شناسهٔ خبر: 67935087 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شاتا | لینک خبر

معاون تجارت و خدمات وزارت صمت اعلام کرد؛

حفظ دارایی‌های مردم با ایجاد سندباکس‌های تخصصی شبکه اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران

معاون تجارت و خدمات وزارت صمت با بیان اینکه سامانه هوشمند معاملات فلزات گرانبها باعث می‌شود تبادلات مبتنی بر طلا در کشور توسعه پیدا کند، گفت: ایجاد سندباکس‌های تخصصی سبب تضمین کافی برای حفظ دارایی‌های مردم است.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت صمت، «علیرضا شاه‌میرزایی» معاون تجارت و خدمات وزارت صمت، در نشست خبری رونمایی از اولین شرکت پذیرش‌شده در سندباکس تخصصی صنعت، معدن و تجارت، با بیان اینکه نخستین سامانه هوشمند معاملات و انبارداری فلزات گرانبها به پشتوانه یک بانک رونمایی شده تا بر آن و اجرای قوانین مربوط بر آن، نظارت داشته باشد، اظهار کرد: یکی از اتفاقاتی که در گذشته رخ داد و منجر به مشکلات می‌شد، این بود که به‌طور مثال در انبار یک مجموعه یک کیلوگرم طلا وجود داشت اما دو کیلوگرم اعلام می‌شد؛ بنابراین برای رفع چنین موضوعاتی علاوه بر نظارت خودِ سامانه، ناظری نیز بر موجودی‌ها نظارت می‌کند.

وی با بیان اینکه عملیات خرید و فروش طلا در این بستر، با نظارت مرکز توسعه تجارت الکترونیکی انجام می‌شود، افزود: با توجه به تصمیم‌ گیری در دولت های گذشته که اساسا هر گونه فعالیت در تجارت الکترونیکی را در حوزه طلا ممنوع کرده بود و علی‌رغم اینکه استقبال خوبی هم آن زمان صورت گرفت همان موقع هم اعلام کردیم که این ممنوعیت راه درستی نیست که اصل موضوع مبادلات را متوقف کند.

معاون تجارت و خدمات وزارت صمت، اضافه کرد: ایجاد سندباکس‌ در حوزه فلزات گرانبها می‌تواند ریسک‌هایی که در چنین معاملاتی وجود دارد را کاهش دهد تا تجربه‌های گذشته همچون پروژه سکه ثامن که در حقیقت خالی‌فروشی انجام می‌شد و همین موضوع اعتماد مرم را سلب کرده بود، دیگر اتفاق نیفتد.

حفظ دارایی‌های مردم با ایجاد سندباکس‌های تخصصی

وی در ادامه خاطرنشان‌کرد: در مسیر معاملات برای خریدار یا فروشنده، پیامک فعال‌سازی ارسال می‌شود و همین پیامک باعث می‌شود، سکو نتواند خالی‌فروشی انجام دهد. نگهداری طلا در یک انبار صرفاً با اجازه پلتفرم قابل بازگشایی و برداشت نیست و بانک ناظر نیز بایستی آن را تایید کند. به این شکل جز سامانه و مردم یک ناظر سوم دیگر نیز وجود دارد که بر فرآیند نظارت خواهد کرد.

شاه‌میرزایی تاکید کرد: ایجاد سندباکس‌های تخصصی سبب تضمین کافی برای حفظ دارایی‌های مردم است؛ ابعاد این موضوع بسیار وسیع‌تر از آنچه که تصور می‌کنیم، است؛ چراکه سامانه هوشمند معاملات فلزات گرانبها باعث می‌شود تبادلات مبتنی بر طلا در کشور توسعه پیدا کند. در حقیقت بهترین اقدامی که می‌توان در حوزه مقابله با تورم و رکود انجام داد، ایجاد همین سندباکس‌ها است.

وی ادامه داد: کارکرد اصلی طلا در تاریخ، پشتوانه خرید و اعتبار بوده است. برخی بر این باور هستند که پول کشور مبتنی بر طلا شود که این از نظر ما این یک نگاه کاریکاتوری است. شاید در گذشته به این شکل بود اما اکنون این نظریه طرفداری ندارد. سامانه‌ای که امروز افتتاح شد، می‌تواند بستری را فراهم کند تا افرادی که قصد خرید اعتباری طلا دارند، از طلایی که در انبار هوشمند دارند به عنوان وثیقه استفاده کنند و علاوه بر حفظ دارایی خود بتوانند خریدهای روزانه خود را هم انجام دهند.

معاون تجارت و خدمات وزارت صمت همچنین گفت:‌ این مدل می‌تواند برای اقتصاد بسیار مفید باشد؛ چراکه تمام آنچه که در مباحث پولشویی و شفافیت اطلاعات، به آن نیاز داریم، توسط این سامانه‌ عیان است. حل مشکل نگهداری طلا و عدم فروش عیارهای تقلبی از جمله مهمترین ویژگی‌های انبارهای هوشمند است؛ اما آنچه در حقیقت مهم است این است که دولت بدون کمک سکوها و بخش خصوصی نمی‌تواند شفافیت ایجاد کند و بایستی همکاری دوطرفه وجود داشته باشد.

انتهای پیام/

نظر شما