شناسهٔ خبر: 67934387 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مشهد قطب «گیم‌سنترها» در کشور/ نخستین بازیگاه ویژه بانوان+ فیلم

مشهد-ایرنا- بازیگاه (گیم سنتر) به عنوان محلی برای گذراندن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان به سرعت در مشهد در حال گسترش است، این کلانشهر با برخورداری از ۵۰۰ گیم‌نت، اکنون قطب و بیشترین تعداد این مراکز را در کشور دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، گیم سنترها از یک سو درآمدزا و اشتغال‌زا برای ایام فراغت هستند و از سوی دیگر می‌توانند به صنعتی پیش رو در بستر پرورش هوش و استعداد جوانان تبدیل شوند.

در مواجهه با بازیگاه‌ها یا گیم‌سنترها به عنوان یک تفریح مدرن برای کودکان و نوجوانان امروز به واژه‌ای با عنوان «سواد رایانه‌ای» بر می خوریم، سواد رایانه ای علم و توانایی شخص برای استفاده از رایانه ها و فناوری موثر است، همچنین به سطحی اطلاق می‌شود که به راحتی بعضی افراد می‌توانند از برنامه‌های رایانه ای و قابلیت های آن استفاده کنند.

عنصر ارزشمند دیگر سواد رایانه‌ای شناخت چگونگی کار و عمل با رایانه‌ها است، چنانچه در سال ۲۰۰۵ داشتن مهارت های پایه رایانه‌ای یک دارایی با ارزش در کشورهای توسعه یافته محسوب می‌شد و امروزه سواد رایانه‌ای به جزو لاینفک زندگی امروزی تبدیل شده است و بازی‌ها نیز به همین سمت سوق یافته‌اند.

کودکان و نوجوانان امروزی در اوقات فراغت خود وقت بسیار زیادی را به انجام بازی‌های رایانه‌ای در گوشی‌های تلفن همراه و بازیگاه‌ها اختصاص می‌دهند و روز به روز بر اشتیاق آنان در این حوزه افزوده شده است، تا آنجا که حتی بزرگسالان هم به این موضوع تمایل نشان داده‌اند و حضور آنان را در بازیگاه‌ها می‌توان مشاهده کرد.

متناسب با افزایش استقبال کودکان و نوجوانان از بازی‌های رایانه‌ای، بازی‌سازها نیز دست به کار شده‌اند و بازی های زیادی در حال ساخت است تا آنجا که مسوول امور پلتفرم‌های بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای از ساخته شدن پنج هزار بازی ایرانی توسط نخبگان بومی خبر داد که در پلتفرم‌ های(سکو) مختلف قابل دسترسی است.

به گفته «محمد فاضلی» ۳۴ میلیون نفر در کشور بازی های یارانه ای انجام می‌دهند و سه هزار و ۵۰۰ بازی‌ساز فعال در کشور وجود دارد که در قالب ۵۰۰ تیم از ۲۶ استان فعالیت می‌کنند.

۳۴ میلیون نفر در کشور بازی های یارانه ای انجام می‌دهند و سه هزار و ۵۰۰ بازی ساز فعال در کشور وجود دارد که در قالب ۵۰۰ تیم از ۲۶ استان فعالیت می‌کنندوی معتقد است: بازی می‌تواند ذهنیت نوجوانان و جوانان را تحت تاثیر قرار دهد، لذا باید مراقبت کرد این تأثیرپذیری مغایر با فرهنگ کشور نباشد.

در این راستا مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز این سوال را مطرح ‌می‌کند که با وجود بیش از ۳۰ میلیون بازی کننده در کشور، چقدر از این ظرفیت در حوزه بازی‌سازی و هدایت بازی‌کنندگان به سمت بازی‌های خوب استفاده شده است؟

محمدحسین زاده در این باره گفت: صنایع خلاق و فرهنگی در حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یک بخش تازه نفس است، قبل از اینکه وزارتخانه بخواهد اقدام متمرکزی در این زمینه انجام دهد، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی یک مجموعه متمرکز برای این بخش تشکیل داد و ارتباطات گسترده‌ای را با مجموعه های مختلف گرفت تا رشد و توسعه و توجه رسانه فرهنگی به این موضوعات رقم بخورد.

وی اظهار کرد: بخش بازی‌های رایانه‌ای به عنوان بخشی از صنایع فرهنگی و خلاق باید بیش از گذشته مورد توجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گیرد، در این بخش باید بستر قانون گذاری و حمایت مجلس شورای اسلامی فراهم شود، زیرا هم اقتصاد فرهنگ از حوزه صنایع خلاق و فرهنگی به درآمد و اشتغال دست می‌یابد و هم درآمد ملی کشور را افزایش می‌دهد و به صادرات اقلام فرهنگی کمک شایانی می‌کند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: در بخش بازی های رایانه‌ای سال‌های طولانی مصرف کننده بوده‌ایم و بازی های مختلفی که در سایر کشورها تولید می‌شد را از سکوهای مختلف چه از طریق تلفن همراه یا از طریق کنسول‌های بازی مورد استفاده قرار می‌دادیم.

وی افزود: امروز به همت جوانان خوش فکر و با استعداد ایرانی، بازی های متعددی چه در سطح تلفن همراه یا در سطح کنسول های بازی در حال تولید است و در کنار آن بازی کننده‌ها و بازیگرانی در سنین کودک، نوجوان یا بزرگسال در این بازیها شرکت می‌کنند.

حسین زاده اظهار کرد: تولید بازی های رایانه‌ای می‌تواند برای کشور درآمدزا باشد و هم اکنون شرکت های زیادی در این حوزه فعال بوده و تولیدات مختلف را روانه بازار کرده‌اند، از سوی دیگر اگر بازیها متناسب با فرهنگ بومی ایران باشد، می‌تواند تفریح سالمی برای اقشار نوجوان و جوان به شمار رود.

به گفته وی، از دیدگاه فرهنگی بازیهایی که متناسب با زیست بوم ایرانی – اسلامی باشند قطعا می‌توانند اثرگذاری مثبت فرهنگی هم داشته باشند.

شکل‌گیری نخستین بازیگاه بانوان کشور در مشهد

بر اساس آمار منتشر شده از سوی اتحادیه‌ فروشندگان محصولات فرهنگی، مشهد با برخورداری از ۵۰۰ بازیگاه (گیم نت) بیشترین تعداد این مراکز را در کشور دارد و در حوزه بازی سازی و فیلم رایانه ای هم فعالیت های چشمگیری داشته است. اخیرا این اتحادیه نخستین مجوز بازیگاه ویژه بانوان را در این شهر صادر کرده است که نشان از استقبال رو به افزایش مردم از این حوزه در این کلانشهر دارد.

به سراغ مدیر نخستین بازیگاه ویژه بانوان در مشهد که در خیابان «سجاد» واقع است، رفتیم تا علت راه‌اندازی این مجموعه را جویا شویم.

نجمه قاسم پور از حضور ما استقبال کرد و به معرفی خود، تشریح اهداف و بخشهای مختلف بازیگاه خود پرداخت و گفت: من دارنده مدرک کارشناسی مهندسی "فناوری اطلاعات و ارتباطات" هستم که به اتفاق همسرم در یک شرکت پیمانکاری فعالیت دارم، راه‌اندازی این بازیگاه در واقع شغل دوم من محسوب می‌شود.

به گفته وی، بیشتر هدفم پاسخ به انتظار بانوان این شهر برای داشتن مجموعه‌ای امن و منحصر به خود برای انجام بازی‌های رایانه‌ای و غیر رایانه‌ای بوده است.

بانوان و دختران نمی‌توانند در مجموعه بازیگاه‌های دیگر شهر که همگی به مردان اختصاص دارد، شرکت کنند، در حالی که تمایل زیادی به حضور در گیم نت‌ها دارندوی توضیح داد: ایده راه‌اندازی این بازیگاه از صحبت بین من و خواهرزاده‌ام در ذهنم شکل گرفت، او آرزو داشت که مکانی منحصر به دختران در مشهد ایجاد شود که او و دوستانش بتوانند مانند پسران بازی رایانه‌ای انجام دهند، در واقع همان طور که می‌دانید بانوان و دختران نمی‌توانند در مجموعه بازیگاه‌های دیگر در شهر که همگی به مردان اختصاص دارد، شرکت کنند.

مدیر مجموعه بازیگاه بانوان در مشهد ادامه داد: در کنار آن بانوان زیادی را می‌شناختم که آرزو داشتند در مکانی امن و مختص بانوان بازی‌های رومیزی و فکری مانند شطرنج یا مافیا را انجام دهند، چرا که قبل از آن فقط می‌توانستند این بازی‌ها را در بوستان های ویژه بانوان انجام دهند، برخی از بانوان نیز مایل بودند که دختران خود را در بازیگاهی بفرستند که از امنیت آنجا مطمئن باشند.

وی اظهار کرد: با این تصورات و افکار نخستین بازیگاه ویژه بانوان را در مشهد راه‌اندازی کردم، بخشی از آن را به بازی‌های رایانه‌ای (پلی استیشن) و بخشی دیگر را به فضایی دلچسب برای انجام بازی های رومیزی (شطرنج، تخته نرد، مافیا و ...)، کافی شاپ و محلی برای استراحت بانوان اختصاص دادم، حتی یک سری بازی‌های فکری هم برای خردسالان در نظر گرفتم، در واقع این مجموعه به صورت ۱۰۰ درصد به بانوان اختصاص دارد.

قاسم پور افزود: از هر سنی از بازی‌های این مجموعه استقبال کرده‌اند، مراجعه‌کنندگان ما از سنین ۹ تا ۵۵ سال هستند که اوقات خوبی را در این مجموعه می‌گذرانند، آنچه باعث استقبال بانوان از این مجموعه شده است، در واقع امنیت آن است، والدین با خیال راحت کودکان و نوجوانان شان را به ما می‌سپارند و مطمئن هستند که در آن ساعات بچه‌هایشان مجموعه را ترک نمی‌کنند.

به گفته وی، تلاش ما در مجموعه بازیگاه ویژه بانوان آن بوده که یک محیط امن برای دختران و مادران بوجود آوریم، لذا انتظار حمایت از مسوولان را داریم و امیدواریم در دور بعدی جشنواره بازی‌های رایانه‌ای از این مجموعه برای رقابت بانوان در این عرصه بهره گرفته شود.

نظر شما