شناسهٔ خبر: 67939139 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری همدان خبر داد

ضرورت تخریب و نوسازی پاساژ قدس همدان برای حفظ جان و مال مردم

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری همدان گفت: حفظ جان و مال شهروندان برای شهرداری همدان مهم است و تخریب و نوسازی پاساژ قدس برای این امر بسیار ضروری است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از همدان، سید صادق پورسینا امروز _دوشنبه هشتم مرداد_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: قدمت بهره برداری از پاساژ قدس قریب به چهل سال می‌رسد که با توجه به عمر ساختمان این پاساژ در سنوات گذشته و در مقاطع مختلفی تعمیراتی در قسمت‌هایی انجام شده اما تأثیری در ایمنی ساختمان نداشته است.

وی با بیان اینکه حفظ جان و مال شهروندان برای شهرداری همدان مهم است افزود: عدم ایمنی جان و مال شهروندان محترم اعم از بهره برداران و عموم رهگذران را تهدید می‌کند.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری همدان از ورود جدی شهرداری همدان به این موضوع خبر داد و ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ جلسات کارشناسی و تخصصی متعددی با حضور مسئولین و صاحب نظران تشکیل و مشاوری ذی‌صلاح برای ارزیابی ایمنی در برابر حریق و پایایی سازه‌ای مجتمع انتخاب شد.

پورسینا اضافه کرد: مشاور پس از بررسی میدانی و کارشناسی صراحتاً اعلام کرد مقاوم سازی به دلیل وضعیت موجود ساختمان و برآورد هزینه به صرفه و صلاح شهرداری نیست و مقاوم سازی و ایمن سازی مورد نظر محقق نمی‌گردد و تخریب و نوسازی آن را پیشنهاد نموده است.

وی با بیان اینکه کلیه مراکز تجاری- اداری - تجمعی و غیره به طور دائم در حال پایش ایمنی قرار دارند که به عنوان نمونه از سال ۱۳۹۶ تا سال جاری پاساژ مذکور ۹ بار مورد پایش ایمنی در حوزه مقاومت ساختمان در برابر حریق قرار گرفته و هر بار نتیجه عدم ایمنی این پاساژ به سایر مراجع ذیصلاح منعکس گردیده که در سال ۱۴۰۳ و بر اساس نظریه مشاور طی چندین جلسه برای تعطیلی و تخلیه مجتمع برگزار شده خاطرنشان کرد: غالب بهره برداران از صاحبان حق سرقفلی مجتمع تجاری می‌باشند و تجدید بنا، تخریب و تخلیه بنا مستلزم تعطیلی محل و ایجاد وقفه و دارای تبعات اجتماعی است.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری همدان ادامه داد: با توجه به عدم ایمنی بنای مذکور و در صورت عدم اصلاح آن بروز هر گونه صدمات جانی و خسارات مالی به بهره برداران، مشتریان، رهگذران و عموم مردم دور از ذهن نیست.

پورسینا عنوان کرد: طبق نظر مشاور مقاوم سازی و بازسازی این پاساژ به لحاظ فنی و مالی به صرف و صلاح شهرداری نیست و عدم اقدام به موقع و در صورت بروز حوادث احتمالی خسارات جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت که در صورت وقوع حادثه تبعات مالی و اجتماعی و غیره در سطوح استانی و ملی را نمی‌توان نادیده گرفت و همه باید کمک کنند این موضوع حل شود.

وی با اشاره به بند ۱۴ از ماده ۵۵ قانون شهرداری در خصوص رفع خطر از بناها یادآور شد: رفع خطر از محله‌های مهم و پاساژها که محل تردد و مراجعین عموم مردم می‌باشند ابتدا بر عهده مالک و در صورت عدم اقدام به موقع از سوی مالک بر عهده شهرداری‌ها می‌باشد که این مهم می‌تواند مسئولیت شهرداری را مضاعف کند.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری همدان با اشاره به اهمیت پیشگیری از وقوع حوادث یادآور شد: حوادث ناگواری نظیر ساختمان پلاسکو و متروپل آبادان نشان داد نباید غفلت کرد و همه اعم از شهروندان، کسبه و بهره برداران و مسئولان باید همه کمک کنند تا این موضوع حل شود.

نظر شما