شناسهٔ خبر: 67937361 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

رییس کل گمرک ایران :

اعلام میزان فروش نفت در ۴ ماه امسال/افزایش ٧٣ درصدی درآمد گمرکی

رییس کل گمرک ایران : رییس کل گمرک ایران گفت: در ۴ ماه اول امسال میزان فروش و صادرات نفت به ١۵.٧ میلیارد دلار رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمدرضا رضوانی‌فر در مراسم افتتاح دستگاه‌های آشکارساز  و امضای قرارداد ١٢ دستگاه آشکارساز کامیونی و امضای تفاهم‌نامه ساخت اولین آشکار سازی ریلی با‌اشاره به تجارت خارجی کشور در ۴ ماه اول امسال اظهار داشت: تا پایان تیر ماه ۱۸.۵میلیارد دلار کالا وارد شده که ۶درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است و میزان صادرات هم در این مدت ۸درصد رشد کرده است. 

وی با بیان اینکه تراز تجاری بدون نفت ۱میلیارد دلار منفی است، تاکید کرد : البته باید توجه داشت که امسال ۸۰۰میلیون دلار شمش طلا وارد شده است و با لحاظ کردن صادرات نفت به میزان ۱۵.۷میلیارد دلار مجموع تجارت خارجی کشور  ۵۱ میلیارد دلار است. براین اساس با احتساب نفت تراز تجاری  ۱۴.۸میلیارد دلار مثبت است.

رییس کل گمرک ایران ادامه داد : در این مدت ۷.۷میلیارد دلار محصولات پتروشیمی صادر شده است.باید توجه کرد که در این مدت  متوسط هر تن کالای صادراتی ۴درصد رشد کرده است. همچنین از کل واردات ۱۸.۵میلیارد دلاری ۶میلیاردد دلار مربوط به ورود کالای اساسی به کشور است. البته متوسط قیمت هر تن کالای اساسی به  ۱۵۴۶دلار کاهش یافته است.

رضوانی‌فر همچنین درباره بزرگترین شرکای تجاری ایران در ۴ ماه اول امسال گفت: بزرگترین مقاصد صادراتی ایران به ترتیب کشورهای چین، عراق، امارات، ترکیه، افغانستان، پاکستان، هند بوده و بزرگترین شرکای وارداتی کشورهای امارات، چین، ترکیه، آلمان و هند بوده و به طور مجموع در این مدت سه کشور چین، امارات و ترکیه از بزرگترین شرکای ایران بودند.

وی با اشاره به افزایش درآمدهای گمرک در ۴ ماه اول امسال نسبت به سال گذشته اظهارداشت: در حالی که میزان درآمدهای گمرک در ۴ ماه اول سال گذشته ٢٣ همت بوده این عدد امسال به بیش از ۴٠ همت رسید و رشد ٧٣ درصدی را تجربه کردیم. همچنین در این مدت ٣٠ همت درآمد حاصل از مالیات ارزش افزوده بود که در مجموع درآمد گمرک به ٧١ هزار میلیارد تومان رسید. 

رییس کل گمرک ایران از افزایش ۵٩ درصدی ترانزیت در ۴ ماهه اول امسال خبر داد و گفت: میزان ترانزیت کشور در این مدت ٧.۶ میلیون تن بوده که یکی از دلایل افزایش ترانزیت، توسعه زیرساخت‌‌هایی مانند آشکارسازی ها بود و تمایل شرکت‌های بزرگ حمل و نقلی از کشورهای همسایه برای ترانزیت از مسیر ایران افزایش یافت و همین اقدامات انجام شده در ٢٠ ماه گذشته باعث جهش ترانزیت شد . 

رضوانی‌فر تاکید کرد: هر تن ترانزیت درآمد ١٠٠ دلاری برای کشورمان دارد و با این روند احتمالا تا پایان سال هدف ترانزیت ٢۵ میلیون تنی محقق خواهد شد و اهداف کمی برنامه هفتم قابل دسترسی خواهد بود .

وی ادامه داد: در این مدت ۴٠ دستگاه آشکار سازی چمدانی ۴٠ خریداری شد و امروز هم قرارداد ١٢ دستگاه آشکارساز کامیونی منعقد می‌شود که اثرات آن را در جهش درآمدهای گمرک می‌بینیم. همچنین در ۴ ماه اول امسال کشف مواد مخدر ١۵٠ درصد و کشف پیش‌سازها ٩ برابر افزایش یافت و تشکیل پرونده  قاچاق انسان از ١٠٩۵ مورد به ١۵٣ مورد کاهش پیدا کرد. 

 

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما