شناسهٔ خبر: 67940831 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

سناریوسازی جدید صهیونیست‌ها

پشت پرده جنجال‌سازی صهیونیست‌ها در مورد حادثه «مجدل‌ شمس» چیست؟

رژیم اشغالگر قدس در سال ها و دهه های اخیر نشان داده که همزمان با برگزاری رویدادهای مهم در جهان نظیر بازی‌های جام جهانی فوتبال و یا بازی های المپیک که به نحو گسترده ای توجه افکار عمومی جهان را به سمت خود جلب می کنند، تجاوزات و برنامه های تروریستی خود را به پیش می برد.

صاحب‌خبر - گروه بین الملل جهان‌نیوز: به تازگی شاهد وقوع یک حادثه امنیتی قابل تامل در عمق اراضی اشغالی بوده‌ایم. در این راستا، بر اثر برخورد موشک به شهرک مجدل شمس در جولان اشغالی، دست کم 14 صهیونیست کشته و چندین تن دیگر زخمی شده اند. رویدادی که با بازتاب های گسترده منطقه ای و بین المللی همراه شده و رژیم صهیونیستی مدعی شده که حزب الله لبنان در پسِ این حمله بوده است.

این در حالی است که مقاومت اسلامی لبنان به طور رسمی شلیک موشک به مجدل شمس را رد کرده و آن را ناشی از خطای سامانه های پدافند هوایی صهیونیست ها و شلیک اشتباه موشک ضدهوایی این رژیم ارزیابی کرده است. با این همه، رژیم صهیونیستی بر روایت ادعایی خود در مورد شلیک موشک از سوی حزب الله تاکید دارد و مقام های ارشد سیاسی و نظامی این رژیم نیز از انجام حمله گسترده و بزرگ به لبنان به تلافی حمله به مجدل شمس خبر می دهند. حزب الله هم هشدار داده که به هرگونه تجاوز صهیونیست ها به لبنان، پاسخ درخور و مناسبی خواهد داد.

رویداد امنیتی مجدل شمس به قدری مهم بوده که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی سفر خود به آمریکا را نمیه کاره رها کرد و به اراضی اشغالی بازگشت. از این رو، در تحلیل رویداد امنیتی مذکور و سناریوسازی‌های صهیونیست ها با محوریت آن، توجه به 5 نکته ضروری به نظر می رسد.

یک: صهیونیست ها و توسل به یک نقشه تکراری؟
رژیم اشغالگر قدس در سال ها و دهه های اخیر نشان داده که همزمان با برگزاری رویدادهای مهم در جهان نظیر بازی های جام جهانی فوتبال و یا بازی های المپیک که به نحو گسترده ای توجه افکار عمومی جهان را به سمت خود جلب می کنند، تجاوزات و برنامه های تروریستی خودش را به پیش می برد. به عنوان مثال می توان به تجاوز رژیم اشغالگر قدس در سال 2006 میلادی به لبنان و جنگ با حزب الله اشاره کرد.

در آن سال، شاهد برگزاری جام جهانی فوتبال در آلمان بودیم. در سال 2014 میلادی و تجاوز صهیونیست ها به غزه نیز شاهد سناریوی مشابهی بودیم. اکنون نیز برخی از صاحب نظران بر این باورند که صهیونیست ها با سناریوچینی حادثه مجدل شمس بر آن هستند تا در بحبوحه برگزاری بازیهای المپیک پاریس، برنامه حمله به لبنان که در ماه های اخیر به کرات بر آن تاکید داشته اند و تهدیدات مختلفی را با محوریت آن مطرح کرده اند، عملیاتی سازند.

دو: رژیم اشغالگر قدس و صحنه سازی عامدانه در مجدل شمس؟
یکی از نکاتی که از همان نخستین ساعات وقوع حادثه امنیتی مجدل شمس در جولان اشغالی مورد اشاره شماری از نشریات و رسانه های اسرائیلی نظیر اسرائیل هیوم بود این مساله بوده است که این رویداد، کار خودِ ارتش اسرائیل است. این قبیل رسانه ها نیز به صراحت روایت حزب الله لبنان در مورد شلیک سامانه های پدافندی صهیونیست ها را تایید کردند(فراموش نکنیم در بحبوحه جنگ غزه نیز صهیونیست ها به بیمارستان المعمدانی غزه حمله موشکی کردند و آن را به گردن حماس انداختند).

در این نقطه، اینطور به نظر می رسد که اسرائیل به نوعی با دو محرک قابل تامل نیز در این رابطه رو به رو است. اول اینکه این رژیم با انجام مانور گسترده در مورد حادثه مجدل شمس به نوعی در عرصه بین المللی دست به مظلوم نمایی زده و سعی داشته تا حدی وجهه جنایتکار خود را که در ماه های اخیر به واسطه ارتکاب به جنایت و نسل کشی در نوار غزه مخدوش شده ترمیم کند.

از سوی دیگر، رژیم اشغالگر قدس با تکیه بر حادثه امنیتی مجدل شمس و مانور رسانه ای و تبلیغاتی با محوریت آن، این امکان را می یابد تا زمینه را برای تشدید فشارهای بین المللی به حزب الله لبنان جهت عقب نشستن از مرزهای مشترک میان لبنان و فلسطین اشغالی فراهم کند. درخواستی که صهیونیست ها درماه های اخیر به هر نحو ممکن سعی در عملیاتی کردن آن داشته اند با این حال، با سد محکم مقاومت لبنان رو به رو شده اند.

سه: توطئه پنهان صهیونیستها علیه حزب الله لبنان
یکی دیگر از نکاتی که به نظر می رسد در تحلیل واقعه امنیتی مجدل شمس باید به آن توجه داشت این است که رژیم اشغالگر قدس با معرفی کردن حزب الله البنان به عنوان مقصر این حادثه، به نوعی سعی دارد تا بهانه لازم برای انجام یک توطئه بزرگ علیه حزب الله را فراهم سازد و این توطئه نیز چیزی جز تلاش برای وارد آوردن ضربات جدی و گسترده به زیرساخت های حزب الله لبنان نیست.

در عین حال، صهیونیست ها بر آن هستند تا با حمله به زیرساخت های لبنان و سخت تر کردن زندگی برای مردم این کشور، به نوعی مردم لبنان را نیز رو در روی حزب الله قرار دهند. سناریویی که آن هم به هیچ عنوان تازه نیست و در سال های اخیر بارها و بارها شاهد اجرایی شدن آن از سوی صهیونیست ها بوده ایم.

چهار: هراس صهیونیست ها از افشای واقعیت های مجدل شمس
یکی از نکات قابل تامل پس از وقوع حادثه امنیتی مجدل شمس این بوده که در مراسم تدفین کشته شدگان این حادثه، وابستگان قربانیان، یک وزیر صهیونیست که قصد شرکت در مراسم تدفین را داشته به این مراسم راه نداده‌اند و علیه وی و دولت نتانیاهو شعار داده اند. البته که برخی منابع نیز از هراس برخی از افراد آگاه و شاهدان عینی از بازگو کردن واقعیت های ماجرای مجدل شمس(از ترس دستگاه های امنیتی صهیونیست ها) خبر می‌دهند. در این چهارچوب، اینطور به نظر می رسد که حتی افکار عحومی مجدل شمس نیز روایت های ادعای رژیم اشغالگر قدس در مورد رویداد امنیتی اخیر در این منطقه را باور نکرده اند و رژیم صهیونیستی و شلیک موشک از سوی سامانه های پدافندی این رژیم را عامل وقوع انفجار در مجدل شمس می دانند.

در این چهارجوب، صهیونیست ها از همان نخستین ساعات پس از حادثه امنیتی مجدل شمس، با انجام تبلیغات گسترده مبنی بر اینکه این رویداد کار حزب الله لبنان است، سعی داشته اند تا به نوعی خود را از انتقادات جدی و  گسترده افکار عمومی در عمق اراضی اشغالی دور کنند و در عین حال، از فضای بحران برای خود فرصت بسازند و یک حمله گسترده علیه لبنان و زیرساخت های این کشور را در دستورکار داشته باشند.

پنج: رژیم صهیونیستی و تلاش برای ایجاد شکاف در محور مقاومت
در نهایت باید گفت که منطقه مجدل شمس در جولان اشغالی واقع شده و این منطقه در ماه های اخیر که شاهد اوج گیری جنگ غزه و تشدید فضای درگیری و تنش میان حزب الله لبنان و رژیم صهیونیستی بوده ایم، صحنه درگیری دو طرف نبوده است. دلیل این مساله نیز این است که ساکنان منطقه اشغالی مجدل شمس عمدتا شهروندان سوری حامی نظام سیاسی سوریه و محور مقاومت هستند و حمله به این منطقه اساسا در راستای منافع حزب الله لبنان و محور مقاومت نیست. با این حال، صهیونیست ها از نسبت‌دادن حمله به مجدل شمس به حزب‌الله لبنان سود می برند و از این رهگذر و انجام تبلیغات پیرامون آن می توانند به زعم خود، زمینه را برای جذب هر چه بیشتر مردم این منطقه در ساختارهای حکمرانی اراضی اشغالی فراهم کنند.

به بیان ساده تر، رژیم اشغالگر قدس اگر بتواند روایت ادعایی خود در مورد حادثه امنیتی مجدل شمس را جا بیندازد، منافع زیادی را از این موضوع کسب می کند اما حمله به منطقه مذکور هیچ دستاورد و نفعی را برای حزب الله لبنان و محور مقاومت ندارد. اساسا به همین دلیل است که بسیاری از صاحب نظران حمله به مجدل شمس را توطئه صریح و آشکار خودِ صهیونیست ها ارزیابی می کنند.

نظر شما