شناسهٔ خبر: 67926705 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رتبه نخست کسری آب‌های زیرزمینی اصفهان متعلق به دشت برخوار است

اصفهان- ایرنا- رییس اداره منابع آب شهرستان برخوار گفت: دشت «اصفهان‌ - برخوار» با اختلاف قابل توجهی، رتبه نخست کسری آب‌های زیرزمینی در استان اصفهان را دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان روز دوشنبه به نقل از سعدی قادری افزود: دشت اصفهان-برخوار با مساحت بیش از سه هزار و ۷۷۵ کیلومتر مربع در شمال شرقی حوضه آبریز گاوخونی از دشت‌های ممنوعه و بحرانی استان به‌دلیل برداشت‌های بی رویه آب در سال‌های گذشته و خشکسالی‌ مستمر است.

وی با بیان اینکه این دشت با افت ۹۵ سانتی‌متری آب در سال مواجه است، اضافه کرد: عوامل مذکور سبب بروز پدیده مخرب فرونشست زمین به میزان ۱۲۰ تا ۱۸۰ میلی‌متر در سال در این منطقه شده است.

رییس اداره منابع آب برخوار با بیان که توسعه جمعیتی و شهری در اُفت آب‌های زیرزمینی بی‌تأثیر نیست، افزود: میزان ساخت‌ و ساز و وزن سازه‌ها نیز بر پدیده فرونشست زمین تأثیر می‌گذارد.

قادری از تمدید پروانه ۷۹ چاه مجاز در این دیار در سالجاری خبر داد و گفت: کل پروانه‌های تمدید شده در این شهرستان به ۲۹۴ فقره رسیده و مجموع کنتورهای هوشمند آب و برق نصب شده نیز بالغ بر ۴۱۱ دستگاه است.

به گزارش ایرنا، شهرستان بُرخوار با حدود ۱۳۰ هزار نفر جمعیت در ۱۰ کیلومتری شمال شرقی اصفهان قرار دارد.

بر اساس آمار منتشر شده سالانه سه میلیارد و ۶۷۰ میلیون مترمکعب از آب‌های زیرزمینی و چاه‌های استان اصفهان بصورت مُجاز و غیرمجاز استخراج می‌شود؛ ۳.۳ میلیارد مترمکعب از این میزان مربوط به چاه‌های مجاز و ۳۷۰ میلیون مترمکعب نیز از چاه‌های غیرمجاز است.

نظر شما