شناسهٔ خبر: 67932664 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

پوتین: اقدام متقابل روسیه در صورت استقرار سامانه موشکی آمریکا در آلمان

رئیس جمهور روسیه به مناسبت روز نیروی دریایی روسیه در جمع ملوانان روسیه، چین، الجزایر و هند به بیانیه‌ای ایالات متحده آمریکا در ارتباط با استقرار موشک‌های دوربرد در آلمان واکنش نشان داد و تهدید کرد که روسیه نیز موشک‌های مشابهی را در فاصله‌ای نزدیک به غرب مستقر خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، پس از شروع جنگ روسیه و اوکراین صحنه بین‌المللی یک بار دیگر شاهد تنش غرب و شرق شده‌است. بلوک غرب در دو سال اخیر تلاش‌های زیادی در جهت حمایت از اوکراین و تضعیف روسیه انجام داده است. ایالات متحده آمریکا در اقدامی جدید، روز 10 ژوئیه بیانیه‌ای در ارتباط با استقرار موشک‌های دوربرد صادر و اعلام کرد که از سال 2026 برنامه‌های جدیدی را در آلمان شروع می‌کند تا برای یک اقدام طولانی مدت برای استقرار موشک‌های «اس ام6»، موشک‌های کروز تاماهاوک و سلاح‌های مافوق صوت، آماده شود.

بیشتر بخوانید:

روابط فرهنگی ایران و روسیه افزایش یابد/ بریکس بستری برای مقابله با تحریم‌های غربی

این موضوع باعث واکنش پوتین و ابراز نگرانی وی شد. بر اساس گزارش رویترز، ولادیمیر پوتین -رئیس جمهور روسیه- روز یکشنبه در سخنرانی خود در جمع ملوانان روسیه، چین، الجزایر و هند به مناسبت روز نیروی دریایی روسیه در سن پترزبورگ_پایتخت امپراتوری سابق_ به ایالات متحده هشدار داد که اگر واشنگتن موشک‌های دوربرد در آلمان مستقر کند، روسیه نیز موشک‌های مشابهی را در فاصله‌ای نزدیک به غرب مستقر خواهد کرد. وی افزود: از آنجا که ممکن است موشک‌های آمریکا در آینده به کلاهک‌های هسته‌ای مجهز شوند، به نظر می‌رسد زمان رسیدن این موشک‌ها به روسیه به ده دقیقه خواهد رسید؛ بنابراین ما اقدامات مشابهی را برای مقابله با آن انجام خواهیم داد و با در نظر گرفتن اقدامات ایالات متحده، ماهواره‌هایی در اروپا و سایر مناطق جهان مستقر خواهیم کرد.

در پی این رویدادها، دیپلمات‌های روسیه و ایالات متحده می‌گویند که روابط دیپلماتیک آنها حتی از زمان بحران موشکی کوبا در سال 1962 بدتر شده و مسکو و واشنگتن هر دو خواستار کاهش تنش شده‌اند در حالی که هر دو گام‌هایی در جهت تشدید تنش برداشته‌اند.

پوتین با اشاره به تشابه اقدام جدید ایالات‌ متحده در آلمان گفت: «این وضعیت یادآور رویدادهای جنگ سرد مربوط به استقرار موشک‌های میان‌برد پرشینگ آمریکا در اروپا است». جنگ سرد، اشاره به سال‌های 1947 یعنی پایان جنگ جهانی دوم تا سال 1991 و سقوط شوروی دارد که در آن تنش‌های سیاسی، گسترش قدرت نظامی آمریکا و شوروی به بالاترین حد خود رسیده‌ بود و دو طرف برای تهدید یکدیگر به استقرار سامانه‌های موشکی در نزدیکی مرزهای دو بلوک اقدام می‌کردند.

موشک‌های پرشینگ 2 که پوتین به آن اشاره کرد نیز برای ارسال کلاهک هسته‌ای با قدرت متغیر طراحی شده بود و در سال 1983 در آلمان غربی- یعنی در نزدیکی مرزهای روسیه و برای تهدید این کشور- مستقر شده بود. در آن زمان آندروپوف_رئیس سازمان جاسوسی شوروی سابق_مجموعه‌ای از اقدامات ایالات متحده از جمله استقرار پرشینگ 2 و تمرین بزرگ ناتو را به‌عنوان نشانه‌هایی تفسیر کردند که نشان می‌داد غرب در آستانه حمله پیشگیرانه به اتحاد جماهیر شوروی است.

حال با تکرار استقرار این موشک‌ها توسط امریکا، اگر این اتفاق به راستی صورت گیرد و بار دیگر ناتو و آمریکا اقدام به استقرار موشک‌های جدید در نزدیکی روسیه کنند، بدون شک دامنه این جنگ‌ها طولانی‌تر و دنیا وارد جنگ سرد نوینی خواهد شد.

خبرنگار: ماری ملکی

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما