شناسهٔ خبر: 67924299 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

مدیرکل کانون پرورش فکری همدان خبر داد؛

اجرای پویش «همه جا با کتاب» در همدان

همدان - مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان با اشاره به اجرای پویش ترویجی «همه جا با کتاب» گفت: این مجموعه در نظر دارد با اجرای فعالیت‌های کتاب‌محور در مکان‌های عمومی از جمله پارک‌ها، کتاب فروشی‌ها، مساجد و... کتاب را به عنوان خوراک روح در سبد خانوار معرفی کند.

صاحب‌خبر -

معصومه ابراهیمی‌هژیر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در همدان اظهار کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان تخصصی‌ترین مرکز کودک و نوجوان و با هدف ترویج فرهنگ مطالعه سال گذشته عملیات هویت‌بخشی به تشکل‌هایی را آغاز کرد که سال‌ها در استان‌ها مورد علاقه و توجه کارشناسان و مربیان بودند.

وی با اشاره به راه‌اندازی باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان مطالعات گروهی مربیان و نقد کتاب صمیمانه با کتاب عنوان کرد: این برنامه‌ها در کنار برگزاری دو پویش «به وقت کتاب» و «خوانش کتاب» و مهرواره سراسری هفته کتاب و کتاب‌خوانی تلاش داشت به گروه‌های مختلف توجه ویژه به مطالعه را یادآوری کند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان ادامه داد: هر استان با توجه به شرایط و توانمندی‌های خود در این برنامه‌ها شرکت کردند که اعضای مراکز فرهنگی - هنری همدان توانستند در پویش خوانش کتاب رتبه برتر کشوری را کسب کنند.

وی تصریح کرد: امسال نیز برنامه‌ها در استمرار و تحکیم برنامه‌های سال گذشته البته از منظری دیگر است که توجه ویژه به کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه و نیز نوجوانان و تمرکز بر فعالیت کتاب و کتاب‌خوانی حول اثر فاخر سعدی شیرازی یعنی کتاب گلستان ملاک کار است.

ابراهیمی‌هژیر خاطرنشان کرد: تقویت باشگاه‌های کتابخوانی، سواد خواندن از طریق تقویت مهارت‌های دیداری، شنیداری، گفتاری، استفاده از ظرفیت حلقه‌های میانی، تقویت فرهنگ کتابخوانی، کمک به توسعه عدالت فرهنگی در مناطق محروم و… از دیگر اهداف مجموعه به شمار می‌رود.

وی با اشاره به هفت بخش طرح توسعه و ترویج کتابخوانی گفت: این هفت بخش شامل رویداد ملی کتابال (ویژه اعضای باشگاه کتابخوانی دختران نوجوان)، پویش ملی کتابخوانی با عنوان یک کتاب مهمان ما، باشگاه‌های کتابخوانی (اعضای مراکز کودک، نوجوان، مربیان کتابخوان)، پویش ترویجی همه جا با کتاب، هزار پرنده کاغذی بر بام مدارس و مهرواره ویژه‌برنامه هفته کتاب و کتابخوانی است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان بیان کرد: رویداد ملی کتابال با همکاری جمعیت دختران ایران‌زمین با هدف توانمندسازی و بکارگیری ظرفیت دختران نوجوان (۱۲ تا ۱۸ سال) در راستای کنشگری اجتماعی در موضوع ترویج فرهنگ کتابخوانی است.

وی اضافه کرد: طرح کتابال از یکم تا ۳۰ مردادماه بوده و نوجوانان مراکز ۲ و ۵ در همدان و مراکز شهرستان‌ها در این نشست شرکت کرده‌اند.

وی به راه‌اندازی باشگاه کتابخوانی کودک و نوجوان در مراکز کانون اشاره کرد و افزود: جلسات باشگاه برای کودکان حضوری بوده و بر سواد خواندن، روانخوانی، بلندخوانی و زیبا خواندن اشعار و درک مطلب و معرفی کتاب در مرکز و مدرسه متمرکز است.

ابراهیمی‌هژیر با اشاره به پویش ترویجی همه جا با کتاب گفت: این مجموعه در نظر دارد با اجرای فعالیت‌های کتاب‌محور در مکان‌های عمومی از جمله پارک‌ها، کتاب فروشی‌ها، مساجد و… کتاب را به عنوان خوراک روح در سبد خانوار معرفی کند.

وی گفت: در همین راستا در نظر داریم با برگزاری شب‎‌های کتابخوانی مانند عصرانه کتاب، اردوی کتاب با خانواده، نشست کتابخوانی پدر و مادر فرزندی و یا بازدید از کتابفروشی‌ها و چاپخانه‌ها برای کودکان و نوجوانان و والدین، آنها را با تأثیر کتاب بر روی زندگی فردی و اجتماعی آشنا کرده و حس نیاز به مطالعه را در آنها ایجاد کنیم.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان با اشاره به اجرای طرح هر کلاس یک قفسه به منظور تجهیز هزار کلاس درس در کشور گفت: کانون همدان در قالب طرح پیک امید هر ماه با توجه به شناسایی مدارس روستاهای مناطق محروم ۳۰۰ جلد کتاب را به کتابخانه آن مدرسه با نام شهید آن روستا اهدا می‌کند.

نظر شما