شناسهٔ خبر: 67943429 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

اندیشکده غربی: زمان خروج آمریکا از سوریه فرا رسیده است

محمدحسین خدائیان

ابراز تمایل «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه به عادی‌سازی روابط با سوریه و دعوت از «بشار اسد» همتای سوری خود برای سفر به استانبول نشان می‌دهد که ایالات متحده فرصت چندانی برای بازنگری اساسی در سیاست‌های خود در منطقه ندارد و باید نیروهای خود را از سوریه خارج کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، پایگاه تحلیلی آمریکایی در مقاله‌ای با شاره به تحولات اخیر در روابط کشورهای منطقه با سوریه، گزارش داد ایالات متحده باید هرچه زودتر با عادی‌سازی روابط کشورهای منطقه با دمشق کنار آمده و نیروهای خود را از این کشور خارج کند.

به گزارش وبگاه «Responsible Statecraft» که متعلق به اندیشکده آمریکایی «کویینسی» است، ابراز تمایل اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه برای عادی‌سازی روابط با دمشق، بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و جنگ بی‌پایان در غزه نشان‌دهنده این است که ایالات متحده باید در سیاست خود در قبال سوریه تجدیدنظر کند.

تغییر سیاست ایالات متحده

بر اساس این گزارش، ایالات متحده باید با تمایل فزاینده کشورهای منطقه برای عادی‌سازی روابط با سوریه کنار بیاید، زیرا راهبرد واشنگتن برای تغییر حکومت در دمشق شکست خورده است. قطعنامه ۲۲۵۴ سازمان ملل که خواستار «گذار دموکراتیک» در سوریه است، به احتمال زیاد موفق نخواهد شد و تلاش‌های غرب برای دور کردن سوریه از ایران نیز ناموفق بوده است. علاوه‌براین، ایجاد یک منطقه نیمه‌مستقل کردنشین در شمال شرقی سوریه با مخالفت کشورهای همسایه، به ویژه ترکیه مواجه است.

تمامی این سیاست‌ها بر پایه موفقیت غرب در برکناری اسد استوار بودند اما اکنون این هدف دست‌نیافتنی به نظر می‌رسد. ایالات متحده حدود ۹۰۰ سرباز خود را برای حمایت از نیروهای تحت رهبری کردهای سوریه در این کشور مستقر کرده است؛ نیروهایی که به اذعان اندیشکده آمریکایی در ابتدا برای مبارزه با داعش مستقر شدند، اما اکنون هدف آن‌ها مقابله با نفوذ ایران در منطقه است.

اندیشکده غربی: زمان خروج آمریکا از سوریه فرا رسیده است پایگاه نظامی آمریکا در سوریه

موضع ترکیه در قبال اسد

اردوغان بزرگ‌ترین بازیگر خارجی در درگیری سوریه بوده و ورود جنگجویان افراطی به این کشور را تسهیل کرده است. با این حال، این حمایت آنکارا از ورود نظامیان افراطی به سوریه عواقب غیرمنتظره‌ای داشته و موج عظیمی از پناهجویان سوری را به ترکیه سرازیر کرده است. در حال حاضر ترکیه میزبان ۳.۷ میلیون پناهجوی سوری است که باعث بروز تنش‌های اجتماعی قابل‌توجهی شده‌اند.

به گزارش کویینسی، اردوغان وضعیت موجود در شمال شرق سوریه که تحت حمایت ایالات متحده است را غیرقابل قبول می‌داند، به‌ویژه چشم‌انداز ایجاد یک منطقه مستقل کردنشین. در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹ اردوغان چند عملیات نظامی برای جلوگیری از تشکیل این منطقه انجام داد و اکنون پس از ۱۲ سال مخالفت با دولت سوریه، به این نتیجه رسیده که دمشق را به تشکیل منطقه مستقل کردنشین ترجیح می‌دهد.

در ماه ژوئیه، اردوغان از اسد دعوت کرد تا یک سفر رسمی به استانبول داشته باشد. او همچنین پیشنهاد میانجی‌گری روسیه و عادی‌سازی کامل روابط دیپلماتیک میان دو کشور را مطرح کرد. اگرچه اسد خواستار خروج نیروهای ترکیه از سوریه است، اما برای یک دیدار مقدماتی آماده است و می‌خواهد اقتصاد سوریه را از طریق ازسرگیری تجارت با ترکیه احیا کند.

اندیشکده غربی: زمان خروج آمریکا از سوریه فرا رسیده است درگیری پلیس یونان با مهاجران سوری

مسئله کردها

اسد به دنبال مقابله با کردهای تحت حمایت آمریکا در شمال شرق سوریه است و امید دارد که در مذاکره با کردهای سوریه، از تهدید حمله ترکیه استفاده کند. اسد تاکید دارد که اجازه نخواهد داد کردهای این منطقه نیروی نظامی مستقل خود را حفظ کنند؛ شرطی که با وجود حمایت‌های نظامی آمریکا محقق نخواهد شد.

بااین‌حال، به گزارش کویینسی، واشنگتن نمی‌تواند نیروهای خود را تا ابد در سوریه نگه دارد و به کردها اطلاع داده که از ایجاد یک دولت مستقل حمایت نخواهد کرد. باتوجه‌به انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا و روی کار آمدن یک دولت جدید در ایالات متحده در سال ۲۰۲۵، زمان خروج نیروهای آمریکایی از سوریه نزدیک‌تر شده است.

اندیشکده غربی: زمان خروج آمریکا از سوریه فرا رسیده است کردهای سوریه

انتخاب‌های حیاتی برای واشنگتن

با ادامه درگیری‌ها در غزه، سیاست و اعتبار ایالات متحده در غرب آسیا با سرعت فراوانی رو به افول است. از زمانی که واشنگتن در اواخر سال ۲۰۱۴ حمایت تسلیحاتی از کردهای سوریه را آغاز کرد، نارضایتی ترکیه از ایالات متحده تشدید شده است. ایجاد یک منطقه خودمختار به رهبری کردها در شمال شرق سوریه و ایجاد نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) که به تجهیزات آمریکایی مسلح هستند، تنش‌ها را بیش‌ازپیش تشدید کرده است.

به گزارش اندیشکده آمریکایی، ایالات متحده این فرصت را دارد که میانجی‌گر یک توافق مطلوب بین دولت سوریه و نیروهای دموکراتیک سوریه باشد، توافقی که به کردها تا حدی خودمختاری دهد و در عین حال، حاکمیت سوریه را احیا کند. کردهای سوریه که زندگی تحت حاکمیت دولت سوریه را به حکومت ترکیه ترجیح می‌دهند، ممکن است با چنین شرایطی موافقت کنند.

همچنین کاهش تحریم‌ها علیه سوریه می‌تواند به احیای اقتصاد این کشور کمک کرده و ضمن تشویق برخی از پناهجویان سوری به بازگشت به خانه، از افزایش نرخ مهاجرت آن‌ها به اروپا جلوگیری کند. این در حالی است که اروپا در حال حاضر شاهد افزایش بحران پناهجویان و قدرت‌گرفتن جریان‌های راست افراطی است.

اندیشکده غربی: زمان خروج آمریکا از سوریه فرا رسیده است نظامیان آمریکایی در سوریه

همسو شدن با متحدان

بسیاری از متحدان اروپایی ایالات متحده نیز مشتاق ازسرگیری روابط دیپلماتیک با دمشق و لغو تحریم‌ها هستند. هشت کشور اتحادیه اروپا اخیراً پیشنهاد تجدید روابط دیپلماتیک با دولت اسد را مطرح کرده و اذعان داشتند آسیب سیاست‌های کنونی غرب برای غیرنظامیان سوری بیشتر از آسیب ادعایی دولت سوریه برای آن‌هاست. اروپا خواستار سیاستی است که موجب قطع جریان پناهجویان سوری و بازگشت آن‌ها به سوریه شود.

به گزارش این اندیشکده، اگر ایالات متحده به مقاومت در برابر این فرایند عادی‌سازی روابط ادامه دهد، با خطر به حاشیه رانده شدن در منطقه مواجه خواهد بود، زیرا تلاش‌های اردوغان برای آشتی با اسد و بیرون راندن نیروهای آمریکایی از شمال شرق سوریه در دست انجام است و کشورهای حاشیه خلیج فارس و همچنین اروپا با آن همسو هستند.

اندیشکده آمریکایی در انتهای مقاله خود خروج ایالات متحده از سوریه را موجب بهبود شرایط اقتصادی سوریه و کاهش تنش‌های منطقه‌ای دانسته و از واشنگتن می‌خواهد با تحقق این امر، به بهبود بحران پناهجویان که گریبان اروپا را گرفته، کمک کند.

انتهای پیام

نظر شما