شناسهٔ خبر: 67933669 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

وظایف شورای امنیت کشور (شاک)

حدود اختیارات و وظایف شورای امیت کشور را قانون تعیین می‏‌کند و تشکیلات آن به تصویب شورای عالی امنیت ملی می‌‏رسد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - شورای امنیت کشور با نام اختصاری (شاک) در ۸ شهریور سال ۱۳۶۲ تأسیس شد و پس از بازنگری قانون اساسی در سال ۱۳۶۸ به عنوان یکی از شورا‌های فرعی شورای عالی امنیت ملی در نظر گرفته شد.

بر اساس اصل ۱۷۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، شورای عالی امنیت ملی به تناسب وظایف خود شورا‌های فرعی از قبیل شورای دفاع و شورای امنیت کشور تشکیل می‌‏دهد. 

وظایف شورای امنیت کشور

طبق این اصل مذکور، حدود اختیارات و وظایف شورا‌های فرعی (که شورای امیت کشور یکی از این شوراهاست) را قانون معین می‏‌کند و تشکیلات آن‌ها به تصویب شورای عالی امنیت ملی می‌‏رسد.

شورای امنیت کشور به عنوان شورای فرعی و زیرمجموعه شورای عالی امنیت ملی در حدود قوانین و چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی، وظایفی همچون: تأمین امنیت داخلی کشور، تعیین چهارچوب حفاظت از شخصیت‌ها (به غیر از حفاظت مربوط به شخصیت‌های عالی‌رتبه و طراز اول کشور که به عهده شورای عالی امنیت ملی است)، هماهنگی بین شورای تأمین استان‌ها، هماهنگی بین نیرو‌های انتظامی و امنیتی در تأمین امنیت داخلی کشور و استان‌ها، تعیین چارچوب صدور مجوز حمل و نگهداری سلاح و مهمات و مواد ناریه مجاز (مواد منفجره غیرنظامی) و جمع‌آوری سلاح و مهمات و تجهیزات غیرمجاز و سایر موارد مذکور در قانون یا مواردی که از سوی شورای عالی امنیت ملی بر عهده این شورا گذاشته می‌شود را بر عهده دارد.

همچنین وظیفه شورای امنیت کشور بررسی جریانات و پیش‌آمد‌های عمده و اساسی امنیت داخلی و اتخاذ تصمیمات و تدابیر هماهنگ در جهت پیشگیری و مقابله با مسائل امنیتی است.

طبق قانون تشکیل شورای امنیت کشور به دعوت وزیر کشور دو هفته یکبار الزامی است و جلسات فوق العاده به پیشنهاد وزیر یا یک سوم از اعضای شوری تشکیل می‌شود.

چنانچه موضوع مورد بررسی در جلسه شورا به دستگاه اجرایی خاصی ارتباط داشته باشد دعوت از بالاترین مقام اجرایی مربوط الزامی است.

ریاست شورای امنیت کشور بر عهده چه کسی است؟

به موجب اصل ۱۷۶ قانون اساسی ریاست هر یک از شورا‌های فرعی با رئیس‌جمهور یا یکی از اعضای شورای عالی است که از طرف رئیس جمهور تعیین می‌‏شود؛ بنابراین ریاست شورای امنیت کشور به عنوان یکی از شورا‌های فرعی و زیرمجموعه شورای عالی امنیت ملی با رئیس‌جمهور یا یکی از اعضای شورای عالی امنیت ملی است که توسط رئیس‌جمهور انتخاب می‌شود.

با توجه به تناسب اختیارات وزارت کشور با شورای امنیت کشور، رئیس‌جمهور طی حکمی وزیر کشور را به ریاست شورای امنیت کشور منصوب می‌کند.

اعضای شورای امنیت کشور

طبق ماده ۳ قانون راجع به تعیین وظایف و تشکیلات شورای امنیت کشور، اعضای شورای امنیت کشور از این افراد تشکیل می‌شود:

  • وزیر کشور
  • یک نفر از مشاوران مقام رهبری در شورای عالی امنیت ملی به تعیین آن شورا
  • رئیس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران
  • فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
  • فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران
  • وزیر اطلاعات
  • بالاترین مقام دستگاه موضوع مشورت در جلسه شورا
  • یک نفر از اعضای کمیسیون شورا‌ها و داخلی مجلس شورای اسلامی (در صورت دعوت وزیر کشور)
  • دادستان کل کشور (در صورت دعوت وزیر کشور)

شورای امنیت صرفاً به منظور مشورت در امور امنیتی تشکیل می‌شود و تصمیم گیری در امور مذکور بر عهده وزیر کشور است.

انتهای پیام/

نظر شما