شناسهٔ خبر: 67934332 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

قطعی برق صدای باغداران پسته را هم درآورد؛ نگذارید هر چه رشته‌ایم، پنبه شود

رئیس نظام صنفی کشاورزی زرندیه، گفت: در حال حاضر درختان پسته به دلیل بارگیری در شرایطی قرار دارند که نیاز به آب در پروسه معین دارند و چنانچه وقفه‌ای در آبیاری بوجود آید عملیات بارگیری و مغزگیری با اختلال مواجه می‌شود.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: ۲۲ شهریورماه سال گذشته بود که رئیس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان پسته استان مرکزی از اختلال در روند برداشت پسته به دلیل قطعی روزانه برق خبر داد.

محمود بارانی از استاندار مرکزی و فرماندار شهرستان زرندیه خواسته بود از اداره برق بخواهند که قطعی برق در ایام برداشت پسته را متوقف کند و اجازه دهد باغداران با دغدغه کمتری نسبت به برداشت پسته اقدام کنند تا خسارتی متوجه باغات پسته نشود.

به گفته وی، تمامی عملیات فرآوری پسته با دستگاه و به صورت مکانیزه صورت می‌گیرد. این دستگاه‌ها برقی هستند و خاموشی‌های مکرر چند ساعته در چند نوبت موجب توقف فعالیت دستگاه‌های فرآوری شده و در نتیجه سبب ماندگاری بیشتر پسته در پوست تازه خود می‌شود و در نهایت محصول کیفیت خود را از دست می‌دهد. از طرفی قطعی برق منجر به افزایش هزینه‌های پرداختی به نیروی انسانی و سایر زیرساخت‌های لازم برای برداشت و فرآوری پسته خواهد شد و به پسته کاران آسیب جدی وارد خواهد کرد.

پس از گذشت چهار روز از رسانه‌ای شدن این مطالبه پسته‌کاران، رئیس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان پسته استان مرکزی در تماس با خبرنگار ایسنا، ضمن تقدیر از توجه این خبرگزاری به مطالبات و دغدغه‌های پسته‌کاران زرندیه و پیگیری مشکلات آن‌ها اظهار کرد: پیگیری ایسنا در خصوص جلوگیری از خاموشی‌های مکرر باغات پسته نتیجه داد و پس از انتشار این مطالبه پسته‌کاران، بلافاصله در همان روز انتشار خبر، استاندار مرکزی دستور تشکیل جلسه‌ای در شهرستان با حضور رییس اداره برق، جهاد کشاورزی و جمعی از پسته کاران را صادر کرد و در این جلسه مقرر شد برق باغات پسته‌ای که مجهز به ترمینال فرآوری هستند در هنگام برداشت قطع نشود.

امسال نیز به دلیل افزایش محسوس دما و روند افزایشی مصرف برق در کشور، باغات پسته شهرستان زرندیه با قطعی‌های مکرر روزانه برق مواجه هستند و بنا به گفته رئیس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان پسته استان مرکزی، برق منطقه سلطان احمدلو روزانه حدود پنج ساعت قطع می‌شود که موجب بروز اختلال در فرآیند آبیاری باغات با روش‌های نوین آبیاری شده و بدیهی است که اختلال در روند آبیاری باغات منجر به کاهش کیفیت محصول تولیدی خواهد شد.

محمود بارانی با اشاره به اینکه پسته یک محصول کویری است، گفت: محصول پسته به گرمای تا ۵۰ درجه در فصل تابستان نیاز دارد و اینطور نیست که گرمای شدید هوا به این محصول خسارت یا آسیبی وارد کند.

بارانی افزود: از ابتدای فروردین ماه تاکنون چندین مورد بارندگی مناسب در منطقه سلطان احمدلو صورت گرفت که این بارش‌ها اصطلاحا هواشکن نامیده می‌شود و موجب شد که گرمای روز نتواند شوک یا صدمه‌ای به درختان وارد کند. گرم بودن هوا در روز و خنک بودن شب با اختلاف بین ۲۰ الی ۲۵ درجه از ویژگی‌های هوای کویری است.

وی با اشاره به وزش باد در برخی سال‌ها که موسوم به باد «قمرود» است و از سمت استان قم و از جنوب به سمت شمال وزیده می‌شود، گفت: این باد سوزاننده و بسیار شور است و وزش آن به درختان صدمه می‌زند، ولی خوشبختانه تاکنون امسال وزش این باد در منطقه سلطان احمدلو مشاهده نشده است.

رئیس نظام صنفی کشاورزی زرندیه در ادامه به مشکل خاموشی‌های مکرر اشاره کرد و گفت: برای تولید یک محصول کشاورزی باید سه فصل کاشت، داشت و برداشت طی شود. در حال حاضر محصول پسته فصل داشت را طی می‌کند و باید از این مقطع به خوبی مراقبت کرد تا فصل برداشت از راه برسد.

وی با بیان اینکه قطعی برق روزانه موجب خواهد شد که مرحله داشت محصول با اختلال مواجه شود، اظهار کرد: قطعی برق موجب بروز اختلال در فعالیت چاه‌های کشاورزی و نیز شیوه‌های نوین آبیاری که نیازمند برق است خواهد شد و در نتیجه از کیفیت و عملکرد پسته تا میزان ۳۰ درصد کاسته می‌شود و کاهش عملکرد تا این میزان، دسترنج و تلاش باغداران را از بین خواهد برد.

رئیس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان پسته استان مرکزی از استاندار مرکزی و فرماندار شهرستان زرندیه خواست که مانند سال قبل همکاری لازم را در تامین برق مورد نیاز باغات پسته بعمل آورند. قطعی روزانه پنج ساعت برق منطقه سلطان احمدلو موجب وقفه در آبیاری باغات شده و آسیب جدی به محصول وارد می‌کند.

وی بیان کرد: در حال حاضر درختان پسته به دلیل بارگیری در شرایطی قرار دارند که نیاز به آب در پروسه معین دارند و چنانچه وقفه‌ای در آبیاری بوجود آید عملیات بارگیری و مغزگیری با اختلال مواجه می‌شود.

بارانی افزود: اگر شرایط آب و هوایی به گونه‌ای تغییر یابد که شب‌ها نیز مانند روز گرم شود عملیات تخلیه هوای گرم در شب‌ها در نتیجه خنک شدن و کاهش ۲۰ الی ۲۵ درجه‌ای انجام نشده و از طرفی وقفه در آبیاری باغات به دلیل خاموشی‌های روزانه موجب بروز خسارت سنگینی به درختان شده مشکلی نظیر پدیده سوختگی برای پسته ایجاد خواهد شد.

وی بیان کرد: خوشبختانه هوای این منطقه صرفا در طول روز منطقه گرم است که برای درخت بسیار مورد نیاز است و در عوض خنکی شب‌ها موجب تخلیه هوای گرم روز می‌شود و اگر تا ۱۵ مردادماه باد قمرود در سطح درختان پسته نوزد و از طرفی، زهر هوا شکسته شود و خاموشی‌ها به حداقل برسد عملکرد پسته امسال مطلوب خواهد بود.

گفتنی است، قریب به ۸۰ درصد باغات پسته استان مرکزی در زرندیه قرار دارند و از مجموع حدود ۱۲ هزار هکتار باغ پسته موجود در استان، بالغ بر ۱۰ هزار هکتار در این شهرستان قرار دارد که از این میزان نیز هشت هزار هکتار در منطقه سلطان احمدلو و دو هزار هکتار در منطقه خشکرود زرندیه قرار گرفته و دو هزار هکتار از مجموع باغات استان نیز در شهرستان ساوه است.

محموله‌های صادراتی پسته زرندیه از پایانه پسته این شهرستان به کشور‌های اوراسیا، ترکیه، حاشیه خلیج فارس، روسیه و برخی کشور‌های همسایه صادر می‌شود.

طلای سبز از استراتژیک‌ترین محصولات تولیدی شهرستان زرندیه است که بواسطه ارگانیک بودن، با اقبال بالایی از سوی مشتریان اروپایی همراه است و توانسته جایگاه خوبی را در ارزآوری و رونق اقتصادی منطقه کسب کند و پسته‌کاری در زرندیه توانسته برای نزدیک به چهار هزار نفر در منطقه سلطان احمدلو فرصت شغلی مستقیم ایجاد کند.

حالا که طبیعت در سال زراعی جاری تا امروز هوای پسته کاران را داشته و بهترین شرایط تولید را بدون هیچگونه هزینه‌ای برای آنان فراهم کرده تا بهترین محصول را برداشت کنند، همراهی با آنان در خط پایان تولید و چشم پوشی از قطعی برق در این باغات می‌تواند هم از هدر رفت نعمت الهی که در این چند ماه با دست و دلبازی به باغداران عرضه شده خودداری کند و هم بهترین نتیجه را بخش مهمی از اقتصاد کشاورزی شهرستان و استان رقم بزند.

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما