شناسهٔ خبر: 67926700 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نرخ فرزندآوری در فریمان خراسان رضوی افزایش یافت

مشهد-ایرنا- معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار فریمان گفت: نرخ باروری در این شهرستان در سال ۱۴۰۱ به میزان ۲ و ۶ دهم فرزند به ازای هر مادر بود که در سه ماهه نخست امسال به چهار و ۶ دهم فرزند افزایش یافته است.

صاحب‌خبر -

امیر ذاکری روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: براساس اعلام ثبت احوال و شبکه بهداشت و درمان شهرستان اقدامات حمایتی دولت سیزدهم از جمله پوشش بیمه ای رایگان مادران روستایی دارای سه فرزند و بیشتر و حمایت و مراقبت از مادران باردار و اعطای تسهیلات فرزندآوری از جمله عوامل رشد نرخ باروری در این شهرستان بوده است.

وی ادامه داد: اهدای زمین به خانواده های دارای فرزند، پرداخت کارانه به بهورزان برای جلوگیری از سقط غیرقانونی جنین، اعطای تسهیلات ازدواج، ایجاد اشتغال پایدار و اقدامات فرهنگی، تبلیغی و تبیینی در خصوص فرزندآوری و جوانی جمعیت با کمک مبلغان حوزه های علمیه، آموزش و پرورش، کمیته امداد، بهزیستی، دانشگاه‌ها و برگزاری کارگاه‌های آموزشی و توانمندسازی و هم افزایی دستگاه‌های مسوول و همکاری مردم ولایتمدار فریمان باعث افزایش نرخ باروری در این شهرستان شده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار فریمان مکانیزه کردن صدور شناسنامه و صدور کارت هوشمند ملی را بخشی از اقدامات مثبت ثبت احوال شهرستان دانست و گفت: ثبت به موقع و در زمان قانونی وقایع حیاتی به‌ویژه تولد و وفات توسط شهرداری ها و دهیاران و پیگیری بخشداران از دیگر اقداماتی است که باید پیگیری شود.

میانگین تعداد فرزندانی که به ازای هر زن ۱۵ تا ۴۹ سال در یک منطقه متولد می شود را نرخ باروری کل یا نرخ فرزندآوری می گویند.

شهرستان فریمان با جمعیت ۱۰۵ هزار نفر، چهار شهر و ۱۲۰ روستا در ۶۰ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

نظر شما