شناسهٔ خبر: 67927070 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

گفت‌وگو|

علاقه شادی زیدان به سینمای حاتمی‌کیا، مجیدی و فرهادی/ اتفاقی که در غزه جاری است، لکه ننگ بشریت است

کارگردان، نویسنده و استاد دانشگاه لبنانی تاکید کرد مردم خاورمیانه پس از پخش سریال «یوسف پیامبر» بیشتر به سینمای ایران و آثارش علاقه‌مند شده‌اند.

صاحب‌خبر -

شادی زیدان کارگردان، نويسنده و استاد دانشگاه اهل لبنان که سال گذشته به عنوان داور در جشنواره فیلم فجر حضور داشت در گفت‌‌وگو با میزان درباره تجربه خود از حضور در ایران گفت: سال گذشته به عنوان داور بخش سینمای مقاومت به جشنواره فیلم فجر دعوت شدم، از این بابت خوشحال هستم و برایم افتخار بزرگی است. من به جشنواره‌های دیگری هم در کشورهای مختلف دعوت می‌شوم اما جشنواره فجر با دیگر رویدادها تفاوت دارد، چراکه در کشوری برگزار می‌شود که قبلا در آن دانشجو بودم و در رشته سینما و تلوزیون فارغ التحصیل شدم. به همین دلیل همراهی با این جشنواره، یک تجربه عالی برای من بود.

وی که در کارنامه‌اش تولید فیلم کوتاه و مستند دارد، درباره آشنایی‌اش با سینمای ایران بیان کرد: سال‌هاست در بخش بازار فیلم جشنواره فجر شرکت می‌کنم و شاهد رشد و تحول سال به سال سینمای ایران هستم و از تماشای فیلم‌های ایرانی در داخل ایران، پلتفرم‌ها و جشنوارهای خارجی که سینمای ایران با فیلم‌های مستند یا داستانی در آن حضور دارد، دور نیستم.

این کارگردان لبنانی درباره آشنایی مردم کشورش با سینمای ایران تصریح کرد: مردم لبنان به تازگی با سینمای ایران و فیلم‌های ایرانی آشنا و پیگیر آن شده‌اند، البته باید گفت بعد از سریال «یوسف پیامبر» (فرج‌الله سلحشور) همه خاورمیانه، به‌خصوص مسلمان‌ها به سینمای ایران بیشتر جذب شده‌اند و برای‌شان سینمای قابل توجهی شده است. برای مثال در بیروت یک سالن وابسته به شهرداری الغبیری و زیر نظر موسسه فرهنگی رسالات، هر از چند گاه فیلم‌های ایرانی را پخش و بلیت‌فروشی می‌کند که مورد استقبال مردم قرار گرفته است.

وی در پاسخ به این سوال که کدام یک از کارگردان‌های ایرانی را بیشتر دوست دارد، خاطرنشان کرد: هر سال و در جشنواره فیلم فجر کارگردان‌های جوان و با استعداد، زن و مرد، فیلم‌های بسیار خوبی را ارائه می‌دهند که نقطه قوت در رشد سینمای ایران به حساب می‌آید، درست است که این فیلمسازان هنوز صاحب سبک نشده‌اند ولی مشخص است که راه را درست می‌روند. من از سبک فیلم‌های ابراهیم حاتمی‌کیا، مجید مجیدی و اصغر فرهادی بیشتر از بقیه کارگردان‌های ایرانی خوشم می‌آید.

این فیلمساز در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره اتفاقاتی که این روزها در غزه رخ می‌دهد و از یک سال پیش آغاز شده است، تاکید کرد: متاسفانه اتفاق‌هایی که در غزه رخ می‌دهد، لکه ننگی در تاریخ بشریت، به خصوص در چهره مدعیان حقوق بشر، حامیان زنان و کودکان، چه در غرب و چه در شرق به شمار می‌رود. آن‌ها شعارهایی سر می‌دهند که به ظاهر جذاب است و کاری از پیش نمی‌برد. رژیم صهیونستی باز هم به بهانه‌های دروغین و غیر واقعی مرتکب کشتارهای جمعی می‌شود. انسانیت و مسالمتی که سال‌ها به دروغ مدعی آن هستند، رسما در عرصه سیاست بین‌المللی دفن شده است.

وی ادامه داد: البته این حملات و نسل کشی موجب بیداری ملت‌ها، به‌خصوص غربی‌ها شد. بیداری قابل احترامی که در دانشگاه‌ها، فضای مجازی یا حتی توسط سلیبریتی‌های معروف هنر، ادب، فلسفه و سیاست قابل مشاهده و قابل احترام است. بیداری می‌تواند این مید را زنده کند که یک روز سرزمین فلسطین با عدالت و آرامش، خالی از شیاطین شود.

زیدان در پایان و در پاسخ به این پرسش که فکر می‌کند چه کارهای دیگری لازم است در زمینه کشور فلسطین و بحران نسل کشی در غزه انجام شود، عنوان کرد: به ‌عنوان هنرمند و استاد دانشگاه امیدوارم بیشتر به کارهای هنری که مظلومیت فلسطین را نشان دهد، پرداخته شود و این کارها مورد حمایت قرار گیرند، فلسطین امروز عملا کربلاست و اتفاق‌های کربلا روز به روز در فلسطین تجلی می‌یابد. امیدوارم در این مدت شاهد تحولات بزرگی در این سرزمین برای پیروزی، آرامش و گسترش محبت باشیم.

انتهای پیام/

نظر شما