شناسهٔ خبر: 67943166 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

چرا بورس برای دولت جدید فرش قرمز پهن کرد؟ چرا بورس برای دولت جدید فرش قرمز پهن کرد؟

بازار سرمایه در روز جاری سرخپوش شد در حالی که پیش از این بازار سرمایه در واکنش به انتخابات ریاست‌جمهوری و تغییر دولت سبزپوش می‌شد در روز جاری در استقبال از دولت جدید فرش قرمز پهن کرد و بیش از ۲۹ هزار واحد منفی شد و در محدوده دو میلیون و ۱۳۱ هزار واحد قرار گرفت. نظرات مختلفی درباره عدم استقبال

صاحب‌خبر -

بازار سرمایه در روز جاری سرخپوش شد در حالی که پیش از این بازار سرمایه در واکنش به انتخابات ریاست‌جمهوری و تغییر دولت سبزپوش می‌شد در روز جاری در استقبال از دولت جدید فرش قرمز پهن کرد و بیش از ۲۹ هزار واحد منفی شد و در محدوده دو میلیون و ۱۳۱ هزار واحد قرار گرفت.

نظرات مختلفی درباره عدم استقبال بازار سرمایه از رییس جمهور جدید مطرح است. برخی معتقد هستند که بازار سرمایه به دنبال متغیرهای واقعی و اثرگذار بر اقتصاد است تا چشم‌انداز اقتصادی بازار سرمایه تغییر کند و به راحتی خوش‌بین نخواهد شد. برخی هم سرخ‌پوشی بازار سرمایه را شکست گمانه‌زنی‌ها از معاون اولی علی طیب نیا وزیر اقتصاد دولت اول روحانی دانستند.

او که پیشتر به عنوان معاون اقتصادی تیم انتخاباتی پزشکیان، وعده کاهش مداخله در بازار سرمایه، حرکت به سمت تک‌نرخی کردن ارز و حذف قیمت‌گذاری دستوری را داده بود. این استاد اقتصاد دانشگاه تهران باعث افزایش امیدواری میان سهامداران و صاحبان سرمایه نسبت به تیم رییس‌جمهور منتخب شده بود ولی با عدم پذیرش معاون اولی ازسوی او این امید کمرنگ شد.

گرمای  هوا بی‌سابقه است و بنا بر گفته مدیرعامل شرکت توانیر، مصرف برق از بدترین سناریوی پیش‌بینی شده عبور کرده است به همین خاطر باتوجه به تعطیلی به‌وجود آمده به خاطر تعطیلات ناشی از گرمای هوا بورس تحت تأثیر هیجانات منفی قرار گرفته است.

مسعود پزشکیان از پیش از انتخابات ریاست جمهوری وعده دیدار با اهالی بازار سرمایه در تالار بورس را داده بود ولی این وعده دیدار تا‌کنون محقق نشده و به تاخیر افتاده است. تاخیری که باعث شده تا برخی تصور کنند بازار سرمایه همچنان در اولویت نیست.

علاوه بر موارد فوق احتمال تشدید درگیری نظامی میان لبنان و اسرائیل بالا رفته است اتفاقی که سطح ریسک‌های ژئوپلتیک در منطقه را بالا برده است. برخی تصور می‌کنند این تحولات در افزایش فشار فروش در معاملات روز جاری بی‌تاثیر نبوده است چرا که بازار سرمایه ذاتا بازاری ریسک‌گریز است.

اثرات تعطیلی صنایع به خاطر افزایش مصرف برق دارد هویدا می‌شود. فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن اعلام کرده است که به دلیل اجرای برنامه‌های پایداری برق شبکه‌های خانگی، تولید شرکت‌های سیمان شرایط مناسبی ندارد و طی بیست روز اخیر با افزایش ۸۰ تا ۹۰ درصدی به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

بازار ارز در خلاف جهت بورس حرکت کرد

بازار ارز هم برخلاف انتظارات در روز جاری خلاف جهت بازار سرمایه با افزایش قیمت مواجه شد. در روز جاری قیمت دلار وارد کانال ۵۹ هزار تومان شد، قیمت درهم هم هم‌جهت با دلار رشد کرد ولی تتر پایین‌تر از دلار تهران معامله شد و در لحظه نگارش این گزارش پشت درب کانال ۵۹ هزار تومانی و در محدوده ۵۸ هزار و ۹۰۰ تومان معامله می‌شود.

حباب سکه امامی در روز جاری همچنان در محدوده ۲۰ درصدی ایستاد ولی حباب سکه گرمی به ۷۳ درصد رسید.

علیرغم رشد قیمت طلای آب شده حباب طلای آب شده در روز جاری کاهش یافت و به ۸۴ هزار تومان رسید.

علیرضا شاه میرزایی معاون وزارت صمت در امور تجارت و خدمات گفت: پرونده سکه ثامن و مواردی از این دست در دولت‌های گذشته موجب شد صاحبان آن با خالی فروشی موجب ضرر و زیان مردم شوند؛ بنابراین تجارت الکترونیکی و خرید و فروش الکترونیکی طلا ممنوع است.

البته خبر توقیف نفتکش در خلیج فارس هم از توجه برخی تحلیلگران بازار ارز در روز‌ جاری دور نماند.

IMG_20240729_171627_209

بررسی روند ورود و خروج پول حقیقی در بازار سرمایه و بازار ارز  نیز حاوی نکاتی است. در سه روز معاملاتی گذشته میزان خروج پول حقیقی از بازار سهام و حق تقدم روند صعودی داشته به طوری که میزان خروج پول حقیقی از بازار سرمایه در روز جاری به بالاترین سطح از بیست و یکم خرداد ماه رسید.

در نقطه مقابل در همین مدت خروج پول حقیقی از صندوق‌های طلا متوقف شده و ورود پول حقیقی به صندوق‌های طلا صعودی شده و در روز جاری به بالاترین سطح از دهم تیرماه رسیده است که نشان می‌دهد معامله‌گران در سه روز معاملاتی قبل نسبت به بازار طلا امیدوارتر بوده اند.

IMG_20240729_171630_775

منبع: ecoiran-68282

نظر شما