شناسهٔ خبر: 67932582 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بیشتر زائران خراسان جنوبی مرز مهران را انتخاب کردند

بیرجند - ایرنا - مدیر حج و زیارت خراسان جنوبی گفت: هفت هزار و ۳۰۰ نفر از زائران استان برای خروج از ایران مرز مهران و ۷۰۰ نفر مرزهای دیگر اعم از چذابه، خسروی، شلمچه و باشماق را انتخاب کرده‌اند.

صاحب‌خبر -

حسین دستگردی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از ۱۷ تیرماه تا ظهر امروز هشت هزار نفر در استان برای شرکت در مراسم پیاده‌روی اربعین در سامانه سماح ثبت نام کردند.

وی گفت: از مجموع افرادی که ثبت نام کرده‌اند پنج هزار و ۲۰۰ نفر مرد و ۲ هزار و ۸۰۰ نفر زن هستند.

مدیر حج و زیارت خراسان جنوبی اظهار کرد: حدود پنج هزار و ۳۰۰ نفر وسیله نقلیه شخصی، ۲ هزار و ۳۰۰ نفر اتوبوس و مابقی سایر وسایل نقلیه هوایی و زمینی را برای حضور در مراسم پیاده‌روی اربعین ثبت کرده‌اند.

وی با تاکید بر ضرورت ثبت‌نام متقاضیان زیارت و پیاده‌روی اربعین در سامانه سماح عنوان کرد: تقاضا داریم زائران ثبت نام در این سامانه را به روزهای پایانی موکول نکنند چون به دلیل حجم بالای افرادی ثبت نام در روزهای آخر امکان اینکه سامانه دچار اختلال شود وجود دارد.

دستگردی با بیان اینکه تاکنون مشکلی برای سامانه سماح گزارش نشده است افزود: افرادی که در این سامانه ثبت‌نام کنند از مزایایی مانند بهره‌مندی از خدمات بیمه، تسهیل در تردد، برخورداری از خدمات امدادی و همچنین امکان برنامه‌ریزی ستاد مرکزی اربعین بهره‌مند خواهند شد.

وی تصریح کرد: برای متقاضیان سه سطح خدمات بیمه در سامانه تعریف شده که حداقل ۸۰۰ و حداکثر یک میلیون ریال است که تقاضا داریم زائران سطح حداکثری را برای برخورداری از بیمه انتخاب کنند.

مدیر حج و زیارت خراسان جنوبی یادآور شد: آندسته از زائرانی که به دلیل دسترسی نداشتن به اینترنت نمی‌توانند در سامانه سماح ثبت نام کنند می‌توانند با مراجعه به دفاتر زیارتی از ثبت نام خود اطمینان حاصل کنند.

وی به همراه داشتن گذرنامه معتبر حداقل ۶ ماه از زمان حرکت و ثبت‌نام در سامانه سماح به آدرس samah.haj.ir را لازمه حرکت به سمت مرزها برای ورود به کشور عراق ذکر کرد و گفت: امکان آغاز سفر برای زائران از ۱۶ مرداد ماه جاری فراهم شده و تا روز اربعین یعنی چهارم شهریورماه ادامه خواهد داشت.

دستگردی ادامه داد: همچنین متوسط ماندگاری زائران در مراسم پیاده روی اربعین یک هفته است اما در سامانه سماح فرصت دو هفته‌ای برای رفت و برگشت داده شده و توصیه ما نیز بر کوتاه کردن سفر است.

وی با بیان اینکه ۱۱۳ نفر از افراد ثبت نامی در سامانه سماح سفر هوایی را انتخاب کرده‌اند اظهار کرد: برای برقراری پرواز عتبات عالیات از استان در حال پیگیری هستیم و با برخی شرکت‌های هواپیمایی نیز مکاتبه شده اما هنوز خبر قطعی اعلام نشده است.

نظر شما