شناسهٔ خبر: 67932676 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: سینماپرس | لینک خبر

کارگردان «ترکش‌های صلح» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

فیلم‌هایی در این سال‌ها تولید شدند که جز «انحطاط فرهنگی» چیز دیگری در چنته نداشتند/ امیدوارم در «دولت چهاردهم» مدیرانی شایسته سکان را در دست بگیرند

سینماپرس: علی شاه حاتمی کارگردان نام آشنای سینمای کشور در خصوص اولویت های فرهنگی و بالاخص سینمایی در دولت چهاردهم با سینماپرس به گفتگو نشست.

صاحب‌خبر -

کارگردان فیلم های سینمایی «آخرین شناسایی» و «تعقیب سایه ها» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: درست است که ما با مدیران اهمال کار در این سال ها روبرو بودیم اما ضربه ای که پلتفرم ها به سینما زدند را هرگز دولت ها و دولتمردان نزدند! پلتفرم ها بزرگترین صدمه را به سینما وارد کردند و اولویت اصلی مدیران سینمایی دولت چهاردهم باید مقابله جدی با این پدیده شوم باشد.

وی در همین راستا ادامه داد: قضیه پلتفرم ها در کشورمان از محل حرفه ای شروع نشده و مجوز آن ها مثل مجوز کبابی و جگر فروشی به کرات صادر شده است و هر شخص و نهادی رسماً یک مجوز گرفته و برای خود یک پلتفرم بالا آورده است. کسانی مجوز پلتفرم گرفتند که اصلاً اهل این حرفه نبودند و شروع کارشان هم با پول های کثیف و بادآورده بوده و به همین علت هم تعادل دستمزد هنرمندان در سینما و تلویزیون را به شدت به هم ریخته اند.

شاه حاتمی تأکید کرد: متأسفانه این روند تداوم پیدا کرده و رسماً باعث نابودی هنر هفتم شده است. به تعبیری بازیگری که تا دیروز در صف انتظار بود تا کسی به او پیشنهاد بازی بدهد الآن نشسته در خانه و می گوید تا ۳ سال دیگر قرارداد دارم. این ویروس شیوع پیدا کرده و به سینما ضربه جدی زده؛ به کارگردانان و تهیه کنندگان ضربه جدی زده؛ دلیل به هم ریختن تعادل در سینما این پلتفرم ها هستند. در خارج از کشور فهم پلتفرم وجود دارد مثلاً اگر تام کروز و ویل اسمیت در سریالی بازی می کند نمی آیند به سینمایی که در آن متولد شده اند پشت کنند.

این سینماگر پیشکسوت متذکر شد: بازیگری که دو سال قبل درخواست ۶۰۰ میلیون دستمزد داده بود امسال ۶ میلیارد دستمزد گرفته! واقعاً چه کسی باید پاسخگوی این فاجعه در سینما باشد؟ مدیران سینمایی چه کار می کنند؟ آن ها باید به جای اینکه شعار بدهند و بگویند فونداسیون اصلی سینما فیلمنامه است و فقر فیلمنامه باعث معضلات در سینما شده به این فکر کنند که تدبیری برای افزایش بی رویه دستمزدها داشته باشند و یک قانون گذاری خوب در این راستا انجام داده و به هیچ وجه اجازه ندهند هیچ بازیگری خارج از عرف دستمزد بگیرد و اگر احیاناً متوجه این شدند که تهیه کننده یا سرمایه گذاری دستمزدهای خارج از عرف به بازیگران داده اند همه آن ها را از ادامه کار در سینما برای همیشه محروم کنند.

کارگردان فیلم های سینمایی «رویای سینما» و «مذاکرات مستقیم با آقای عبدی» تصریح کرد: چرا گلرنگ باید بیاید در پلتفرم و فیلمسازی کند؟ جاهای بی ربط مانند این در پلتفرم بسیار زیاد شده اند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید بیاید و ساز و کار این ها را به هم بریزد. چرا نباید پلتفرم متعلق به انجمن تهیه کنندگان و کارگردانان باشد؟ این ها جه بگ گراندی دارند؟ چه پشتوانه مالی دارند پلتفرم زده اند؟

وی در بخش دیگری از این گفتگو گفت: در سینما هم که رسماً فاجعه حاکم شده؛ فیلم هایی در این سال ها تولید شدند که جز انحطاط فرهنگی چیز دیگری در چنته نداشتند! می آیند و فیلم هایی به اسم کمدی می سازند که در آن ها شوخی های مضحک و یا بازخوانی ترانه های خواننده های پیش از انقلاب وجود دارد؛ چرا به این آثار مجوز داده می شود و چطور مدیران سینمایی چشم خود را روی این فجایع بسته اند همچنان برای ما جای پرسش است!

شاه حاتمی در همین خصوص اظهار داشت: آیا اسم این فاجعه سرگرمی است؟ شاید نظام دوست دارد که چنین آثاری تولید شود اما همه باید بدانیم که این فاجعه جز انحطاط فرهنگی چیز دیگری در پی ندارد و اگر این روند ادامه پیدا کند در چند سال آینده سینمای ایران کاملاً از دست خواهد رفت. شما سینمای ۲۰-۳۰ سال قبل را مرور کنید! کجا هستند آن فیلم های شاخص و با ارزش آن دوران؟ روند نزولی را همین پلتفرم ها به سینما تزریق می کنند.

وی در خاتمه این گفتگو افزود: امیدوارم در دولت چهاردهم مدیرانی شایسته سکان اداره سینمای کشور را در دست بگیرند که کاردان و متعهد باشند؛ قطعاً مهم است که چه اشخاصی به عنوان وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی معرفی می شوند. چرا که این ها هستند که با صدور مجوزهای شان می توانند سینما را در صراط مستقیم پیش ببرند و یا مانند امروز آن را به بیراهه بکشند. آن ها هستند که می توانند به این آشغال هایی که به اسم سینمای کمدی شاهد هستیم مجوز بدهند. اگر کار به دست اهلش نیفتد ۱۰ سال دیگر قسم می خورم سینمایی وجود نخواهد داشت. اینکه امروزه تعیین خط مشی سینما به دست سینماداران افتاده اصلاً کار شایسته ای نیست و دولت باید مقابله جدی با این پدیده داشته باشد.

نظر شما