شناسهٔ خبر: 67941098 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

تاکید اژه‌ای بر کمک قوه قضائیه به رئیس‌جمهور/ روایت پاد از دیدگاههای رییسی

هر روز اخبار فراوانی در رسانه‌ها منتشر می‌شود که دنبال کردن آن‌ها ـ حتی برای آنانی که اهل مطالعه اخبار هستند ـ کار دشواری است. بسته خبری ـ تحلیلی الف، با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل‌های صورت گرفته در این زمینه، مخاطبان خود را از مهم‌ترین وقایع روز آگاه می‌کند.

صاحب‌خبر -

تاکید اژه‌ای بر کمک قوه قضائیه به رئیس‌جمهور

غلامحسین محسنی اژه‌ای در نشست شورای‌عالی قوه قضاییه، ضمن اشاره به برگزاری مراسم تنفیذ رئیس‌جمهور، جناب آقای پزشکیان در روز گذشته، اظهار کرد: همانطور که رهبری معظم فرمودند امروز اولویت با مسائل اقتصادی است و در این مسیر، همه قوا و ارکان نظام باید به دولت یاری رسانند؛ در همین راستا، قوه قضاییه نیز باید به دولت کمک کند.

رئیس قوه قضاییه با تشریح مصادیق کمک دستگاه قضا به دولت، گفت: کمک قوه قضاییه به دولت در حوزه مسائل اقتصادی و معیشتی، با صرفِ حرف زدن، میسر و ممکن نمی‌شود؛ ما باید در عمل به دولت کمک کنیم تا دولت بر مسائل و مشکلات اقتصادی و معیشتی فائق آید؛ ما بعنوان قوه قضاییه در برخی از حوزه‌های مرتبط با امر اقتصاد، مأموریت قانونی و مشخص داریم؛ علاوه بر آنها، باید در حوزه‌هایی که مستقیماً نیز مسئولیت نداریم، به دولت یاری رسانیم. 

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: یکی از نمود‌ها و جلوه‌های مهم کمک قوه قضاییه به دولت در حوزه مسائل اقتصادی، تأمین امنیتِ سرمایه‌گذاریِ سالمِ اقتصادی است. در این راستا نباید محدودیت‌های بلاوجه و غیرضروری برای فعالانِ سالمِ حوزه‌یِ اقتصاد ایجاد کنیم. بعضاً درخصوص محدودیت‌های غیرضروری که از ناحیه دستگاه قضایی یا ضابطین درقبالِ فعالان اقتصادی اِعمال می‌شود، گلایه وجود دارد. 

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه با اشاره به مصادیق دیگری از کمک قوه قضاییه به دولت در حوزه مسائل اقتصادی، گفت: مسئولان قضایی در شورا‌هایی نظیر «شورای عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴»، «شورای رقابت»، «شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی»، «شورای عالی اقتصاد مقاومتی» و ... عضویت دارند؛ فلذا ضروری است مسئولان ذیربط قضایی که در این قبیل شورا‌ها عضویت دارند، تمام همت خود را معطوف کنند تا منشاء‌اثر باشند و با ایده و راهکار‌های ناظر بر برون‌رفت از مشکلات اقتصادی، در شورا‌های مزبور حضور به هم رسانند. 

***

روایت پاد از دیدگاههای رییسی

سکینه سادات پاد، دستیار ویژه رئیس جمهور سابق (شهید رئیسی) در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی گفتگویی با خبرآنلاین داشته که بخش‌هایی از آن را می‌خوانید: 

-مشی فکری من با کلیت آنچه که دولت سیزدهم و بعضی از همکاران در دولت سیزدهم داشتند و می‌گفتند، متفاوت بود ولی این تفاوت نگاه با شخص آقای رئیس جمهور نبود و اگر در جاهایی فشارهایی به ایشان وارد می شد و باعث می‌شد با من وارد گفتگو شوند، نوع گفتگوی ایشان از جنس مخالفت یا مغایرت با نگاه من نبود...

-[در پاسخ به این پرسش که گزینه پیشنهادی خانم علم الهدی بودید؟] در کنار اسم من برای این مسئولیت، اسم ۸ خانم دیگر هم مطرح بود و بررسی کرده بودند، با ما از نزدیک مصاحبه کردند.  بنابراین نه بنده پیشنهاد خانم علم‌الهدی نبودم. شاید ایشان هم جزو کسانی بودند که از ایشان هم نظر خواستند و رد نکرده و موافق بوده، آن هم بر حسب تخصص، وگرنه اینکه فکر کنیم ما یک رابطه رفاقتی داشتیم و داریم و این رفاقت بیاید اولویت قرار بگیرد به هیچ وجه این طور نبود چون جنس شخصیت آقای رئیس جمهور شهید این مدلی نبود.

ضمن اینکه خانم دکتر علم الهدی در ابتدای دولت سیزدهم خودشان هم به بنده این موضوع را گفتند که حضرت آقا نهی کرده بود که خانواده آقای رئیس جمهور مداخله‌ای در کارهای آقای رئیس جمهور داشته باشند.

- من هر توئیتی که می‌زدم قطعاً یک تماس بعدش داشتم. یک تماس که می‌گویم منظورم از اولین تماس است. از داخل دولت تماس داشتند. خب من تا الان نمی‌گفتم، بنای من هم بر این بود که برای مردم کار کنم. نمی‌خواستم حاشیه‌سازی ایجاد شود. خود آقای رئیس جمهور را بعضی‌ها خیلی تحت فشار قرار می‌دادند و حتی ایشان یک تعبیری به من گفتند، گفتند آقای فلانی به من زنگ زده و گفته ته‌تغاری دولت‌تان را جمع کنید! این ماجرا برمی گردد به آن آن توئیت من در مورد حجاب.

- فشارهای این چنینی به شخص آقای رئیس جمهور هم خیلی زیاد بود و حتی به ایشان گفته بودند پاد را اصلاً عزل کنید! به هر حال تعابیر مختلفی به کار می‌برند؛ اینکه به آقای رئیسی می گفتند ایشان چه نسبتی با دولت دارد؟ یا من را منتسب به طیف‌های سیاسی مختلف می‌کردند. حتی بدتر از اینها را بگویم، فحش‌هایی به من می‌دادند. 

 -ایشان به من گفتند در این سمت قرار بگیرید چون من می‌خواهم کار واقعی بشود، یک شمشیرزن میدان می‌خواهم. در واقع می‌خواستند یک آدمی که چابک باشد و بتواند برای مردم کار واقعی بکند، در این مسئولیت قرار گیرد....من گفتند بینی و بین‌الله حقوق مردم برای من اصالت دارد.

- هیچ کس این را باور نمی‌کند که من بدون ریالی فقط با نیروی ساعتی کار را می‌گرداندم... مکانی هم که به ما داده بودند و هنوز هم در اختیار من است، مکان بسیار کوچکی است که امکان حضور نداشتند. متاسفانه متناسب با جایگاه و اهمیت آن و با حجم سنگین ماموریت، من پشتیبانی نشدم و مورد بی‌مهری قرار گرفتم.

-در دولت مثلاً افرادی داشتیم مثل آقای ضرغامی که شبیه‌تر به من حرف می‌زد و راحت بود، حریت فکری داشت و حرفش را هم می‌زد، ایشان هم وزیر بود. شاید طبیعتاً در موضوعاتی که من مداخله می‌کردم یا حرف می‌زدم توقع این بود وزیر ارشاد هم بیاید.

مثلاً در بحث خبرنگاران و وضعیت همکاران شما در اعتراضات سال ۱۴۰۱، که من تلاش‌هایی داشتم، این هم‌افزایی‌ها باید بیشتر بود. ببینید افراد در دولت به چند طیف تقسیم می‌شدند. بعضی‌ها سکوت می‌کردند. یعنی در خلوت و شاید من را جایی می دیدند، به من می‌گفتند چقدر عالی!‍ چقدر توئیت خوبی زدی! چقدر کار ما را راحت کردی! 

 من بر اساس قانون اساسی و اسلام حرف می‌زدم. به ویژه در درون نهاد ریاست جمهوری افرادی بودند که بیشترین چالش را من با اینها داشتم. حالا اسم‌شان را نمی‌آورم.

 

***

دو ویژگی مشترک شهید رئیسی و پزشکیان از نگاه مخبر

به گزارش فارس،‌ محمد مخبر، سرپرست سابق ریاست جمهوری در اولین جلسه هیئت دولت چهاردهم گفت: شهید رئیسی دو ویژگی برجسته داشت، نخست اینکه محور حل مسائل کشور را مردم می‌دانست و دوم اینکه نسبت به تدابیر رهبر انقلاب مقید بود.

وی افزود: هر دوی این ویژگی‌ها در برادر عزیزم آقای پزشکیان هم وجود دارد، سابقه ایشان موید این موضوع است.در هر کجا که خدمت کنیم، به پیروی از سخنان رهبر معظم انقلاب با تمام توان در‌ خدمت دولت هستیم.

***

توصیه رئیس دفتر رئیس‌جمهور به مسئولان جدید

به گزارش ایسنا، محسن حاجی‌میرزایی رئیس دفتر رئیس جمهور  در اولین جلسه هیات دولت پس از مراسم تنفیذ با حضور مسعود پزشکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران برگزار شد با گرامیداشت یاد شهدای خدمت، گسست تجارب و تدابیر مسئولان در دولت‌های مختلف را از معضلات نظام اداری کشور عنوان و اظهار کرد: دانش اداره کشور که در نتیجه مواجهه مسئولان با وضعیت‌های مختلف و اتخاذ تدابیر متفاوت به دست می‌آید، سرمایه گرانبهایی است که نسبت به ثبت و انتقال این دانش اهتمام لازم وجود نداشته است.

رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان این‌که «مسئولان جدید باید بدانند مسئولان قبلی در مواجهه با یک موضوع چرا و چگونه به یک تدبیر خاص رسیده و آن را اجرا کرده‌اند»، افزود: آشنایی با چرایی و چگونگی اتخاذ تصمیمات، تدابیر و اقدام مسئولان در مواجهه با مسائل مختلف، دانشی ناب، حقیقی و بسیار مفید در مدیریت است که حتما در این دولت به آن توجه می‌شود.

***

گرانیگاه مراسم تنفیذ از دیدگاه روزنامه جوان

جوان نوشت: «در جایگاه یکی از حاضران مراسم تنفیذ و یک روزنامه‌نگار که به دنبال دریچه‌های خاص برای نگریستن به وضع واقع است، گمان می‌کنم اشاره رهبر انقلاب به گفت‌وگوی اخیر خود با رئیس‌جمهور که در آن دکتر پزشکیان به ایشان درباره حضور بی‌ثمر برخی افراد در نظام بروکراتیک کشور سخنانی گفته‌اند، گرانیگاه این مراسم بود.

مهم آن است که بدانیم وقتی یک رئیس‌جمهور دقایقی را با رهبری می‌گذراند، از میان تمامی آنچه می‌تواند به آن فکر کند و دغدغه‌اش باشد، چه چیز در ذهن دارد و چه‌چیزی را بر زبان می‌آورد. معتقدم دکتر پزشکیان به مسئله مهمی اشاره کرده است و شاهد این اهمیت، یادآوری آن در کلام رهبری‌معظم در مراسم تاریخی و پرنفوذ تنفیذ است...

گمان می‌کنم اگر رئیس‌جمهور همین یک فقره یعنی کوچک‌کردن و چابک‌کردن دولت را به پیش ببرد، کاری کارستان و انقلابی بزرگ در موفقیت دولت‌های پس از انقلاب کرده است. با تأکید زیاد ایشان بر «حق و عدل» به‌نظر می‌رسد که تاب تحمل این ناحقی و بی‌عدالتی را در دولتی‌های بی‌کار و بی‌ثمر نداشته باشد. بسیاری از نهاد‌ها و سازمان‌های دولتی عملاً بی‌ثمر و بدون خروجی مفید هستند. عصر هوش مصنوعی است و جهان به‌سرعت به سمت حذف‌های بزرگ حرکت می‌کند. امید آنکه گزینش افراد کابینه با این دغدغه رئیس‌جمهور هماهنگ باشد و یک دولت جهادی و ضد تنبلی و بی‌کاری و بی‌ثمری را شاهد باشیم.»

***

نگاه متفاوت رسانه اصولگرا به معاون اولی عارف

مشرق نوشت: «درباره معنای معاون اولی عارف باید دانست که روسای جمهور همواره نسبت به اجرائیات دولتی صاحب دو نگاه متفاوت هستند. یک نگاه معتقد به ایفای نقش اصلی توسط شخص رئیس جمهور و مدیریت میدانی و مبرّز او در همه امور است و معاون اول را در جایگاه یک قائم مقام اداری می بیند.

و دیدگاه دیگر بیشتر نگاه گفتمانی و راهبردی به رئیس جمهور دارد و معتقد است باید در اجرائیات دولتی نقش بسیار پررنگی را به معاون اول داد و رئیس جمهور نیز در کنار وظایف خود حافظ گفتمان جمهور باشد.

درباره نگاه اول می توان به معاون اولی مرحوم حبیبی که یک چهره دانشگاهی و بی حاشیه بود در دولت مرحوم هاشمی اشاره کرد. مثال بارز نگاه دوم نیز معاون اولی اسحاق جهانگیری در دولت شیخ حسن روحانی است.

در مثال اول؛ مرحوم حبیبی بیشتر تشخّص اداری به دولت می داد و با حضور در مراسم، سخنرانی های دانشگاهی، فعالیت های رسانه ای و... به نمایه اداری و بروکرات دولت تبدیل شده بود. رئیس جمهور هاشمی و مردان کابینه اش نیز بعنوان لوکوموتیو دولت سازندگی شناخته می شدند.

در مثال دوم اما این اسحاق جهانگیری بود که بخش اعظم اجرائیات را بر عهده داشت و روحانی در نزد مردم بیشتر به عنوان رئیس جمهوری شناخته میشد که مدافع نگاه برجامی دولت، پاسخگویی به منتقدان و پیشران پروژه های دیپلماتیکش بود.

در بحث آقای عارف با توجه به مزاج سیاسی او و سوابقش به نظر می رسد که عملا با "حبیبیزاسیون دولت چهاردهم" مواجه هستیم و اجرائیات دولتی را به جای ساحت معاون اولی در ساحت رئیس جمهور و کابینه خواهیم دید.

این گزاره به این معناست که رئیس جمهور پزشکیان عزم خود را جزم کرده است تا بعنوان یک رئیس جمهور اجرایی و سازنده ظاهر شود.»

***

گزارش ظریف درباره آخرین مراحل معرفی گزینه‌های کابینه

محمدجواد ظریف، رئیس شورای راهبری دولت چهاردهم در توییتی نوشت: «سلام دوستان

جز گزارش‌هایی که اینجا پیرامون شورای راهبری می‌دهم و نیز مصاحبه‌های تصویری، هیچ مصاحبه‌ای نکرده‌ام و خبر ارائه سه گزینه برای هر وزارت کاملا نادرست است. برای هر دستگاه لااقل ۸ نامزد تعیین شده و به رئیس‌جمهور محترم تقدیم شده است.

قرار است امروز صبح این گزینه‌ها را با معاون اول محترم بررسی کنیم و احتمال دارد در این مرحله تعداد کاهش یابد. پس از مراسم تحلیف، بررسی نهایی گزینه‌ها را در حضور رئیس‌جمهور محترم خواهیم داشت. به فضاسازی‌ها توجه نکنید.»

***

روایت عضو شورای راهبری از بررسی گزینه‌ها

علی تاجرنیا، عضو شورای راهبری دولت چهاردهم  که در یک پیام توییتری از معاون اولی محمدرضا عارف خبر داده بود، در رابطه با فرآیند بررسی اعضای پیشنهادی برای کابینه چهاردهم در گفتگو با مهر بیان کرد: روال کار ما در شورا پس از بررسی تمام گزینه‌های معرفی شده در کمیته‌ها این‌گونه بود که در ابتدای مطرح شدن موضوع، جمع ۵ نفره اعتبارسنجی که به قید قرعه برای کارگروه‌های ۵ گانه تعیین شدند، روند بررسی و امتیازدهی به گزینه‌های پیشنهادی هر وزارت یا سازمان را راستی آزمایی کرده و بعد از رفع اشکالات احتمالی شورا، با حضور رئیس کمیته مربوطه وارد دستور می‌شد. مسئول کارگروه توضیحاتی در مورد روند بررسی کاندیداها و چگونگی امتیاز دهی ارائه می‌کرد و در مورد هر یک از کاندیداهایی که حداقل امتیاز لازم را کسب کرده‌اند (معمولاً بین ۱۰ تا ۱۵ نفر) در حد یک دقیقه برای هر کاندیدا مطالبی بیان می‌شد.

وی ادامه داد: اعضای شورا چنان‌چه سوال یا ابهامی در مورد روند بررسی و امتیاز دهی یا در مورد کاندیداها داشته باشند، از رئیس کمیته سوال می‌پرسیدند و پاسخ دریافت می‌کردند. بعد از خروج رئیس کمیته، افراد نقطه نظراتشان را در مورد روند کار بیان می‌کردند. اگر در مورد کاندیدایی نظر منفی ارائه شود، یکی از اعضای جلسه در دفاع از کاندیدای مزبور صحبت می‌کرد. پس از اعلام کفایت مذاکرات توسط رئیس جلسه، از اعضا می‌خواستند اسامی کاندیداهای مورد نظر خود را در برگه‌ای بنویسند.

تاجرنیا افزود: چنان‌چه کاندیداها همه مرد و بالای ۵۵ سال باشند، اعضا می‌توانند فقط نام سه نفر را روی برگه بنویسند. ولی اگر در بین کاندیداهای اعتبارسنجی شده، فرد «زیر ۵۵ سال» و یا «زن» باشد، افراد می‌توانستند نام ایشان را به عنوان نفر چهارم یا پنجم بنویسند. در جلسات نخست، فقط کاندیداهای اعتبارسنجی شده از طرف کمیته‌ها در شورا مورد بحث قرار می‌گرفتند. ولی از چند جلسه قبل به این طرف، اسامی افرادی که عمدتاً معرفی شده از طرف برخی چهره‌های جریان اعتدال و اصولگرا بودند به سفارش دفتر رئیس جمهور به کاندیداهای قبلی اضافه شده و در انتخابات شرکت داده شدند.

وی گفت: آرا اخذ شده توسط یکی از دبیران کارگروه و یک نفر از اعضا قرائت شده و نتایج آن در اختیار رئیس شورا قرار می‌گرفت تا به اطلاع رئیس جمهور محترم برسد. نتایج در جلسه اعلام نمی‌شد. بنابراین ما به عنوان اعضا از افراد منتخب پیشنهادی و ترتیب آرای ایشان خبر نداریم. احتمالاً عصر امروز آخرین جلسه شورای راهبری برگزار شود و وزرای پیشنهادی کمیته‌ها و شورا قبل از مراسم تحلیف در اختیار رئیس جمهور قرار بگیرد.

تاجرنیا بیان کرد: طبق قرار قبلی و مطابق اختیارات، رئیس جمهور می‌تواند از بین کاندیداهای پیشنهادی هر وزارتخانه یا خارج از آن، فرد مورد نظر خود را انتخاب کند. بر اساس گفته رئیس جمهور محترم، ایشان فرد پیشنهادی را پس از مشورت با بزرگان و چهره‌های برجسته مورد نظر نهایی کرده و به مجلس معرفی خواهند کرد و بدین شکل مأموریت بنده و جمع دیگری از اعضای شورای راهبری پایان خواهد یافت.

 

 

نظر شما