شناسهٔ خبر: 67926261 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس اداره نظارت بر امور حیات‌وحش محیط زیست استان همدان خبرداد

وجود خرس قهوه‌ای در زیستگاه حفاظت شده نهاوند

شهره اکبری

رئیس اداره نظارت بر امور حیات‌ وحش اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان همدان گفت: خرس قهوه‌ای حیوان منزوی بوده و سعی می‌کند از جوامع انسانی فاصله بگیرد مگر اینکه مشکلی پیش بیاید که به جوامع انسانی و روستاها نزدیک شوند، از نظر ما هنوز خرس قهوه‌ای را در زیستگاه و منطقه حفاظت شده نهاوند داریم.

صاحب‌خبر -

علیرضا محمدی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: سال گذشته خرس قهوه‌ای بعد از ۵۰  سال که در زیستگاه‌های استان رویت نمی‌شد، در یکی از ایستگاه‌های حفاطت شده نهاوند رؤیت و ثبت شد.

وی افزود: وقتی که یک گونه در یک ایستگاه و  یا زیستگاه و منطقه حفاظت شده مشاهده می‌شود جای خوشحالیست چرا که این امر نشان  از امنیت بالای زیستگاه دارد، امنیت بالای زیستگاه موجب جذب حیوانات بویژه در رابطه با گونه گوشتخواران که قلمرو طلب هستند  شده و نیاز است  امنیت خوبی را برای جذب حیوان داشته باشیم.

محمدی بیان کرد: مشاهده شدن چنین حیوانات و گونه‌های جانوری  در ایستگاه‌های استان نشان و شاخص خوبی در رابطه با امنیت حیوانات بوده و نشان از کیفیت زیستگاه، پوشش گیاهی مناسب  و طعمه برای طعمه خار در این زیستگاه است و  کیفیت بالای زیستگاه و خوب بودن زیستگاه را می‌رساند.

وی ادامه داد: زمانی که خرس قهوه‌ای ماده تولید مثل می‌کند سعی می‌کند که نوزاد خود را از سایر جمعیت‌های خرس‌های قهوه‌ای  نر به خاطر توله‌کشی که توسط  خر های قهوه‌ای نر انجام می‌گیرد دور نگه دارد و قلمرو را در این رابطه ترک می‌کند و به سایر زیستگاه‌ها می‌روند.

محمدی گفت: خرس قهوه‌ای حیوان منزوی بوده و سعی می‌کند از جوامع انسانی فاصله بگیرد مگر اینکه مشکلی پیش بیاید که به جوامع انسانی و روستاها نزدیک شوند، از نظر ما هنوز خرس قهوه‌ای را در زیستگاه و منطقه حفاظت شده  نهاوند داریم.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات‌وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان  همدان همچنین تصریح کرد: گونه جانوری آگامی سروزغی از دسته خزندگان در بسیاری از زیستگاه‌های خود در کشور تقریباً انقراض محلی پیدا کرده است ولی ما  این گونه جانوری را در ایستگاه‌ها و  مناطق حفاظت شده ملایر در دو و سه سال اخیر هر ساله داریم و  مشاهده می‌کنیم که این امر نشان از کیفیت این زیستگاه‌ها دارد.

انتهای پیام

نظر شما