شناسهٔ خبر: 67940041 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

چرا آیفون‌های ۱۴ قادر به ساخت ایموجی‌های شخصی‌ نیستند/رابطه حجم آب بدون درآمد و فروریزش‌های تهران

رقیه‌السادات حسینی

سرویس علم و فناوری ایسنا امروز میزبان اخبار قابل توجهی در حوزه‌های مختلفی از جمله فضا، علم پزشکی، فناوری، هوش مصنوعی، دانش‌بنیان و انرژی بوده است که در اینجا نگاهی به گزیده‌ای از این اخبار خواهیم انداخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، امروز در سرویس علم و فناوری درمورد نشت آب دلیل ۳۰ درصد از فروریزش‌های تهران و جزئیات ۱۰ فرونشست پایتخت از سال ۹۶ و نقش استفاده از فناوری «نانوحباب» در کاهش ۵۰ درصدی مصرف برق تصفیه‌خانه‌های کشور خواندیم، همچنین درباره تفاوت‌های اساسی مغز ورزشکاران المپیکی با افراد معمولی آموختیم و شاهد کاهش ۵۸ درصدی درد آرتروز زانو و بازسازی غضروف‌ها با یک درمان جدید بودیم. همچنین از انجام یک آزمایش انفجار دیگر درباره بخشی از پروژه ساخت جایگزین «ایستگاه فضایی بین‌المللی» خبردار شدیم. در ادامه به خلاصه‌ای از این اخبار و چندین خبر جالب دیگر می‌پردازیم که برای مطالعه نسخه کامل آنها می‌توانید روی تیتر آبی رنگ خبر کلیک کنید.

نشت آب دلیل ۳۰ درصد از فروریزش‌های تهران/جزئیات ۱۰ فرونشست پایتخت از سال ۹۶

بر اساس مطالعات محققان حوزه مخاطرات، در سطح شهر تهران از سال ۹۶ تاکنون ۱۰ فروریزش مهم از شهران تا میدان حر و سه راه خیام رخ داده که عمده دلیل این پدیده‌ها نشت آب به دلیل فرسودگی خطوط توزیع، عدم خاکریزی صحیح در مسیر لوله‌ها، جنس نامناسب قطعات و اتصالات و لوله‌ها بوده است.

دستور آشپزی نئاندرتال‌ها توسط دانشمندان بازسازی شد

دانشمندان دستور العمل‌های شگفت‌انگیز دقیق آشپزی نئاندرتال‌ها را بازسازی کرده‌اند.

نمایش نوری بی‌نظیر خودروهای تسلا را تماشا کنید

ایلان ماسک، مدیر عامل تسلا و صاحب شبکه اجتماعی ایکس در یک نمایش نوری که به کمک سایبرتراک‌ها انجام شد، شرکت کرد. او یک ویدیوی کوتاه از این رویداد منتشر کرده است.

حمایت از برندسازی و سرمایه‌گذاری خطرپذیر تیم‌های دانشگاهی حوزه کاتالیست در مرکز نوآوری

مدیرعامل یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه نفت و گاز، تبدیل بذر علم به نهال را از ماموریت‌های این شرکت دانست و گفت: در این راستا در مرکز نوآوری سعی در جذب، توسعه، توانمندسازی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و نخبگان، توسعه کسب و کارهای نوپا، برندسازی و سرمایه‌گذاری خطرپذیر، کارآفرینی و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و خلاق داریم.

تفاوت‌های اساسی مغز ورزشکاران المپیکی با افراد معمولی

مطالعات جدید حاکی از تفاوت‌های اساسی مغز ورزشکاران نخبه با مغز افراد معمولی است.

تولید مایع منعقدکننده آلایندگی پساب صنعتی در کشور

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان، ماده منعقدکننده آلایندگی پساب صنعتی را به صورت مایع به تولید رساند که قادر به حذف ۸۰ درصدی آلاینده‌ها است.

کاهش ۵۸ درصدی درد آرتروز زانو و بازسازی غضروف‌ها با یک درمان جدید

آزمایش‌های یک درمان با سلول‌های بنیادی برای آرتروز به طور قابل توجهی درد و عملکرد زانو را بهبود بخشیده است.

فعلا منتظر «هوش اپل» نباشید!

طبق گزارشات، ویژگی «هوش اپل»(Apple Intelligence) که به تازگی معرفی شده و قرار است آیفون‌ها و آیپدها را به هوش مصنوعی مجهز کند، ممکن است حتی تا ماه اکتبر و با نسخه iOS ۱۸.۱ نیز در دسترس عموم قرار نگیرد.

آزمایش انفجار ماژول «سیرا اسپیس» انجام شد

ماژول بادی شرکت «سیرا اسپیس» که بخشی از پروژه ساخت جایگزین «ایستگاه فضایی بین‌المللی» است، یک آزمایش انفجار دیگر را پشت سر گذاشت.

مصرف برق تصفیه‌خانه‌های کشور با فناوری «نانوحباب» ۵۰ درصد کاهش می‌یابد

بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که در صورت پیاده‌سازی فناوری نانوحباب در تصفیه‌خانه‌های کشور، مصرف برق در این تصفیه‌خانه‌ها ۵۰ درصد کاهش می‌یابد.

همزیستی متخصصان پزشکی با حوزه مهندسی زمینه‌ساز اتفاقات بسیار خوبی شده است

رئیس بنیاد ملی نخبگان گفت: همزیستی متخصصان پزشکی با حوزه مهندسی زمینه‌ساز اتفاقات بسیار خوبی شده است که نمود آن را در توسعه محصولات پیشرفته پزشکی و تامین نیاز کشور به اقلام پرکاربرد سلامت مشاهده می‌کنیم.

روش ساده و ارزان محققان کشور برای تبدیل پلیمر به گرافیت

محققان دانشگاه علم و صنعت موفق به ارائه روشی نوآورانه برای تبدیل پلیمر به گرافیت شدند؛ این فرآیند در دمای پایین انجام شده و محصول به وجود آمده از کیفیت بالاتری نسبت به گرافیت‌های رایج برخوردار است.

تقویت پوشش نقاط کور با آنتن‌های بومی ایرانی

متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان موفق به تولید آنتن‌های ریپیتر و BTS شدند که در زمینه پوشش‌دهی نقاط کور و ضعیف کاربرد دارند.

گردش مالی در علم بیوتکنولوژی با گردش مالی نفت برابری می‌کند

رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری با بیان اینکه امروزه گردش مالی در علم بیوتکنولوژی با گردش مالی نفت برابری می‌کند، گفت: با توجه به ظرفیت‌های خاص پژوهشگاه در تمامی حوزه‌های بیوتکنولوژی در راستای تجاری‌سازی علم و پژوهش و فناوری گام‌های بزرگی را برداشته‌ایم.

گامی در مسیر بسترآفرینی و ایجاد اشتیاق در نسل جدید برای ورود به عرصه ادبیات

نخستین نشست شورای ادبی بنیاد ملی نخبگان با هدف بسترآفرینی و ایجاد اشتیاق در نسل جدید برای قدم گذاشتن به عرصه ادبیات با حضور اعضای این شورا برگزار شد.

سیاستگذاران می‌توانند نامزد دریافت جایزه روستاآزاد شوند

اندیشه‌ورزان و سیاست‌گذاران می‌توانند نامزد دریافت جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد شوند.

انتهای پیام

نظر شما