شناسهٔ خبر: 67943791 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

تابناک گزارش می دهد

نگاه «کامالا هریس» به نظام بین الملل؛ چالش روسی_ چینی، گرایش اسرائیلی_هندی

انتظار می رود که کامالا هریس، نامزد ریاست جمهوری آمریکا تا حد زیادی با سیاست های جو بایدن در مورد چین، اوکراین و غزه همسو باشد.

صاحب‌خبر -

بین الملل تابناک: «کامالا هریس»، معاون کنونی «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا موقعیت خود را به عنوان نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تثبیت کرده است.

او توانسته حمایت فرمانداران، مقامات و رهبران در سطح ایالتی را به دست آورد. همچنین افراد کلیدی حزب دموکرات از جمله «نانسی پلوسی»، «چاک شومر» و «باراک اوباما» و همسرش از او حمایت کرده اند.

مهمترین مورد در این میان، حمایت بایدن از نامزدی او بود؛ بایدن که پس از هفته‌ها فشار برای کناره‌گیری، اعلام کرد از ادامه رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری کناره گیری کرده است.

البته هریس همچنان باید به طور رسمی از سوی حزب دموکرات نامزدی را به دست آورد. به نظر می رسد احتمالاً او در کنوانسیون ملی دموکرات ها در ماه اوت این حمایت را به دست آورد و نامزد رسمی حزب برای ادامه رقابتها شود.

با این حال، هریس 59 ساله می تواند در مسیر تبدیل شدن به اولین زن سیاه پوستی باشد که در انتخابات ریاست جمهوری یک حزب بزرگ رهبری می کند. موضوع مهم این است که موضع هریس در مورد موضوعات مهم سیاست خارجی چگونه خواهد بود؟

موضع در مورد جنگ اسرائیل علیه غزه

 تحلیلگران انتظار دارند که هریس در صورت انتخاب شدن، رویکرد بایدن در قبال جنگ غزه را تا حد زیادی ادامه دهد. او بارها از امنیت اسرائیل دفاع کرده و از جنگ این رژیم در غزه تحت عنوان دفاع از خود حمایت کرده است. در عین حال او با غیرنظامیان فلسطینی در غزه ابراز همدردی کرده است!

در دسامبر ۲۰۲۳ او طی یک جلسه توجیهی گفت: «اسرائیل حق دارد از خود دفاع کند. و ما [بایدن و هریس] بر این عقیده ثابت خواهیم ماند» و «از اهداف نظامی مشروع اسرائیل برای از بین بردن تهدید حماس حمایت می کنیم».

او همچنین در نشست ماه دسامبر گفته بود: «در حالی که اسرائیل اهداف نظامی خود را در غزه دنبال می‌کند، ما معتقدیم که اسرائیل باید برای محافظت از غیرنظامیان بی گناه بیشتر تلاش کند.» در ۴ مارس، هریس خواستار آتش بس فوری در غزه شد و افزود که اسرائیل باید جریان کمک های بشردوستانه در غزه را بهبود بخشد.

در 14 آوریل، هریس یک روز پس از حملات ایران به اسرائیل در شبکه اجتماعی X نوشت: «حمایت ما از امنیت اسرائیل آهنین است».

موضع در مورد جنگ اوکراین

مطابق با موضع بایدن، هریس شدیدا از تلاش‌های دفاع مشروع اوکراین در برابر روسیه حمایت می‌کند. هریس نیز - درست مانند بایدن - از حامیان متعهد ناتو بوده است.

او در ماه ژوئن در نشست صلح اوکراین در سوئیس با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین دیدار کرد.

او در جلسه عمومی افتتاحیه این اجلاس مدعی شده بود: «تجاوز روسیه نه تنها حمله به زندگی و آزادی مردم اوکراین است، بلکه حمله به امنیت غذایی جهانی و منابع انرژی نیز به شمار می رود.»

در این اجلاس، هریس همچنین اعلام کرد که ایالات متحده 1.5 میلیارد دلار از طریق آژانس توسعه بین المللی و وزارت امور خارجه برای تقویت بخش انرژی اوکراین پرداخت خواهد کرد. در کنفرانس امنیتی مونیخ در فوریه، او جنگ روسیه علیه اوکراین را سرزنش کرد و متعهد شد که ایالات متحده به ماده 5 ناتو احترام می گذارد، که بر اساس آن، حمله به هر یک از اعضای ناتو باعث می شود همه کشورهای عضو ناتو به کشور متجاوز حمله کنند.

دیدگاه هریس درباره چین چیست؟

انتظار می رود هریس با سیاست بایدن در مورد چین سازگار بماند – تمرکز بر مهار نفوذ چین، به ویژه در آسیا. او در ماه سپتامبر در نشست سران اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا (ASEAN) در جاکارتا پایتخت اندونزی شرکت کرد. در این نشست، او چین را به تحمیل ادعاهای ارضی خود در دریای مورد مناقشه چین جنوبی به همسایگان کوچکتر متهم کرد. بایدن همچنین به هریس ماموریت داد تا از ژاپن و کره جنوبی، متحدان کلیدی منطقه بازدید کند.

در طول مناظره معاون رئیس جمهور در سال ۲۰۲۰، او از تعرفه های دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا بر واردات چین انتقاد کرد و جمهوری خواهان را متهم کرد که جنگ تجاری با چین را از دست داده و در نتیجه صدها هزار شغل را از دست داده است - اگرچه برخی تحلیلگران می گویند که به دلیل کووید-19 بود که مشاغل از بین رفت و نه سیاست های ترامپ. این تعرفه ها عمدتاً در طی دولت بایدن به قوت خود باقی مانده است.

هریس همچنین از تایوان حمایت کرده است و انتظار می‌رود که در صورت ریاست‌جمهوری به این کار ادامه دهد. در سپتامبر ۲۰۲۰، او متعهد شد «ما به حمایت از دفاع مشروع تایوان، مطابق با سیاست دیرینه خود ادامه خواهیم داد.»

چرخش موضع هریس در مورد هند

موضع هریس در مورد هند طی پنج سال گذشته شاهد تغییر بوده است. بارها و بارها در طول حضورهای عمومی، هریس به عنوان دختر یک مادر هندی الاصل و یک پدر جامائیکایی به میراث هندی خود و اهمیت این کشور اشاره کرده است.

در سال ۲۰۱۹، نارندرا مودی، نخست وزیر هند، ماده ۳۷۰ را لغو کرد و به وضعیت نیمه خودمختار کشمیر تحت مدیریت هند پایان داد. هریس این اقدام را سرزنش کرد و گفت: «ما باید به کشمیری ها یادآوری کنیم که آنها در جهان تنها نیستند.» او در آن زمان سناتور کالیفرنیا بود و امید بالقوه دموکرات برای انتخابات ۲۰۲۰ به شمار می رفت.

با این حال، زمانی که بایدن به قدرت رسید، رویکرد هریس نسبت به هند تغییر کرد. در سال ۲۰۲۱، او یک جلسه عمومی با مودی داشت و از نقش هند در تولید واکسن‌های کووید-۱۹ تمجید کرد.

ایالات متحده و هند نگرانی های مشترکی در مورد چین دارند. همین موضوع هند را به شریک استراتژیک ایالات متحده در آسیا تبدیل کرده است. بایدن در طول دوران ریاست جمهوری خود، یک سری توافقنامه های دفاعی و فناوری با مودی منعقد کرده است. در سال ۲۰۲۳، هریس در یک نشست میزبان مودی بود که در آن از نخست وزیر هند به خاطر «نقش رهبری او برای کمک به ظهور هند به عنوان یک قدرت جهانی در قرن بیست و یکم» تشکر کرد و از رهبری او در نشست گروه ۲۰ تمجید کرد.

نظر شما