شناسهٔ خبر: 67940585 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

حجم تجارت خارجی ۴ ماهه امسال ۵۱ میلیارد دلار شد

رئیس کل گمرک ایران، با بیان اینکه ارزش تجارت خارجی با احتساب نفت در ۴ ماهه ابتدایی سال جاری به ۵۱ میلیارد دلار رسیده است، گفت: حجم تجارت غیرنفتی در ۴ ماهه به ۳۶ میلیارد دلار و به وزن ۶۰ میلیون تن رسید.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - طبق گزارش روابط عمومی گمرک ایران، محمد رضوانی‌فر، معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران امروز دوشنبه در مراسم بهره‌برداری از دستگاه‌های آشکارساز گمرک، گفت: در ۴ ماه امسال صادرات غیرنفتی به ۱۷.۵ میلیارد دلار و واردات به ۱۸.۵ میلیارددلار رسید که تراز غیرنفتی منفی یک میلیارددلار است، اما با احتساب درآمد نفتی ۴ ماهه به ۵۱ میلیارد دلار رسید که ۱۴.۸ میلیارد دلار مثبت شد. 

رئیس کل گمرک ایران، بیان کرد: حجم تجارت غیرنفتی در ۴ ماهه به ۳۶ میلیارد دلار و به وزن ۶۰ میلیون تن رسید.

وی از واردات ۸۰۰ میلیون دلار شمش طلا برای رفع تعهد ارزی خبر داد که با این مسئله تراز تجاری غیر نفتی ۴ ماهه فقط ۲۰۰ میلیون دلار منفی است.

رضوانی‌فر، افزود: ۱۹ میلیون تن صادرات پتروشیمی به ارزش ۷.۷ میلیارددلار بوده که ۷درصد وزنی و ۱۰ درصد ارزشی رشد داشته است.

به گفته رئیس کل گمرک ایران، در ۴ ماهه از رقم ۱۸.۵ میلیارد دلار واردات کل، سهم ۲۵ قلم کالای اساسی به وزن ۸.۳ میلیون تن و ارزش ۵.۹ میلیارددلار بود که از نظر وزن ۷۵ درصد و ارزش ۳۲ درصد سهم داشته است؛ بنابراین گزارش رضوانی فر در این مراسم ابعاد توسعه گمرک هوشمند را تبیین کرد. وی سامانه‌ها و نرم افزار‌ها و استقرار ابزار‌های نوین و تجهیزات کنترلی پیشرفته را دو بازوی  گمرک در استقرار گمرک هوشمند برشمرد که به گفته وی مراحل پیشرفت این پروژه با حمایت و همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری دنبال شده است.

معاون‌ وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران از افزایش آشکارساز‌های چمدانی در گمرکات کشور با بهره‌برداری از دستگاه‌های آشکارساز جدید در آستانه مراسم اربعین خبر داد که به گفته وی همگی تولید داخل هستند.

همچنین در این مراسم با مشارکت ۳ مجموعه بزرگ سرمایه گذار قرارداد ساخت ۱۲ دستگاه آشکارساز جدید دیگر به امضا رسید.

رئیس کل گمرک در پایان از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای تجهیز گمرکات به ابزار‌های کنترلی پیشرفته حمایت کرد و گفت: الان که شرکت‌های دانش بنیان توانا شده‌اند باید تجهیز در گمرکات به این شرکت‌ها واگذار شود و سهم بخش خصوصی را افزایش بدهیم.

انتهای پیام/

نظر شما