شناسهٔ خبر: 67936763 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

هشدار هواشناسی درباره رگبار و تندبادهای لحظه‌ای در سمنان

سمنان - ایرنا - اداره‌کل هواشناسی سمنان برای امروز و فردا (هشتم و نهم مرداد ۱۴۰۳) در ارتفاعات و نواحی شمالی نسبت به بارش رگباری پراکنده گاهی رعدوبرق و تا جمعه به دلیل وزش باد شدید و تندبادهای لحظه ای و گردوخاک در غالب نقاط به ویژه نواحی شرق و جنوب استان هشدار زرد اعلام کرد.

صاحب‌خبر -

مدیرکل هواشناسی سمنان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: هشتم و نهم مرداد ۱۴۰۳ کاهش نسبی دما و از روز چهارشنبه افزایش نسبی دما و ماندگاری هوای گرم تا اواسط هفته آینده پیش‌بینی می‌شود.

ایرج مصطفوی افزود: کاهش نسبی کیفیت هوا و دید افقی، احتمال خسارت ناشی از باد، اختلال در تردد و آتش‌سوزی در عرصه‌های مرتعی و جنگلی از جمله مخاطرات پیش بینی شده هواشناسی این استان در اثر این سامانه طی سه روز آینده است.

وی به توصیه های مهم و پیشگیرانه در برابر باد شدید این روزها اشاره و تاکید کرد: محکم کردن سازه های موقت و تابلوهای تبلیغاتی، احتیاط در عبور از ساختمانهای نیمه‌کاره و درختان خشک، استحکام و ترمیم سقف و سازه‌های گلخانه‌ای، خودداری از توقف و پارک خودرو در زیر درختان خشک و فرسوده و ساختمانهای نیمه‌کاره، تمهیدات لازم برای پیشگیری از خسارت‌های احتمالی ناشی از وزش باد شدید است.

وی اضافه کرد: کمینه و بیشینه دمای هوای سمنان برای امروز هشتم مرداد ۱۴۰۳ به ترتیب ۲۸ و ۴۰ درجه سانتیگراد است.

موج گرمای دیگری برای هفته آینده

مصطفوی افزود: امروز و فردا (هشتم و نهم مرداد ۱۴۰۳) دمای هوای بین سه تا پنج درجه کاهش و از روز چهارشنبه دمای هوا افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: ماندگاری هوای گرم تا اواسط هفته آینده ادامه خواهد داشت و وزش باد شدید و گرد و خاک در اواخر هفته آینده نیز جزو پیش‌بینی‌های هواشناسی است.

به گفته مدیرکل هواشناسی سمنان، گرمترین نقطه سمنان طی ۲۴ ساعت گذشته حسینان دامغان با دمای ۴۴ درجه سانتیگراد و خنکترین نقطه سمنان منطقه پرور در مهدیشهر با دمای ۱۴ درجه سانتیگراد بود.

به گزارش ایرنا، اداره کل هواشناسی استان ۹ ایستگاه سینوپتیک، ۱۵ ایستگاه اقلیم‌شناسی و ۵۰ ایستگاه باران‌سنجی در نقاط مختلف دارد.

سامانه هواگوی ۱۳۴ آماده ارایه اطلاعات هواشناسی و پیش‌بینی‌های جوی سمنان در تمامی اوقات شبانه روز است؛ علاوه بر این، برای اطلاع از آخرین وضعیت آب و هوایی شهرهای ایران، کاربران باید پیامکی حاوی پیش شماره شهر مورد نظر را به شماره ۲۰۱۳۴ ارسال کنند تا در کمتر از چند ثانیه اطلاعات مورد نیاز را دریافت کنند.

برای استعلام شرایط جوی در ۴۸ یا ۷۲ ساعت آینده باید این اعداد نیز به همراه پیش شماره برای سامانه ارسال شود، یعنی برای اطلاع از آب و هوای سمنان طی ۴۸ ساعت و ۷۲ ساعت آینده باید به ترتیب کدهای ۲۳۴۸ و ۲۳۷۲ را ارسال کرد، همچنین می‌توان به جای پیش شماره، نام شهر مورد نظر را به انگلیسی برای سامانه پیامکی سازمان هواشناسی پیامک کرد.

نظر شما