸۲۳هزار نفر ساعت اعلام کرد و افزود: از ابتدای امسال تاکنون ۲ میلیون و ۶۲۸ هزار و ۱۵۹ نفر ساعت آموزش های مهارتی به متقاضیان ارائه شد که در بخش‌ دولتی به تفکیک در مراکز ثابت شهری ۲ هزار و ۹۴۲ نفر دوره، دانش آموزان هزار و ۲۵۵ نفر دوره با هدف انتخاب شغلی متناسب با نیاز بازارکار، بنگاه های اقتصادی ۱۴۳۳ نفر دوره، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشجویی ۳۰۳ نفر دوره در راستای مهارت افزایی دانشجویان، در بخش پادگان ۱۶۷۷نفر دوره در راستای تفاهم نامه با نیروهای مسلح و افزایش مهارت سربازان وظیفه ۱۳۴۸ نفر دوره با هدف توانمندسازی روستاییان و جلوگیری از مهاجرت آنان به شهرها، در چهار ماهه اول سال جاری توسط این اداره کل ارائه شده است.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه های مازندران یکی از مهمترین برنامه های این اداره کل را پوشش آموزشی گروه‌های آسیب پذیر شامل کودکان کار، زنان سرپرست خانوار و معتادین بهبود یافته اعلام کرد و افزود: در این زمینه نیز به ۶۹۸ نفر دوره در چهار ماهه اول سال ۱۴۰۳ آموزش‌های مهارتی ارائه شده است.

وی افزود: زندانیان ۹۷۹ نفر دوره جهت کمک به بازگشت آنها به جامعه و ادامه زندگی سالم، مهارت آموزی در محیط کار واقعی ۲۰۲۵ نفر دوره، سکونتگاه‌های غیر رسمی ۱۳۷ نفر دوره و در مجموع ۱۲ هزار و هفتصدو هشتاد و نه نفر دوره در خوشه‌های صنعت، خدمات، فرهنگ و هنر و کشاورزی از آموزش‌های رایگان مهارتی در چهار ماهه اول سال جاری بهره‌مند شده‌اند.

درویشی از اشتغال ۲۵درصد از مهارت آموختگان رهگیری شده مراکز آموزش فنی و حرفه ای استان مازندران در چهار ماه سال ۱۴۰۳ خبر داد.

نظر شما