شناسهٔ خبر: 67923422 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

ارتقای کیفیت شغلی در انتظار فراگیران مهارت‌های فنی حرفه‌ای

لیلا قرایی ترشیزی

معاون آموزش، پژوهش و برنامه‌ریزی اداره کل فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی گفت: بر اساس بررسی‌ها و پالایش‌های صورت گرفته ۶۹ درصد افرادی که آموزشی‌های فنی حرفه‌ای را فرا گرفته‌اند، به ارتقای کیفیت شغلی دست یافته‌اند.

صاحب‌خبر -

ابوالفضل خبازی در گفت‌وگو با ایسنا ضمن گرامیداشت هفته ملی مهارت اظهار کرد: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای متولی آموزش‌های غیر رسمی در کشور است و مدارکی که توسط این سازمان صادر می‌شود، بین‌المللی و قابل ترجمه است.

وی با بیان اینکه آموزش‌های مراکز فنی و حرفه‌ای، به دو دسته رسمی و غیر رسمی تقسیم‌بندی می‌شوند، افزود: آموزش‌های غیررسمی شامل آموزش‌های کوتاه مدت و متناسب با نیاز بازار کار است که در نهایت منجر به دریافت گواهینامه می‌شوند.

خبازی از وجود ۶۵ گروه درسی در سازمان فنی و حرفه‌ای خبر داد و گفت: زیرمجموعه این گروه‌های درسی بیش از ۱۱ هزار و ۵۰۰ استاندارد آموزشی متناسب با شغل یا شایستگی و ارتقای مهارت بر روی سامانه‌های سازمان فنی و حرفه‌ای فعال است.

وی با بیان اینکه فنی و حرفه‌ای ۱۹ گروه مخاطب دارد، خاطرنشان کرد: برخی مخاطبان بر اساس رده سنی، برخی بر حسب موقعیت جغرافیایی و محل اسکان، و برخی نیز بر اساس نوع آسیب اجتماعی‌ای که تحت پوشش هستند، تقسیم‌بندی می‌شوند.

خراسان رضوی مبتکر طرح ایران مهارت

معاونت آموزش، پژوهش و برنامه‌ریزی اداره کل فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی با اعلام اینکه دوره‌های آموزشی مختلفی نیز برای دانش‌آموزان، دانشجویان و دیگر رده‌های سنی برگزار می‌شود، بیان کرد: برای دانش‌آموزان در رده سنی ۱۲ تا ۱۸ سال، تفاهم‌نامه هر دانش آموز یک مهارت منعقد شده است.

وی با اشاره به اینکه خراسان رضوی مبتکر این طرح بوده است، اذعان کرد: گرچه طرح قبلی که ایران مهارت نام داشت با محدودیت‌هایی مواجه بود، اما در طرح هر دانش‌آموز یک مهارت، تمامی ۱۱ هزار و ۵۰۰ مهارت در اختیار دانش آموزان قرار گرفت در صورتی که قبلاً ۳۸۰ عنوان مهارت ارائه می‌شد.

خبازی از وجود دوره‌های ویژه دانشجویان خبر داد و گفت: برای تمامی دانشگاه‌ها می‌توان مجوز مراکز مدیریت و مشاوره شغلی صادر کرد و تمامی دانشجویان در کنار رشته تحصیلی‌شان می‌توانند متناسب با علاقه و یا نیاز بازار کار، مهارت لازم را فرا بگیرند.

وی با بیان اینکه مشاوران مستقر در این مراکز از اساتید دانشگاهی و کارشناسان سازمان فنی و حرفه‌ای هستند، افزود: پس از فراگیری آموزش‌ها، گواهینامه بین‌المللی برای این افراد صادر می‌شود.

بهره‌مندی ۲۰۷ هزار نفر در خراسان رضوی از آموزش‌های مهارتی

معاونت آموزش، پژوهش و برنامه‌ریزی اداره کل فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی از سربازان وظیفه به عنوان قشر دیگری که آموزش‌های فنی و حرفه‌ای برای آن‌ها ارائه می‌شود، نام برد و اظهار کرد: سال گذشته ۱۰ هزار نفر از سربازان نیروهای مسلح از آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در محل خود پادگان و یا کارگاه‌های مراکز دولتی این سازمان بهره بردند.

وی با اشاره به اینکه صنایع، صنوف، زنان خانه‌دار و اتباع از دیگر اقشاری هستند که مخاطبان سازمان فنی و حرفه‌ای را تشکیل می‌دهند، گفت: برای تمامی این افراد آموزش‌های لازم ارائه می‌شود.

خبازی با اعلام اینکه سال گذشته ۳۳ میلیون نفر ساعت معادل ۲۰۷ هزار نفر در خراسان رضوی آموزش‌های مهارتی را در بخش دولتی و آزاد فرا گرفتند، یادآور شد: تنها حدود ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر ساعت در بخش دولتی آموزش دیده‌اند.

وی بابیان اینکه ۶۰ تا ۷۰ درصد آموزش‌ها با کمک بخش خصوصی ارائه شده است، گفت: حدود ۷۰۰ عنوان حرفه در مراکز دولتی و ۱۴۰۰ عنوان حرفه در بخش آموزشگاه‌های آزاد داریم.

خبازی از فعالیت ۴۵ مرکز دولتی و ۲۸۰۰ آموزشگاه آزاد زیر نظر فنی و حرفه‌ای در خراسان رضوی خبر داد و افزود: به دلیل تسهیلی که در صدور مجوزها صورت گرفت، تعداد آموزشگاه‌های آزاد در ابتدای دولت سیزدهم از ۹۰۰ به ۲۸۰۰ آموزشگاه افزایش یافت.

به دنبال ارائه مهارت‌ها متناسب با نیاز دو نسل زد و الفا

معاونت آموزش، پژوهش و برنامه‌ریزی اداره کل فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی با بیان اینکه برگزاری کلاس‌ها توسط بخش خصوصی و نظارت آزمون‌ها نیز بر عهده سازمان فنی و حرفه‌ای است، تصریح کرد: با توجه به اینکه اکنون با دو نسل زد و الفا مواجه‌ایم که تمام دیجیتال هستند و نیازهای آموزشی، مهارت‌ها و تعاریف‌شان از مهارت، با تعاریف نسل دهه ۶۰ متفاوت است، در سازمان فنی و حرفه‌ای رسته جدیدی نیز تحت عنوان «آینده مشاغل و مشاغل آینده» ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه این افراد از هم اکنون می‌توانند به نوعی با مشاغلی که امکان ایجاد آن‌ها هست، آشنا شوند، افزود: هوش مصنوعی، بلاکچین، تکنولوژی واقعیت مجازی (VR)و واقعیت افزوده (AR) و ... موضوعاتی هستند که سازمان فنی و حرفه‌ای در موضوعات مهارتی به آن‌ها ورود کرده است.

خبازی با اعلام اینکه شاید ما با این مشاغل بیگانه باشیم، اما نسل جدید در این فضاها ورود کرده و باید با این مهارت‌ها آشنا شود، از اجرای طرحی تحت عنوان رهگیری و مشاوره شغلی خبر داد و گفت: ابتدا مشاوره‌های لازم ارائه و رهگیری اشتغال در پایان دوره آموزشی انجام می‌شود.

وی بیان کرد: کسانی که دوره آموزشی‌شان به اتمام می‌رسد، یک سال بعد از پایان دوره آموزشی برخی رشته‌ها را سامانه‌های سازمان فنی و حرفه‌ای اعلام و این افراد رهگیری شغلی می‌شوند.

خبازی خاطرنشان کرد: بر اساس بررسی‌ها و پالایش‌های صورت گرفته ۶۹ درصد افرادی که آموزشی‌های فنی حرفه‌ای را فرا گرفته‌اند، به ارتقای کیفیت شغلی خود دست یافته‌اند.

از موضوع مهارت آموزی غافل نشویم

معاون آموزش، پژوهش و برنامه‌ریزی اداره کل فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی با تاکید بر ضرورت مهارت‌آموزی اظهارکرد: اکنون بیشتر ورودی‌های سازمان فنی و حرفه‌ای فارغ التحصیلان کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا هستند، گرچه بر اساس آنچه اعلام شده از زمانی که فردی دیپلم می‌گیرد و وارد دانشگاه می‌شود تا زمانی که در مقطع دکترا فارغ التحصیل می‌شود، حدود یک میلیارد تومان برای دولت هزینه دارد، اما می‌بینیم که به دلیل تغییر توقعات باز هم افراد به سمت سازمان فنی و حرفه‌ای می‌آیند.

وی افزود: اگر اهمیت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای خوب تبیین شود و یا افراد در کنار آموزش‌ها و دروس تئوری، آموزش‌های مهارتی را جدی بگیرند در آینده شغلی‌شان تأثیر خوبی دارد، زیرا برخی رشته‌های مهارتی درآمدزا هستند.

خبازی با اظهار تأسف از اینکه تاکنون موضوع مهارت مغفول مانده است، گفت: تمام تلاش خود را باید روی ترویج فرهنگ مهارت به کار بگیریم.

وی آموزش و مهارت را حلقه مفقوده اشتغال دانست و تصریح کرد: سیستم دولتی اگر بخواهد آموزش‌های به روز ارائه دهد، نیازمند تأمین تجهیزات به روز است و در این مسیر تأمین منابع مالی مورد نیاز از سوی دولت ضروری به نظر می‌رسد.

انتهای پیام

نظر شما