شناسهٔ خبر: 67946177 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

گفت‌وگو|

طرح بستن تنگه چهارزبر زمینه شکست منافقین را در عملیات مرصاد فراهم کرد

یک نویسنده کتاب، طرح بستن تنگه چهارزبر توسط یک نوجوان را یک اقدام راهبردی و مهم برای شکست منافقین در عملیات مرصاد دانست و مطالعه تاریخ هشت سال دفاع مقدس را مهم خواند.

صاحب‌خبر -

کتاب «کمی درنگ کن» روایتی از یکی از نابغه دوران دفاع مقدس و از طراحان بستن تنگه چهارزبر و مقابله با عملیات مرصاد است.

مجتبی عبادی نویسنده کتاب در گفت‌وگو با میزان درباره کتاب «کمی درنگ کن» گفت: این اثر به زندگی رضا نادری از نوابغ دوران دفاع مقدس که خاطرات و دست نوشته‌های زیبایی دارد، پرداخته است. هوش و ابتکار شهید نادری به قدری بود که با وجود داشتن سن کم در واحد اطلاعات عملیات خدمت می‌کرده و نقشه‌های بسیاری نیز در عملیات گوناگون برای نابودی دشمن کشیده است.

وی ادامه داد: شهید رضا نادری از نخبگانی بود که برای تغییر و تحول هر جامعه به امثال آن‌ها نیازمندیم. اوج هنر نمایی این شهید، زمانی بود که منافقین کوردل و وارد کشور شدند تا نزدیک کرمانشاه پیش آمدند. آنان قصد داشتند به سرعت استان‌ها را یکی بعد از دیگری گرفته و به تهران برسند، اما شهید نادری یک نخبه بود و با عنوان کردن طرحی برای بستن تنگه چهارزیر، در نزدیکی تلمبه‌خانه توانست سدی در مقابل دشمنان ایجاد کند.

عبادی افزود: رضا نادری، با عنایت الهی کاری کرد که ماشین جنگی منافقین که توسط رژیم بعث عراق مسلح شده بود، زمینگیر شود و با آغاز عملیات مرصاد، توان نظامی آنان از بین رفت. او که از ۱۶سالگی در برابر بعثی‌ها از کشورش دفاع می‌کرد، سرانجام ۵ مرداد ۶۷ با مجاهدت‌های فراوان در عملیات مرصاد به شهادت رسید.

وی اهمیت مطالعه در مورد وقایع هشت سال دفاع مقدس و نقش جوانان و نوجوانان برای دفاع از میهن را مهم خواند و تاکید کرد: با مطالعه تاریخ و کسب اطلاع از سلحشوری‌هایی که رزمندگان کم سن و سال به اجرا گذاشتند، قدر این انقلاب و شهدا را بیشتر می‌دانیم. افرادی همانند شهید رضا نادری با تمام وجود در برابر منافقین با سلاح‌های مکانیزه روز ایستادند. فرقه منافقین افرادی بودند که در ابتدای ورود به ایران مجروحان و کارکنان بیمارستان اسلام آباد غرب را به شهادت رساندند.

عبادی به بخش‌هایی از کتاب «کمی درنگ کن» پرداخت و تصریح کرد: در یکی از بخش‌های کتاب، شهید رضا نادری از زبان خواهر شهیدش معرفی شده است. وقتی این شهید بزرگوار به مرخصی می‌رفته کمتر در مورد جبهه و فعالیت‌هایش سخن به میان می‌آورده بنابراین خانواده فکر می‌کردند او یک بسیجی ساده است و پشت جبهه فعالیت می‌کند. پس از شهادت هر یک از دوستانش خاطره‌ای از او تعریف می‌کردند، تازه آن موقع می‌فهمند رضا چه کرده است.

این نویسنده کتاب در مورد شهید رضا نادری اظهار کرد: این شهید فردی بااستعداد بود و دستی به قلم داشت، گاهی اوقات می‌نوشت و بیشتر نوشته‌هایش در ستایش خدا بود. او یک وصیت نامه قابل تامل دارد. این شهید همیشه می‌گفت: «عراقی‌ها جرئت ندارند من را گیر بیاورند.» و در آخر به دست جنایتکاران منافق به شهادت رسید.

وی ادامه داد: گفت‌و‌گو با همرزمان شهید نادری جذاب بود، یکی از آنها از تأثیرگذاری شهید نادری در عملیات مرصاد، و شباهت فعالیت‌های او به شهید حسین فهمیده نکاتی را مطرح کرده که در کتاب به صورت کامل به آن پرداخته شده است.

عبادی به نامگذاری کتاب «کمی درنگ کن» اشاره و بیان کرد: او در بخشی از وصیتنامه از خانواده خواسته بود تا روی سنگ‌مزارش متنی را بنویسند که با جمله «ای برادر، کمی درنگ کن» شروع شده است و من آن را به عنوان نام کتاب انتخاب کردم.

وی افزود: تنگه چهارزبر به دلیل موقعیت جغرافیای خاص مشرف بر جاده و دشت قرار دارد. در زمان عملیات مرصاد، نیروی معدودی از سپاه و بسیج، گردان قمربنی هاشم از تیپ ۱۲ قائم سمنان، به‌طور اتفاقی حضور داشتند که بعد از اطلاع در نیمه‌شب با احداث تعدادی خاکریز روی جاده، تنگه را بستند و به نوعی راه را سد کردند و بدین ترتیب ستون منافقین جنایت کار متوفق شد و رزمندگان اسلام تا طلوع خورشید مقاومت سختی انجام دادند.

این نویسنده کتاب، اشاره‌ای به ابعاد وقایع عملیات مرصاد و ترسیم آن در کتاب «کمی درنگ کن» داشت و تاکید کرد: عملیات توسط منافقین و در پایان جنگ و با پشتیبانی ارتش عراق از منطقه قصرشیرین به سمت سرپل ذهاب و سپس کرند غرب، اسلام آباد و کرمانشاه انجام شد و نیروهای نظامی منافقین در ۳۸ کیلومتری کرمانشاه و در ارتفاعات چهارزبر متوقف شدند. البته باید به این نکته هم اشاره کرد که منافقین توانستند به بیش از ۱۰۰ کیلومتری عمق خاک ایران نفوذ کنند، اما رشادت‌های رزمندگان نقش مهمی در شکست آن‌ها داشت.

عبادی در انتها بیان کرد: رژیم بعث عراق در صدد بود تا با استفاده از ضد انقلاب، نبرد را علیه ایران گسترش داده و پیروز شوند. غرق در غرور و غفلت با حمایت‌های همه جانبه رسانه‌های غربی و صهیونیستی و مزدوران داخلی در یک تجاوز آشکار به سرزمین پاک و مقدس ایران حمله‌ور شدند. این منافقین سیاه دل، به خیال واهی خویش و یک تصور واهی و خیال‌پردازانه گمان می‌کردند که ظرف ۴۸ ساعت ایران اسلامی تسلیم نقشه شیطانی آنان خواهد شد، اما در نهایت با یاری خداوند و تلاش گسترده جبهه ایران اسلامی شکست خوردند.

انتهای پیام/

نظر شما