شناسهٔ خبر: 67946012 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مفدا | لینک خبر

به مناسبت ۹ مرداد؛ روز ملی اهدای خون

اینفوگرافی/فواید اهدای خون برای اهدا کننده

در مرداد سال ۱۳۵۳ شمسی سازمان انتقال خون ایران با هدف سامان بخشیدن به وضع آشفته خون‌رسانی و به منظور ترویج فرهنگ اهدا، تهیه و تأمین خون و فرآورده‌های سالم و مطمئن و رایگان برای رفع نیاز بیماران نیازمند، به خصوص مبتلایان به تالاسمی، هموفیلی و لوسمی به وجود آمد. از آن تاریخ به بعد، سالروز تأسیس این سازمان در نهم مرداد ماه، به عنوان روز اهدای خون نام گذاری شده است. / متن: پریسا مؤید؛ گرافیک: شاهو صالحی

صاحب‌خبر -

اهدای خون مساوی است با اهدای فرصت زندگی دوباره به انسانی دیگر. بیماری‌ها و شرایط بسیاری باعث می‌شود تا زندگی یک انسان در گرو دریافت خون باشد. همه ما می‌توانیم با اهدای خون، زندگی یک انسان را از مرگ نجات دهیم. در بیشتر کشورها، این کار به‌صورت داوطلبانه انجام می‌شود. در ایران نیز افراد می‌توانند با مراجعه به مراکز انتقال خون، بعد از انجام معاینه‌های بالینی و آگاهی از شرایط جسمی مراجعه‌کننده، برای اهدای خون اقدام کنند.

جمعیت آماری برخی گروه‌های خونی در مقایسه با گروهای خونی دیگر، کمتر است و به همین دلیل تأمین خون موردنیاز برای آن‌ها در مدت‌زمان کم میسر نخواهد بود. از این رو به افراد واجد شرایط توصیه می‌شود که در صورت امکان، در زمان‌های مختلف سال برای اهدای خون به مراکز سازمان انتقال خون مراجعه کنند. تا جان افراد بسیاری را نجات دهند.

تأثیر اهدای خون در درمان بیماری‌ها و سلامت انسان

انتقال خون در درمان و پیشگیری از بیماری‌های مختلف موثر است. افرادی که میزان آهن خونشان زیاد است و به بیماری هموکروماتوز مبتلا هستند، با خون دادن می‌توانند میزان آهن بدن را کنترل کنند. از طرفی اهدای خون به درمان مشکلات قبلی و عروقی نیز کمک می‌کند؛ به این صورت که با کاهش میزان آهن خون، غلظت خون کاهش می‌یابد و احتمال گرفتگی عروق هم پایین می‌آید.

افزایش کلسترول خون با بروز بسیاری از بیماری‌های قلبی مساوی است. با خون دادن منظم، می‌توان کلسترول خون را پایین نگه داشت و از رسوب چربی در رگ‌های خونی جلوگیری کرد. با باز شدن رگ‌ها، احتمال سکته قلبی هم کاهش می‌یابد. می‌توان گفت مهم‌ترین تأثیر جسمی خون دادن، روی سیستم قلبی و عروقی بدن است.

شرایط اهدای خون

بر اساس اطلاعات ارائه شده از طرف سازمان انتقال خون کشور، افرادی که تصمیم دارند خون اهدا کنند باید شرایط زیر را داشته باشند:

  • باید بین ۱۸ تا ۶۰ سال سن داشته باشید.
  • وزنتان باید حداقل ۵۰ کیلوگرم باشد.
  • در زمان انتقال خون باید کارت شناسایی مثل شناسنامه، گواهینامه یا گذرنامه همراه داشته باشید.
  • حداکثر تعداد دفعات انتقال خون در زنان ۳ و در مردان ۴ مرتبه در سال است. فاصله بین اهدای خون نباید کمتر از ۸ هفته باشد.
  • در صورت داشتن سابقه بیماری در هرکدام از موارد زیر، قبل از اقدام به اهدای خون با پزشک خود مشورت کنید: آلرژی‌ها، بیماری‌های قلبی و عروقی، ریوی، کم‌خونی، کلیوی، کبدی، سابقه تزریق خون، غش، صرع، تشنج، اعتیاد به مواد مخدر تزریقی، عمال جراحی، خال‌کوبی، حجامت، تاتو، رفتارهای پرخطر (تماس جنسی محافظت‌نشده)، زردی یا یرقان و مسافرت به مناطق آندمیک مالاریا.

شرایط اهدای خون برای اولین‌بار

اگر برای اولین‌بار تصمیم دارید به مراکز انتقال خون مراجعه کنید، بهتر است به نکات زیر توجه کنید:

  • حتما کارت شناسایی همراه خود داشته باشید.
  • اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید یا به بیماری خاصی مبتلا هستید، قبل از انتقال خون با پزشک خود مشورت کنید.
  • بهتر است قبل از خون دادن، از مواد غذایی که حاوی آهن هستند مثل گوشت قرمز، اسفناج، مرغ و ماهی بخورید.
  • ۴ تا ۶ ساعت قبل از خون دادن حتما غذا میل کنید.
  • اگر به سرماخوردگی یا آنفولانزا مبتلا هستید، نباید خون بدهید.
  • در ۱ سال گذشته نباید سابقه عمل جراحی، دریافت خون یا تزریق هورمون داشته باشید.

نظر شما