شناسهٔ خبر: 67930711 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور | لینک خبر

در شانزدهمین رویداد «کسب‌وکار در کتابخانه‌های عمومی» عنوان شد؛

ایجاد «ارزش اجتماعی»، هدف اصلی طرح موضوع کسب‌وکار در کتابخانه‌های عمومی است

به دنبال برگزاری «همایش بین‌المللی کتابخانه‌های عمومی و کسب‌وکارهای کوچک» در سال گذشته، شانزدهمین رویداد کسب‌وکار در کتابخانه‌های عمومی، در استان مرکزی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی، شانزدهمین رویداد کسب‌وکار در کتابخانه‌های عمومی در استان مرکزی به منظور حمایت از کسب‌وکارهای کوچک و بهره‌مندی از دانش و ایده‌های استادان و صاحب‌نظران این حوزه با حضور سیدباقر میرعبداللهی، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ سجاد محمدیان، مدیرکل پژوهش و آموزش نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ محمدامین باقری، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری؛ علی گودرزی‌زاده، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان؛ فاطمه غنی‌پور، عضو هیئت علمی و مربی کسب‌وکارهای نوین و تجاری‌سازی فناوری؛ عسگر اکبری، پژوهشگر و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی؛ احسان منصوری، دکترای مهندسی صنایع و عضو هیئت علمی دانشگاه؛ الهام سیمایی، معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی؛ غلام‌عباس کزازی، مدیرعامل انجمن حمایت از ناشنوایان استان مرکزی؛ استادان و صاحب‌نظران علم اطلاعات و دانش‌شناسی، کتابداران کتابخانه‌های عمومی و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک در سالن جلسات شهدای مدافع حرم کتابخانه عمومی دکتر حصیبی شهر اراک برگزار شد.

ایجاد «ارزش اجتماعی»، هدف اصلی طرح موضوع کسب‌وکار در کتابخانه‌های عمومی است

سیدباقر میرعبداللهی، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به صورت ویدئوکنفرانس در این رویداد شرکت کرد و ضمن ابراز خرسندی از برگزاری شانزدهمین رویداد ملی کسب‌وکار، گفت: به اذعان تمامی صاحب‌نظران، تعریف و وظیفه کتابخانه‌های عمومی امروزه تغییر وگسترش پیدا کرده و به عنوان نهاد اجتماعی تاثیرگذار می بایست مفاهیم جدید مرتبط با کتابخانه را پیگیری کند که یکی از آن مفاهیمِ مرتبط با حوزه زیست اقتصادی، مقوله کسب‌وکار است.

میرعبداللهی افزود: نهاد کتابخانه‌ها دو همایش بین‌المللی موفق در این زمینه برگزار کرد که در فضای کتابخانه‌ای ایران بی‌سابقه بود و برخی کتابداران ما، به عنوان پیشگامان عرصه کسب‌وکار در کتابخانه، در این زمینه بسیار موفق عمل کردند.

وی ادامه داد: در هر تعریفی از کتابخانه، «عامه مردم»، به مثابه سرمایه اجتماعیِ هنجارآفرین، رکن اصلی آن را تشکیل می‌دهند. تلاش بر این است که مفهوم سرمایه اجتماعی (Social capital) که همان بعد معنوی اجتماع است (در کنار بعد مادی‌اش که اقتصاد یکی از جلوه‌های آن است) و مفاهیمی چون اعتماد، صداقت، وفاق، ارزش و همبستگی ذیل آن تعریف می شوند، با ایجاد کسب و کار و حضور کارآفرینان در کتابخانه‌های عمومی گسترش یابد و منجر به تولید ارزش اجتماعی شود.

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: البته تنها یکی از وجوه کسب‌وکار، کسب درآمد است. در ادبیات دینی ما نیز اقتصاد ارزش ذاتی و مطلق ندارد و به نوعی به عنوان ابزار برای بخش فرهنگ و اجتماع از آن استفاده می‌شود. به همین دلیل، کتابخانه نیز در این مسیر صرفاً تسهیلگر است و دانش و اطلاعات و فضای ارتباطی و گاه فیزیکی مورد نیاز را در اختیار مخاطبان خود قرار می دهد.

میرعبداللهی ادامه داد: به بهانه طرح موضوع «نسبت کسب‌وکارها با کتابخانه‌ عمومی»، به دنبال آن هستیم تا اولاً مصادیق و جلوه‌های عمومیت در کتابخانه را بازتعریف کنیم و ثانیاً مردم و کتابداران را با مصارف، خدمات و ظرفیت‌های جدید کتابخانه عمومی آشنا کنیم. ما این بازتعریف و تببین‌های مفهومی را وظیفه قاطع فرهنگی خودمان می‌دانیم  و تلاش می‌کنیم اقدامات و فعالیت‌های مرتبطی را با این حوزه تعریف کنیم تا مصرف اجتماعی کتابخانه محدود به عضویت و امانت کتاب نباشد و کتابخانه عمومی در قامت واقعی یک نهاد (Institution) و راهبر رفتاریِ گروه‌های انسانی معرفی شود.

ایجاد «ارزش اجتماعی»، هدف اصلی طرح موضوع کسب‌وکار در کتابخانه‌های عمومی است

سجاد محمدیان، مدیرکل پژوهش و آموزش نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز در این رویداد گفت: تجربه موفق بین‌المللی و اقتضای جامعه ایرانی، نهاد کتابخانه های عمومی کشور را به سمت گسترش کسب‌وکارهای خُرد در کتابخانه‌ها سوق داد.

محمدیان افزود: سه کارکرد مفهومیِ اطلاع رسانی، آموزش و اوقات فراغت برای کتابخانه‌های عمومی تعریف شده و در دوره جدید مدیریت نهاد، با اصلاح کارکردها، خدمات جدیدی منطبق با نیازهای جامعه تعریف شده و کتابخانه به عنوان یک پایگاه اجتماع‌محور، ماموریت‌های جدیدی را برای خود بازتعریف کرده است.

وی ادامه داد: اقتضا و ضرورت اصلی جامعه ما موضوع اقتصاد است و با اصلاح کارکرد کتابخانه‌های عمومی، به موضوع گسترش کسب‌وکارهای خرد در کتابخانه های عمومی رسیدیم. مطابق تعاریف پذیرفته‌شده جهانی، هر کسب‌وکاری که تا ۱۵ نفر در آن شاغل باشند، از خدمات حمایتی کتابخانه در این حوزه بهره‌مند خواهد شد.

مدیرکل پژوهش و آموزش نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: در شش حوزه می‌توانیم به کارآفرینان و فعالان کسب‌وکارهای خُرد خدمات ارائه بدهیم. دسترسی به منابع اطلاعاتی، استفاده از فضای کتابخانه، استفاده از تجهیزات، آموزش‌های مهارتی، مشاوره حقوقی و اطلاعاتی و بازاریابی، خدمات شش‌گانه کتابخانه عمومی در حوزه کسب‌وکار است.

وی با اشاره به فعالیت بیش از ۲۸۰۰ کتابخانه عمومی نهادی در سطح کشور گفت: یک میلیون و ۲۰۰ هزار متر مربع زیربنای کتابخانه‌های عمومی در سطح کشور، فرصت بی نظیری را در اختیار صاحبان کسب‌وکارهای خرد قرار خواهد داد و شبکه کتابخانه‌ای ایران، به عنوان بزرگ‌ترین شبکه کتابخانه‌ای در جهان اسلام، حامی کارآفرینان و فعالان این عرصه خواهد بود.

ایجاد «ارزش اجتماعی»، هدف اصلی طرح موضوع کسب‌وکار در کتابخانه‌های عمومی است

علی گودرزی‌زاده، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: نقش بی بدیل کتابخانه‌های عمومی و اصالتی که در تمدن و فرهنگ ایران اسلامی دارند، ‌بر کسی پوشیده نیست و تغییر در ماموریت‌ها و رویکردهای کتابخانه‌ها سبب شده که این مراکز یاریگر بخش فرهنگی، هنری و اقتصادی جامعه باشند.

گودرزی‌زاده گفت: ارائه ده‌ها خدمت فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی بیانگر این است که نگاه نوین و تحول‌خواه بر مدیریت کتابخانه‌های عمومی کشور حاکم شده و کتابخانه در جریان زندگی مردم قرار گرفته است.

وی با اشاره به برگزاری شانزدهمین رویداد ملی کسب‌وکار در استان مرکزی گفت: به همت همکارانم اقدامات گسترده‌ای در یک سال اخیر در کتابخانه‌های عمومی در راستای حمایت از کسب‌وکارهای کوچک و خانگی انجام شده و این فعالیت‌ها که مورد استقبال مردم قرار گرفته، ادامه خواهد یافت.

ایجاد «ارزش اجتماعی»، هدف اصلی طرح موضوع کسب‌وکار در کتابخانه‌های عمومی است

محمد امین باقری، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی نیز در این رویداد گفت: کتابخانه‌های عمومی برای آن‌که به سمت رکود نروند، نیاز به تحول و تغییرات در رویکردها داشتند که این اتفاق در سال‌های اخیر به وقع پیوسته و با تعریف ماموریت‌های جدید، کتابخانه‌ها در مسیر پیشرفت خدمات‌دهی قرار گرفته‌اند.

باقری گفت: در مسیر تحولیِ کتابخانه‌ها توجه به کتاب‌های دیجیتال و گسترش فعالیت در فضای مجازی بسیار اهمیت دارد و کتابخانه عمومی، به عنوان نهاد اجتماعی، باید به این نیاز جمعی نیز پاسخ دهد تا بتواند ضرورت وجود خود را در سبد نیازهای اجتماعی مردم حفظ کند.

وی با اشاره به پروژه کتابخانه مرکزی اراک گفت: امیدوارم با تکمیل این پروژه، شاهد گسترش فعالیت کتابخانه‌های عمومی در سطح استان باشیم. این مجموعه می‌تواند ظرفیت عظیمی در حوزه حمایت از کسب‌وکارهای خرد ایجاد کند.

در این رویداد از خانم‌ها و آقایان سمانه معینی‌فر، فریبا نادری، ثنا غیاثی‌منش، مینا بهرامی، مریم فدایی، سهیلا نبی‌زاده، طیبه مرادی، محترم احمدخانی، زهره زرچینی، ام‌البنین خلیلی، زینب عظیمی، امیرحسین کمره‌ای؛ و همکاران فعال این حوزه خانم‌ها و آقایان حوری صاحب، فهیمه لطفعلی، اشرف شمسی، کاظم ترابی، امیر فردوسی‌پور، اسداله هدایتی و مژگان یوسفی تقدیر شد.

همچنین پرسش و پاسخ، سخنرانی صاحبان کسب‌وکار، کتابداران صاحب تجریه و استادان، معرفی کسب‌وکارهای بومی خرد توسط مسئولان کتابخانه‌ها و پخش کلیپ‌های مرتبط از دیگر بخش‌های این برنامه بود. صدف شفیع، مسئول کتابخانه شهید زراستوند اراک، راضیه عباسی، مسئول کتابخانه دکتر حصیبی اراک، غلامعباس کزازی، تسهیلگر کسب‌وکار ناشنوایان و مژگان میرزایی، هنرآموز به بیان نظرات خود پرداختند.

ایجاد «ارزش اجتماعی»، هدف اصلی طرح موضوع کسب‌وکار در کتابخانه‌های عمومی است

ایجاد «ارزش اجتماعی»، هدف اصلی طرح موضوع کسب‌وکار در کتابخانه‌های عمومی است

ایجاد «ارزش اجتماعی»، هدف اصلی طرح موضوع کسب‌وکار در کتابخانه‌های عمومی است

ایجاد «ارزش اجتماعی»، هدف اصلی طرح موضوع کسب‌وکار در کتابخانه‌های عمومی است

ایجاد «ارزش اجتماعی»، هدف اصلی طرح موضوع کسب‌وکار در کتابخانه‌های عمومی است

ایجاد «ارزش اجتماعی»، هدف اصلی طرح موضوع کسب‌وکار در کتابخانه‌های عمومی است

در حاشیه این رویداد، مدیرکل پژوهش و آموزش نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از بخش‌های نمایشگاه فروش و معرفی محصولات تولیدی کسب‌وکارهای محلی و صنایع دستی در کتابخانه عمومی دکتر حصیبی اراک بازدید و با غرفه‌داران گفتگو کرد.

ایجاد «ارزش اجتماعی»، هدف اصلی طرح موضوع کسب‌وکار در کتابخانه‌های عمومی است

ایجاد «ارزش اجتماعی»، هدف اصلی طرح موضوع کسب‌وکار در کتابخانه‌های عمومی است

ایجاد «ارزش اجتماعی»، هدف اصلی طرح موضوع کسب‌وکار در کتابخانه‌های عمومی است

نظر شما