شناسهٔ خبر: 67930398 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

اروپا درگیر جنجال گنبد آهنین

آلمان، یکی از سه مشتری تسلیحاتی رژیم اسرائیل، در جدیدترین اقدام به انعقاد قراردادی برای توسعه سلاح کلیدی گنبد آهنین در راستای ابتکار سپر آسمان اروپا پرداخته است که این اقدام آن را با شکایت مرکز اروپایی قانون اساسی و حقوق بشر به دلیل خرید و فروش سلاح با رژیم اسرائیل مواجه کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، آلمان به‌رغم درخواست‌ها برای تحریم تسلیحاتی، در حال پیشبرد یک قرارداد چهار میلیارد یورویی تسلیحاتی با یک شرکت اسرائیلی به‌منظور توسعه یک سلاح کلیدی برای سپر آسمان اروپا با عنوان Arrow 3 است.

بر اساس اطلاعات، این سیستم تسلیحاتی شامل خانواده‌ای از موشک‌های رهگیر است که حملات دریافتی را دورتر از هدف خود به‌کمک یک سیستم کنترل کامل خودکار «نظارت، شناسایی، ردیابی و منهدم» می‌کند. با این حال طرح‌ها برای این سیستم دفاعی به سبک گنبد آهنین اروپایی بسیار بحث‌برانگیز است.

متولد شدن ایده سپر آسمان در اروپا

ایده سپر آسمان در اروپا با آغاز درگیری میان روسیه و اوکراین در سال ۲۰۲۲ معرفی شد و ۲۱ کشور عضو شامل بریتانیا، هلند، لهستان، یونان و فنلاند را در برگرفت که در مورد چگونگی تهیه، نگهداری و استفاده از سیستم‌های دفاعی برای پشتیبانی از یکدیگر با هم توافق کرده‌اند. این تسلیحات قرار است در نهایت با مأموریت از قبل موجود ناتو برای محافظت از قلمروهای متحد در برابر هرگونه تهدید یا حمله هوایی یا موشکی ادغام شود و در قلب آن یک سامانه دفاعی موشکی قرار دارد که می‌تواند موشک‌های بالستیک دوربرد را رهگیری کند.

این فناوری به‌تازگی رونمایی شده و آلمان مصمم به پیاده‌سازی آن است که این تصمیم با ایجاد اختلاف‌نظرهایی در سطح اروپا همراه بوده است.

بوندستاگ آلمان بیست‌وهشتم سپتامبر ۲۰۲۳، اعلامیه‌ای مبنی بر انعقاد قرارداد یادشده با صنایع هوافضای رژیم اسرائیل (IAI) خبر داد و ۹ روز پس از آن درگیری‌ها میان این رژیم و حماس آغاز شد که تاکنون با ده‌ها هزار کشته و میلیون‌ها آواره همراه بوده است. با این حال قرارداد منعقدشده در نوامبر رسمی شد، چراکه ادعا می‌شود مقرون‌به‌صرفه‌ترین سیستم دفاعی موجود است.

اروپا درگیر جنجال سپر آسمان

طرح سپر آسمان اروپا دارای سه لایه دفاع موشکی کوتاه، متوسط و دوربرد خواهد بود. فواصلی که هر نوع موشک می‌تواند از آن محافظت کند عبارتند از:

برد کوتاه: تا ۱۵ کیلومتر عرض، تا شش کیلومتر ارتفاع

برد متوسط: برد ۱۵-۵۰ کیلومتر و حداکثر تا ۲۵ کیلومتر ارتفاع

برد طولانی: برد بیش از ۵۰ کیلومتر و ارتفاع تا ۳۵ کیلومتر

مطالعات نشان می‌دهد که رژیم اسرائیل نهمین صادرکننده بزرگ تسلیحات جهان در ۲۰۲۴ است و آلمانی‌ها یکی از سه مشتری اصلی آن‌ها هستند. تسلیحات آلمانی ۳۰ درصد از کل واردات تسلیحات اسرائیل را نیز تشکیل می‌دهد و مابقی از ایالات متحده وارد می‌شود.

این امر دولت آلمان را با شکایت مرکز اروپایی قانون اساسی و حقوق بشر به دلیل خرید و فروش سلاح با رژیم اسرائیل مواجه کرده است.

اروپا درگیر جنجال سپر آسمان

نظر شما